Lezárult a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) divatipari divíziójának második Magyar Mentorprogramja, amely 18 különböző témában támogatta képzéssel öt tehetséges magyar tervező vállalkozásának stabilitását; miközben az MDDÜ közzétette újabb pályázati kiírásait is.

Az MDDÜ három éve indította el a Magyar Mentorprogramot, hogy hazai szakemberek bevonásával márkaépítéshez szükséges üzleti, stratégiai és marketing elméleti tudást adjon át, minél több stabil divatipari vállalkozását létrejöttét elősegítve. A mentorprogramba való bekerülés feltétele a nyílt szakmai pályázaton való sikeres részvétel.

A második Magyar Mentorprogram 2020 őszén indult el öt, szakmai zsűri által kiválasztott márkával. A divatmárkák közül a kézműves technikával előállított darabokat készítő Borbala, a stílusjegyeket tudatosan vegyítő OST Konzept, a fenntartható jövőért limitált darabszámban fürdőruhákat gyártó PHILOMÉN, az egyedileg variálható táskákat készítő Vengru, valamint a merész színhasználatú ruhák tervezésével foglalkozó VIKTORIAVARGA BUDAPEST kapott lehetőséget a részvételre.

A nyolc hónapos képzés során a mentoráltak 75 személyes konzultáción és 21 online workshopon vettek részt, ahol csaknem 180 órában, 18 különböző területen – többek között brandfejlesztés, trendkutatás, e-kereskedelem, fenntarthatóság és social media témákban – bővíthették ismereteiket. A tervezők gyárlátogatáson is részt vettek, és a járványhelyzet miatt sor került egy válságkezelés workshopra is.

A mentorok eladási szempontok alapján is vizsgálták a márkák kollekcióját, hasznos tanácsokkal ellátva a programban résztvevőket. A tervezők tehetségét mutatja, hogy a tavaszi Budapest Central European Fashion Weeken mind az öten lehetőséget kaptak kreációik bemutatására.

A képzés végén a nemzetközi szakemberek döntése alapján két márka, a Borbala és a VIKTORIAVARGA BUDAPEST folytathatja az MDDÜ és az Olasz Nemzeti Divatkamara (CNMI) közös nemzetközi mentorprogramját. A Borbala márka alkotásai továbbá helyet kapnak a Romanian Design Weeken is.

„A hazai mentorprogram témaköreinek összeállítása során arra törekedtünk, hogy minden olyan területet érintsünk, amely ahhoz szükséges, hogy egy márka stabilan és sikeresen tudjon itthon működni. Emellett fontos célunk, hogy a megfelelő mentorálással üzletileg olyan szintre fejlesszük a magyar márkákat, hogy később a CNMI-vel közös mentorprogramba léphessenek és nemzetközi szinten is sikeressé váljanak, ezáltal tovább erősítsék Magyarország kimagasló kreativitásáról alkotott képet” – mondta Bata-Jakab Zsófia, az ügynökség vezérigazgatója.

Az MDDÜ tájékoztatása szerint a hamarosan induló harmadik Magyar Mentorprogram célja olyan tervezők megszólítása, akik meglévő márkáikat szeretnék fejleszteni, az ügynökség azonban a fiatal tehetségek számára is intenzív fejlődési lehetőséget biztosít. Ezzel szemben a Young Talents Program olyan kezdő tervezőket szólít meg, akik törekednek a divatipar különböző területeinek részletesebb megismerésére, valamint tervezési, gyártási és üzleti dimenzióban egyaránt szeretnék fejleszteni képességeiket.

Az első Young Talents Program keretében öt márka – MILLAAS, Nalery, Noen Design, Schrodl Stefania és Zeraw – hét hónapos képzés során közel 80 órányi workshopon és one-to-one meetingen vett részt. A kurzus a résztvevők számára koordinált szakmai támogatást, utógondozást, kapcsolatépítési lehetőséget, valamint olyan tapasztalatok szerzését jelenti, amelyeket mind hazai és mind nemzetközi szinten kamatoztatni tudnak. Az International Young Designers Contest 2021-es őszi versenyén pedig a programból kiválasztott két márka – Nalery és Noen Design – képviseli majd Magyarországot.

A harmadik Magyar Mentorprogramra július 9-ig lehet jelentkezni a https://hfda.hu/hu/cikkek/palyazati-felhivas-divatmarkak-szamara-2325 honlapon közölt kiírás szerint.

A pályakezdő tervezők július 21-ig jelentkezhetnek a második Young Talents Programra. A pályázati kiírás részletei a https://hfda.hu/documents/prod/Young-Talents_2021_palyazati-kiiras_.pdf linken érhetők el.

(Forrás: MTI, fotó: VIKTORIAVARGA)