A szlovákiai vasúti közlekedés elavult, kevésbé effektív, lassú és indokolatlanul drága – olvasható a pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozó Pénzügyi Politikai Intézet szakembereinek legújabb elemzésében.

Szlovákia sűrű vasúthálózattal rendelkezik, de kihasználtsága relatíve alacsony. Az egy lakosra eső vasúti vágányok hossza az EU tagországokkal összehasonlítva az ötödik legmagasabb, viszont egy kilométer vasútvonalon évente nagyjából hat ezer vonat halad át, ami erősen az EU átlag alatt van – írja a hirek.sk.

A vasúti infrastruktúrát felügyelő Szlovák Államvasutak (ŽSR) néhány vasútvonalat teljesen fölöslegesen üzemeltet. „A kevésbé kihasznált vasútvonalak működtetése anyagi szempontból gazdaságtalan. A ŽSR mindezek ellenére 400 kilométer olyan vasútvonalat működtet, ahol naponta 6 vonat halad át” – állítják a Pénzügyi Politikai Intézet (IFP) elemzői.

A szakemberek hasonló kifogásokkal éltek az állami vasúti közlekedési vállalattal, a Szlovák Vasúttársasággal (ZSSK) szemben is, ugyanis – véleményük szerint – szintén kevésbé kihasznált vasútvonalakat működtet.

2014-ben a regionális vasútvonalakon közlekedő szerelvények 56 százalékát kevesebb mint 50 személy vette igénybe. Néhány vonal viszont túlterheltnek tűnik, ezek esetében hasznos lenne mérlegre tenni a szerelvények számának emelését.

A kilométerenkénti átlagos költség ugyanis 76 százalékkal magasabb, mint a szomszédos Csehországban.

A szakemberek azt is kifogásolták, hogy az állami közlekedési vállalat nem a vonatok és a vasútvonalak függvényében határozza meg a költségeket, így a gyakorlatban lehetetlen megállapítani, melyik vonatjárat termeli a legnagyobb veszteséget.

„Ez annak az eredménye, hogy Szlovákiában a tömegközlekedésnek három gazdája van” – jegyezte meg Ondrej Matej, a Közlekedési és Gazdasági Intézet (IDH) munkatársa.

A vasúti közlekedési vállalatok a közlekedési minisztérium, a regionális autóbusz-közlekedés a megyék, a városi közlekedés pedig a városok hatáskörébe tartozik.

„Mindenki játszadozik a saját kis homokozójában, az autóbuszok és vonatok egy és ugyanazon vonalon közlekednek, az eredmény pedig a pénzeszközök gazdaságtalan felhasználása” – magyarázta Matej.