Egy év alatt öt százalékkal csökkent az élelmiszerboltok száma Magyarországon, csak a déli megyékből közel ötszáz üzlet tűnt el.
A Nielsen piackutató cég élelmiszer-kiskereskedelemről készült felmérése szerint 2016 elején 16 869 általános élelmiszerüzlet működött Magyarországon, öt százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Főleg a hagyományos, 200 négyzetméteres és kisebb üzletek száma csökkent, a déli megyékben különösen nagy arányban.
Az 51-200 négyzetméteres boltok száma hét, az 50 négyzetméteres és kisebbeké pedig négy százalékkal lett kevesebb egyik évről a másikra. Szűcs-Villányi Ágnes, a Nielsen osztályvezetője ugyanakkor felhívja a figyelmet: az 51-200 négyzetméteres boltok ezzel egyidejűleg mégis hét százalékkal tudták növelni forgalmukat a teljes élelmiszer-kiskereskedelem négy százalékos átlagával szemben.
Az osztályvezető ezt azzal magyarázza, hogy változnak a vásárlási szokások, jobban számít a kényelem. A fogyasztók egy része számára előtérbe kerültek a lakóhely közeli boltok. Az 50 négyzetméteres és kisebb üzletekre azonban ez nem érvényes, forgalmuk súlya tovább csökkent.
A délkeleti megyékben kilenc, délnyugaton nyolc, északnyugaton pedig öt százalékkal kevesebb élelmiszerüzletet regisztráltak egyik évről a másikra. A Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrumban, valamint északkeleten három, illetve két százalékkal kevesebb élelmiszerüzlet működik.
A bolthálózat viszonylag elaprózott, míg Magyarországon tízezer lakosra tizenhét élelmiszerbolt jut, Ausztriában például hét, Németországban pedig öt. Csehországban viszont a tízezer lakosra jutó üzletek száma tizennégy, Szlovákiában huszonöt, Lengyelországban pedig huszonnyolc – ismerteti a Nielsen. (MTI)