
Ahogy a közösségi oldalak egyre nagyobb szerepet töltenek be az internetfelhasználók életében, úgy válik egyre fontosabbá az online marketingben is. Milyen trendek lesznek jellemzőek a 2016-os év közösségi média marketingjére?
Mindig nehéz előre látni, hogy milyen trendek uralkodnak majd az elkövetkező tizenkét hónapban, azonban érdemes előre gondolkodni a tavalyi év alapján, attól függetlenül, hogy az online marketingről vagy konkrétan a közösségi oldalakról beszélünk. A 2015-ös év tapasztalatai és az év végén megjelent innovációk alapján megjósolható, mi jellemzi majd a közösségi média marketinget 2016-ban.
Live Stream videók
2016-ban folytatódni fog a videók, ezen belül is az élő – Live Stream – videók népszerűségének növekedése az olyan applikációk, mint a Periscope, a Meerkat és a Blab segítségével. Különösen azért, mert ezek az alkalmazások új funkciókat vezetnek be. Ez az év lehet a mobil élő videók számára a vízválasztó, mivel a Meerkat és a Periscope a nagyközönség körében is egyre népszerűbb, miközben a közöttük lévő verseny is folyamatosan erősödik. Bár mondhatjuk, hogy a Periscope nyerte meg a csatát a Meerkat ellen, de mindkettő folytatja az innovációt, miközben egyre nagyobb népszerűségre tesznek szert az olyan több résztvevős műsorterjesztő platformok, mint a Blab. A több résztvevős platformok lehetővé teszik, hogy a felhasználók videón keresztül beszélgessenek üzenetekkel és Twitter-kapcsolattal.
Olyan nagy platformok is szerepet kaphatnak, mint a Google Hangouts csevegőprogram vagy akár a Snapchat és a Facebook csevegő funkciói. A Facebook idén bejelentette, hogy meg fogja nyitni a Facebook Live funkcióját, hogy lehetővé tegye, hogy a felhasználók a Facebook mobilapplikációból egyenesen a hírfolyamukra töltsék fel az élő videóikat.
Érthető módon a nagyobb márkák gyorsan le is csaptak erre, mert könnyebben bevonhatták a rajongókat vagy interjúkat oszthatnak meg hírességekkel vagy celebekkel, így ez fontos trenddé válhat 2016-ban.
Még több innováció a videó formátumokban
A 360 fokos videók megjelenése a Facebookon sok kreatív videótartalmat ígér 2016-ra. Többek között az olyan márkák, mint a Mountain Dew, a Nestle, a Coca Cola és a Samsung korán hozzáférést kapott az új virtuális realitás stílusú reklámokhoz, amelyek lehetővé teszik, hogy a márkák az eddigieknél is kreatívabban használják a videohirdetési lehetőségeket. Ezek az új tartalmi formátumok csak a kezdetét jelentik annak, hogy mit nyújthat nekünk a Facebook és Samsung által fejlesztett Oculus Rift VR headset, amely egy virtuális valóságba kalauzoló „szemüveg”.
Ezt az új technológiát számos iparág hasznosíthatja, például a turizmus-vendéglátás felhasználhatja a hotelek és turista látványosságok reklámozására, így a foglalás előtt virtuálisan belekóstolhatnak abba, hogy mit nyújthat számukra a nyaralási célpont. A Facebook és a YouTube versenye folytatódni fog a videó hirdetések területén, amihez új szereplők is csatlakoznak, mint amilyen a Snapchat.
Új formátumok és gombok a közösségi oldalakon
2015-ben a Snapchat Discover, a Twitter Moments és a Facebook Instant Articles előrevetítette, hogy a fókusz át fog helyeződni a közösségi média platformok innovatívabb szerkesztési funkcióira. A közösségi oldalak egyre jobban versenyeznek, hogy olyan sokáig tartsák meg a felhasználók figyelmét, amíg csak lehetséges. Ezzel gondoskodnak a hirdetésekből származó bevételekről és gyűjtenek felhasználói véleményt és adatokat.
A „Megveszem” gomb szerepe is növekedni fog a közösségi oldalakon. Amint a megvásárolható pinek nagyobb szerepet kapnak a Pinteresten, egyre több szolgáltató, mint a Facebook, a Twitter és a YouTube is be fogja vezetni őket, és ennek megfelelően meg fognak jelenni az olyan kampányok, amelyek speciálisan ezt a szolgáltatást fogják kihasználni. Ezt követően csak az lesz a kérdés, hogy a fogyasztók mikor fáradnak bele a „megveszem” gombokba.
Az elköteleződést növelő közösségi marketing
A márkák egyre szorosabbra fűzik a kapcsolataikat azokkal, akik befolyásoló hatással bírnak a közösségi oldalakon, teljesítmény alapú, véleményvezérek által kialakított marketing kampányokat és kapcsolatokat kialakítva. Ez érdekes lehetőségeket nyújt a marketingeseknek, és hatalmas harcokat indíthat az véleményvezér személyiségek megszerzésére. Ehhez első lépés a potenciális véleményvezérek felfedezése, mielőtt más márkák lecsapnának rájuk.
Közösségi hirdetések
Nagyobb hangsúlyt fognak kapni a közösségi oldalak a hirdetések elhelyezésében, mivel az új mobilformátumok és a közösségi média új termékei hatékony és a felhasználók számára releváns hirdetést ígérnek. Várható, hogy a közösségi oldalak úgy fogják irányítani az algoritmusukat, hogy a vállalkozások organikusan nehezebben jussanak el a célközönségükhöz. A fizetett hirdetések arányát emellett növelni fogja a hirdetésblokkoló szoftverek használatának növekedése is, szimpatikussá téve a közösségi médiát és a natív hirdetéseket.
Figyeld a célközönséged, ne csak posztolj!
A marketingesek gyakran annyira a kommunikáció „beszéd” oldalára fókuszálnak, hogy gyakran megfeledkeznek a közönségük megfigyelésről. A közösségi médiában megjelenő vélemények figyelése épp olyan érdekes lehet, mint a közösségi oldalak forgalma és értékesebb, mint a komolytalan „like” egy passzív követőtől.
A „retargeting” szerepe csökkenni fog a közösségi oldalakon, mert egyre több hirdető próbálkozik vele és készít gyengébb minőségű közösségi média kampányt azoknak a felhasználóknak, akik már vásároltak az oldalukon. A fogyasztók kezdenek belefáradni a retargetingbe, pedig a hirdetők leginkább olyan emberek célzására koncentrálnak, akik már vásároltak ahelyett, hogy új fogyasztókat próbálnának bevonzani. Az ügyfelek véleményére való odafigyeléssel a retargeting szerepe is csökkenni fog a közösségi oldalakon.
Mivel a magánélet védelme egyre fontosabb az emberek számára, a közösségi platformok nagy kihívással néznek szembe. A fiatalabb generációk hajlamosak elkerülni a túlságosan kereskedelmivé, direkt értékesítére szakosodott oldalakat, ami lehetővé teszi a privát platformok, mint a Telegram megerősödését. A márkák és a közösségi oldalak is figyelembe fogják venni ezt a tevékenységük során.
A márkaépítés fontos terepe lesz a közösségi ügyfélszolgálat
2016-ban azok a márkák, amelyek még nem használják a közösségi oldalakat ügyfélszolgálatként, meg fogják fontolni ennek a bevezetését. Azok a cégek, amelyek már megalapozták a jó közösségi ügyfélszolgálatukat, beleértve itthon a UPC-t vagy Telekomot, most élvezhetik ennek az előnyeit, de csak addig, amíg folyamatosan fejlesztik a szolgáltatásukat a lehető legjobb felhasználói élményért. 2016-ban a márkák és a szervezetek valóban a felhasználókra, a felhasználói élményekre és a bizalom, érték és átláthatóság elveire fókuszálhatnak a közösségi oldalak segítségével.
Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!