
Az idén 2048 milliárd forint európai uniós forrást kell kifizetni Magyarországon – ismertette az erről szóló kormánydöntést Lázár János, az idei első Kormányinfón, ahol bejelentette azt is, hogy az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését.
A kormány rendelete szerint 2017. június 30-ig a 2014–2020-as uniós ciklus összes pályázatát ki kell írni, és legkésőbb 2019 elejére a teljes rendelkezésre álló összeget ki kell fizetni. Lázár János megjegyezte: ha idén sikerül az előírt 2048 milliárd forint kifizetése, az abban részt vevő munkatársak 12 havi célprémiumot kapnak.
Paks II
Lázár János beszámolt keddi brüsszeli látogatásáról is, ezen belül az Elzbieta Bienkowska belső piacért felelős biztossal folytatott megbeszélésről, amely szavai szerint egy felfokozott beszélgetés volt. Közölte: az Európai Bizottság illetékes biztosa kifejezetten ellenségesen állt a paksi erőműbővítés és a Budapest-Belgrád-vasútvonal építése ügyében ahhoz a gondolathoz, hogy Magyarország akár Oroszországgal, akár Kínával magyarországi gazdasági befektetésekre szerződjön.
Agglomerációs közlekedés
A kormány és a főváros közötti tárgyalások megegyezéssel lezárhatók: az állam átveszi az agglomerációs közlekedés működtetését és kész a HÉV átvételére is – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter.
Lázár János azt mondta, a miniszterelnök arról tájékoztatta a kormányt, hogy szerinte jó hangulatú, előremutató tárgyalás zajlott a főváros és a kormány között az elmúlt egy hónapban. A tárgyalások megegyezéssel lezárhatók – ismertette a miniszter Orbán Viktor szavait.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter közölte, a megegyezés lényege abban áll, hogy a kormány elfogadja Tarlós István főpolgármester észrevételeit, vagyis Budapestnek azt kell finanszíroznia, ami törvényi kötelezettsége. Hozzátette: a miniszterelnök utasította a fejlesztési és a nemzetgazdasági minisztert, a jövő heti kormányülésen adjanak tájékoztatást arról, hogy az agglomerációs települések fővárosba irányuló közlekedése mibe fog kerülni. A kormány ezt a terhet átveszi a fővárostól a Volán és a MÁV közreműködésével.
Lázár János azt mondta, készen állnak a HÉV átvételére, a HÉV és a MÁV integrációjára is. Ez nagy lehetőség a magyar állam számára, hiszen egy több száz milliárdos vasútfejlesztési program indulhat el. Jelezte azt is, hogy a jövőben is kiemelten szeretnék Budapestet támogatni. Felhívta arra a figyelmet, hogy 2007 és 2013 között Budapestre 6600 projektre 2280 milliárd forintnyi uniós támogatás érkezett, ami a 9000 milliárdos kasszának „elég szép szelete”.
Lázár János közölte azt is, hogy a kormányfő hónapokkal ezelőtt a fővárosi önkormányzat számára közlekedés- és infrastruktúrafejlesztésre 350 milliárd forintos kassza elkülönítésére tett javaslatot. Megjegyezte, a kormány 270 milliárd forintnyi adósságot is átvállalt Budapesttől.
A decemberben elfogadott forrásmegosztási törvénnyel kapcsolatban a miniszter közölte, hogy az a főváros javára térítette el a kerületi önkormányzatok iparűzésiadó-bevételeit. Az iparűzési adó megcímkézése teljesen szokványos dolog. Lázár János beszélt arról is, hogy a kormányban semmiféle sértettség nincs az elhangzott „városvédő” nyilatkozatokat illetően sem. A kormánytól nem kell megvédeni Budapestet, mert a kormány Budapest legnagyobb támogatója, fejlesztője – fogalmazott.
Kérdésre válaszolva a miniszter azt mondta, hogy a fővárossal a tárgyalások a szolgáltatások átvételéről szólnak.
Egy másik kérdésre felelve közölte, hogy a módosított forrásmegosztási törvénnyel biztosíthatók a BKV működtetéséhez szükséges források.
A kormány mindig készen áll arra, hogy a fővárosnak segítséget nyújtson – fogalmazott Lázár János.
MTI