Több mint kétezerötszáz esetben érkezett panasz tavaly a hazai tévé-, telefon- és internetszolgáltatókra. A fogyasztóvédelmi hatóság az ügyekben összesen 30 millió forint bírságot szabott ki.

Tavaly összesen 2539 panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (NFH) a különböző elektronikus hírközlési szolgáltatásokkal kapcsolatban, öt százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A legtöbb panasz a tévé-, telefon- és internetszolgáltatók ügyfélszolgálatára, panaszkezelésére vagy megtévesztő tájékoztatásra volt – közölte az NFH. A hatóságnak 31 esetben kellett a vállalkozásokat jogszerű gyakorlatra köteleznie, míg 182 alkalommal a kötelezés mellett bírságot is kiszabott az NFH, összesen több mint 30 millió forint értékben. 

Jogsértőnek bizonyult például az az eset, amikor egy előfizetőt hűségideje alatt azzal kerestek meg, hogy váltson át egy másik, kedvezőbb csomagra, amelyet elfogadott. Ám a változatlan telefonálási szokások mellett megnőtt a telefonszámlája, amit jelzett a szolgáltatónál. A hatósági eljárás során kiderült, hogy az üzletkötő az ajánlat megtételekor összetévesztette a fogyasztó előfizetői konstrukcióját, így kedvezőtlenebb csomagot ajánlott neki.

Általánoságban a panaszkezelés és ügyfélszolgálat felkeresése során a leggyakoribb szabálysértés az volt, hogy a panaszra nem válaszoltak, késve válaszoltak, vagy érdemben nem kapott választ a fogyasztó. A telefonos eléréssel rendelkező ügyfélszolgálatokra az öt percen belüli élőhangos bejelentkezésének elmaradására (törvényi előírás) vagy elérhetetlenségére tettek panaszt.

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok közül a legjellemzőbb kifogás tavaly az volt, hogy a fogyasztók szerződéskötéseik során kizárólag az elektronikus hírközlési szolgáltató képviselője által elmondottakra hagyatkoztak és nem tekintették meg az egyedi előfizetői szerződést, nem érdeklődtek a részletszabályokról, mindössze az elhangzottak alapján döntöttek. Ezt követően csupán az első számla kézhezvétele során szembesültek olyan jelentős információkkal, melyek ismeretében nem döntöttek volna a szerződés megkötése mellett.