Az európaiak több mint fele nem elégedett a jelenlegi uniós szerepvállalással ezen a téren, 67 százalékuk komolyabb fellépést vár az EU-tól.

Az uniós környezetvédelmi és klímavédelmi célok széles körűek és bár számos terület EU-s hatáskörbe tartozik, a gyakorlatban nem mindig könnyű megvalósítani őket – olvasható az Európai Parlament közleményében.

Az Eurobarometer legújabb felmérése szerint a megkérdezett európaiak 67 százaléka szerint a környezetvédelem az EU legfontosabb prioritásai között kell, hogy szerepeljen. A jelenlegi uniós szerepvállalással 37 százalékuk elégedett, az európaiak több mint fele azonban komolyabb fellépést vár.

A magyar válaszadók 63 százaléka nagyobb szerepet szánna az uniónak a környezetvédelem terén.

„A kutatás eredményét látva el kell, hogy mondjam, hogy osztjuk az európaiak többségének véleményét és elkötelezettek vagyunk, hogy új javaslatokkal álljunk elő a klímaváltozás csökkentése és a környezet védelme érdekében” – mondta Giovanni La Via (néppárti, olasz), a téma parlamenti felelőse.

Az EU és a környezetvédelem

Natura 2000

Az Európai Unió szigorú természetvédelmi jogszabályokat léptetett életbe. Ennek központi eleme a Natura 2000 hálózat, melyet több mint 26 000 védett terület alkot, és amely az EU szárazföldi területének egyötödét foglalja magában. Ez a legnagyobb ilyen jellegű hálózat a világon. A Natura 2000 program Európa természeti kincseinek, a ritka állatfajok és élőhelyeik megőrzését tűzi ki célul.

Véget ér a műanyag zacskók kora

Nagy előrelépést jelentett a környezetvédelem terén, hogy tavaly a parlament elfogadta azt az új szabályozást, amelynek értelmében csökkenteni kell a műanyagzacskók használatát az EU-ban.

Klímamegállapodás

Az EU dolgozik azon, hogy átültesse a gyakorlatba a 2015-ös párizsi klímakonferencián kötött egyezmény céljait. Ennek keretében frissítik az uniós szabályokat a szén-dixod-kreditekkel való kereskedés terén, 2030-ra 40 százalékkal csökkentenék az üvegházhatású gázok kibocsátását, és támogatják a megújuló energiák használatát.

Csökkenteni kell a károsanyag-kibocsátást

A légszennyezés évente több mint 400 ezer korai elhalálozást okoz Európában. A mérgező nitrogén-dioxidot is magában foglaló nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásáért elsősorban a dízelautók a felelősek, ezért az EU szabályozza a kibocsátott káros anyagok határértékét, valamint a mérésüket.

A vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy a valós közúti károsanyag-kibocsátás a laboratóriumban mért eredmények többszöröse is lehet. Az EP a Volkswagen-botrányt követően bizottságot hozott létre, amely többek között azt vizsgálja, hogy az autógyártók sértettek-e uniós szabályt az eddigi károsanyag-kibocsátást mérő tesztek során, a következő hónapokban jelentésében mutatja be az eredményt.