54 cég 57 pályázata vehette át a Parlamentben a Magyar Termék Nagydíj Tanúsító Védjegy használati jogát innovációra épülő termékeikkel.

Az idei év további újdonságokat, változásokat is hozott az immár „nagykorúvá” vált pályázati rendszer életében: az egyre erősödő piaci verseny szigorította a követelményeket is figyelembe véve. Új pályázati főcsoportok jelentek meg a kiírásban – mint a különleges táplálkozási igényt kielégítő élelmiszerek, a közétkeztetés, a szabadidő kulturált eltöltését segítő szolgáltatások vagy a kulturális rendezvények -, amelyek jól mutatják a fogyasztói, illetve a keresleti-kínálati trendek, igények változásait. A Magyar Termék Nagydíj Tanúsító Védjegy használatát elnyert pályázatok képviselői ünnepélyes keretek között, a Parlament Felsőházi Termében vehették át a védjegyhasználatot szimbolizáló trófeákat, a tanúsító díszokleveleket és a pályázati rendszerhez kapcsolódó különdíjakat.

Az idén összesen 54 cég, köztük, nemzetközi nagyvállalat és mikro-vállalkozások is részesülhettek a Magyar Termék Nagydíj Tanúsió Védjegy használatára feljogosító kitüntetésben, amelyet a Díszoklevél tanúsít és a Hollóházán működő Magyar Porcelánmanufaktúra Kft. alkotógárdája által készített egyedi iparművészeti trófea  jelképez. Fontos értéke, hogy a minőség emblémájaként segíti a fogyasztót az eligazodásban. A kitüntetettek 46 százaléka az idén pályázott először, 54 százaléka pedig visszatérő pályázó, akiknek egyes termékein és szolgáltatásain már látható a Magyar Termék Nagydíj Tanúsító Védjegy. 2015-ben 77 százalékra emelkedett a vidéki székhellyel rendelkező nyertesek száma, míg 23 százalékuk budapesti volt. Az idei díjazottakkal együtt 1998 és 2015 között 543-ra emelkedett, vagyis több mint 45-szöröésre nőtt azon kiváló pályázatok száma, amelyek elnyerték a Magyar Termék Nagydíj Tanúsító Védjegy használatát.

A döntés során a bírálók figyelembe vették többek között az energiatakarékos, környezetbarát megoldások alkalmazását, a termékek biztonságosságát, újszerűségét, piacképességét, exporterejét, valamint a fogyasztóknak kínált plusz előnyöket. 2015-ben azonban számos újdonságot is kínált a Magyar Termék Nagydíj Pályázati Rendszer. A Kiírók Tanácsa – mérlegelve az egyre élesedő piaci versenyt – szigorította a követelményeket és az értékelési szempontokat, azonban még így is a benyújtott pályázatok 79 százaléka nyerte el a védjegyhasználati jogot. A pályázati főcsoportok száma 31-ről 37-re növekedett, így idén a gazdaság szereplői számára további új pályázati lehetőségek nyíltak meg. Az élelmiszeriparhoz, élelmezéshez kötődő pályázatok ugyan ez idáig is a legnépesebb pályázói kört képviselték, az idei évben az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó termékeket és szolgáltatásokat is lehetett értékelni, mert  különleges táplálkozási igényt kielégítő élelmiszerekkel, a közétkeztetés területéről is érkezett pályázat. A szintén idén először meghirdetett „Kulturális rendezvények, sportesemények” témakörben világszínvonalú pályázatok vehették át kitüntetéseiket a Parlamentben.

Kiemelkedő pályázatok érkeztek többek közt az építőipar, kozmetikai termékek, cipőipar, informatika, oktatás területéről, jelentősek a gépek és berendezések témakörben kitüntetett pályázatok. A járműgyártás területén idén is pályáztak a magyar iparág felfelé ívelését bizonyító vállalkozások termékeikkel.

Új kiírók csatlakozásának köszönhetően kaphatott hangsúlyt az egészséges táplálkozás és a pályázatok elbírálása során kiemelt szemponttá vált a pályázó vállalat pénzügyi és ügyviteli korrektsége is.

A Magyar Termék Nagydíj védjegyhasználatot elnyert termékek és szolgáltatások megálmodói és készítői képviselik azt a minőségi szemléletet, gondos irányítást, hosszú távú gondolkodást, fogyasztóközpontúságot, amely a vállalkozásokon keresztül Magyarországot a gazdasági felemelkedéshez viszi közelebb – mondta Latorcai János, az Országgyűlés alelnöke (képünkön a Magyar Termék Nagydíj pályázat életműdíjával jutalmazott Dékány Ferenccel, a Deka Union Kft. tulajdonosával, foto: MTI, Illyés Tibor). „Ezen vállalkozások bővülő sikereiket új munkaerő alkalmazásával tudják elérni, ami által szintén növekszik, erősödik a gazdaság, növekednek az állam bevételei, melyeket fokozódó mértékben tud az államháztartásba visszaforgatni, ami végső soron egy magasabb életminőséghez vezet.”

„A Magyar Termék Nagydíj a legrangosabb hazai minősítő rendszerré vált. Az eltelt 18 év, valamint a kitüntetett termékek és szolgáltatások száma jelzi, hogy a minőség hagyományt teremtett” – mondta Kiss Károlyné Ildikó, a Magyar Termék Nagydíj Pályázati Iroda ügyvivő igazgatója. „Ez a megmérettetés objektív mérceként igazolja azon árukat és szolgáltatásokat, amelyek önként vállalt többlet teljesítményeket és garanciákat nyújtanak a fogyasztóik, felhasználóik felé. Büszkék vagyunk rá, hogy a Magyar Termék Nagydíj Tanúsító Védjegy népszerűsíti Magyarország legfontosabb kincsét, a szürkeállomány teljesítményét.”

A Magyar Termék Nagydíj Pályázat egyik kiemelt célja, hogy változtasson azon a Magyarországon is  gyakori szemléleten, miszerint még mindig az ár jelenti a leglényegesebb vásárlási szempontot, melyet gyakran a minőség elé helyeznek. Valójában azonban az ellenőrzött minőségű (például a Magyar Termék Nagydíj emblémával ellátott) termékek biztonságot, egészséget, tartósságot jelentenek, megvásárlásuk végső soron megtakarításokat eredményez.

A Magyar Termék Nagydíj Pályázatot az INDUSTORG-VÉDJEGYIRODA Minőségügyi Kft., a HIPAVILON Magyar Szellemi Tulajdon Ügynökség, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, az Országos Élelmezési és Táplálkozástudományi Intézet (ma: Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet; Országos Élelmezési és Táplálkozástudományi Intézet Főigazgatóság), a TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a TÜV Rheinland InterCert Kft., a WTS Klient Kft. írta ki és valósította meg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Nemzetgazdasági Minisztérium, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, valamint a Közbeszerzési Hatóság szakmai támogatásával.