Július közepétől már A Virágüzlet saját webshopjából is lehet rendelni. Keresztúri Petra üzletvezető-tulajdonos a KamaraOnline-nak a nyitás óta eltelt öt évről, a tervekről, a változó ízlésekről és az idei nyár rózsát vásárló szerelmes fiatalembereiről is beszélt.

– Melyek voltak a legfontosabb állomások a 2012. május 3-ai nyitás óta?

– Szerencsére nagyon sok minden történt velünk az elmúlt öt év alatt, és szinte kizárólag pozitív dolgokról tudok beszélni. Úgy indult a vállalkozás, hogy lehetőség nyílt egy uniós pályázat benyújtására. Talán akkor tartottunk a gazdasági válság mélypontjánál, mégis úgy láttam, ha ilyen körülmények között képesek leszünk fejlődni, később majd csak könnyebb lehet a helyzet. „A Virágüzlet” nyitása előtt már 7-8 éve dolgoztam a virág szakmában, bőven volt tapasztalatom, sok mindent mérlegeltem, és biztos voltam benne, hogy váltanom kell.

– Nem kevés önbizalomról árulkodik a nevük: A Virágüzlet – nagy A-val.

– Elég sokat töprengtünk a néven. Nagyon sokan valamelyik virágról nevezik el az üzletüket, a nefelejcsről, liliomról, napraforgóról. Nos, ez volt, amit semmiképp sem akartam! Azt gondoltam, a vásárlók nem a nevet jegyzik meg, csak arra emlékeznek, hogy ugye, van ott egy virágüzlet. Aztán pakolgatás közben az egyik akkori kolléganőm megkérdezte: miért ne lehetnénk mi A Virágüzlet? És az lettünk. Nem nagyképűségből, hanem azért, mert a legjobbak közé akartunk kerülni. Tény az is, ha nem bíztunk volna magunkban, hozzá sem látunk. „A Virágüzlet” egyszerű, lényegre törő, könnyen megjegyezhető név. Ugyanakkor tisztában vagyok vele, hogy a nevünk sok mindenre kötelez.

– Rengeteg a virágüzlet, a Belvárosban különösen sokat találni. Mégis itt nyitottak boltot.

– Tudatos volt a döntés, mert engem a konkurencia kimondottan inspirál. Nekem kimondottan szimpatikus volt az V. kerület az üzleti negyedével. Már öt éve teljesen világosan láttam, hogy ezen a sok irodás, nagy átmenő forgalmú környéken kulcsfontosságú az online piac kiépítése. Az internetről már 2012-ben is rengeteg információt gyűjtöttek az emberek, akkor már kezdett beindul az e-kereskedelem, mára pedig az internet az üzlet és az életünk megkerülhetetlen része lett. Akár házat, akár csak egy pár harisnyát akarunk venni, a neten kezdjük a keresést.

– És ez igaz a virágvásárlásra is?

– Teljes mértékben. Egyértelmű volt, hogy az üzletnyitással együtt a honlapunknak is működnie kell. Kezdő vállalkozásként természetesen sok mindennel meg kellett küzdenünk, nekem is sok újat kellett tanulnom. Ez alól a honlapunk fejlesztése sem volt kivétel. A látványosság és az információ átadása mellett az egyik fő célnak a kereső optimalizálást tűztük ki. Ennek az eredménye főleg azután jött, hogy egy ideje együtt dolgozunk egy nagyon jó online marketing céggel.

– Pedig sokan vannak, akik azt gondolják, hogy nulla forintból is lehet jó marketinget csinálni.

– Azt gondolom, hogy erre is optimalizáltan kell költeni, cégre szabottan meg kell tervezni a reklámköltséget, és nagyon szigorúan mérni kell a marketing hatékonyságát. Úgy döntöttem, hogy a munkánkhoz szükség van marketing szakemberre. Rengeteg marketinges dolgozik a piacon, nekünk szerencsénk volt, hogy ajánlás révén igazi profi csapatra találtunk. Még alá sem írtuk velük a szerződést, máris jöttek az első eredmények: a keresőkben az V. kerületi virágüzletnél mi voltunk a lista tetején. Ma ott tartunk, hogy a virágüzlet szóra keresve az első három hely valamelyikén ott vagyunk. (Kipróbáltam, valóban így van – Sz. Cs. megjegyzése) A budapestiek mellett így már vidéki vásárlók is tudnak rólunk és rendelnek tőlünk.

– Gondolkodik franchise rendszerben?

– Nem. Lehet, hogy több mindenkihez eljutnánk, de veszítenénk az egyediségünkből, abból a családias hangulatból, ami jellemzi az üzletünket. A hozzánk betérőkkel mindig elbeszélgetünk, s ezt más üzletekben nem tudnám garantálni.

– Sokan kérnek tanácsot, hogy mit vegyenek?

– Nagyon sokan. Nálunk nem csak az a fontos, hogy milyen a kínálatunk és milyen csokrokat kötünk, hanem az is, hogy élményt adunk a vevőknek.

– Nagy a különbség a hölgy és a férfi vásárlók között?

– A férfiak egy része megelégszik azzal, hogy tetszik a virág. Később erre emlékeznek és arra is, hogy milyen jó hangulat volt az üzletben. A hölgyek sokkal aprólékosabban válogatnak, többségük igazán tudatos vásárló.

– Ugye, az tévhit, hogy férfinak nem illik virágot ajándékozni?

– Nyugodtan lehet, bár igaz, hogy egy férfinak kevésbé mernek virágot adni. Pedig egyre több céges rendezvényen is szokássá vált, hogy a férfi munkatársat virággal köszöntsék. Szerintem egy színeiben, formájában visszafogottabb, nem túldíszített, klasszikus csokor gyönyörű ajándék a férfiaknak. A hölgyeknek viszont bátran ajánlunk élénk, sok színű pazar csokrokat. Nyitáskor azt gondoltam, hogy az üzleti negyedben konzervatívabbak a céges vásárlók, de nem lett igazam. Kimondottan szeretik a figyelemfelkeltő, nagyon színes, nagyon vidám kompozíciókat.

– Magán vásárlókból van több vagy meghatározóbb a rendezvényekre virágot rendelők aránya?

– Ez nagyon változó. Szerencsére egy üzleti ebédre ugyanúgy rendelnek virágot, mint például a családi születésnapi vacsorához. Július közepétől már a webáruházunkban is lehet választani a kínálatunkból, itt egyelőre több a magán rendelés. Nagyon jók az első adatok, aminek külön örülök, hiszen azt bizonyítja, hogy egy korábban nem létezett, nem ismert webshopból mernek vásárolni. Rögtön az elején sikerült elnyerni a vásárlók bizalmát.

– Az egyediséghez hozzátartozik, hogy nagyon korán, már 7 órakor kinyitnak.

– Az üzleti negyedben ez kimondottan bevált, ez volt az egyik piaci rés. Sok cégnél és irodánál 8-kor kezdődik a munka, és munkába menet nálunk friss virágot lehet vásárolni. Sokszor csodálkozva telefonálnak, hogy tényleg nyitva vannak, jöhetnek? A válaszunk: „Igen, nyitva vagyunk, tessék jönni!” Nem csak korán nyitunk, hanem későn is zárunk. A környéken 6 és 7 között zárnak a boltok, mi viszont 8-kor. Ez azoknak kedvez, akik a munka után szeretnének virággal menni randevúra vagy haza.

– Vannak kisebb forgalmú időszakok?

– Holtidő nincsen, de július közepétől augusztus közepéig észrevehetően nyugodtabb az életünk. Igaz, ilyenkor elég sok az esküvő. Az első három évben nagyon sok esküvőre szállítottunk virágot, hétvégenként kettőre, háromra is. Most is szívesen veszünk fel menyasszonyi rendeléseket, de az utóbbi időben az üzleti ügyfelek felé is nyitottunk. Azt látom, hogy a válságból kilábalva, a cégek virágra is többet költenek, újraéledt a piac. Ne szépítsük: a virág luxuscikk, és voltak, akiknek ilyesmire korábban nem volt keretük.

– Melyek ma a leginkább trendi virágok?

– Változnak az ízlések. Valamikor például szinte „kötelezően” vették a kardvirágot, ma kevesebb fogy, nálunk is inkább a kirakat díszítésére van belőle. A szegfű és a gerbera kicsit szintén kiment a divatból. Gyönyörűek, mégis nehezen eladhatóak. Az emberek valahogy a régi időkhöz kötik ezeket a virágokat, a retróérzés pedig egyelőre nem érvényesül. Természetesen a nyárnak is megvannak a kedvenc virágai: a napraforgó, a hortenzia, a szellőrózsa – ezekből ősszel valószínűleg kevesebb fogy majd. Bár ki tudja?! Kiszámíthatatlanabb lett a piac, ezért sokkal inkább napra késznek kell lennünk. Nyaranta általában rózsából is kevesebb fogy. Sokan ugyanis nem merik megvenni, mert tévesen azt hiszik, hogy a kánikulában gyorsabban tönkremegy, pedig ez egyáltalán nincs így. Idén egyébként ez a trend is megdőlt, hiszen nagyon sok rózsát adtunk el. Lehet, hogy idén nyáron ennyivel több volt a szerelmes fiatalember, aki abban reménykedett, hogy a rózsával hódítani lehet? Nem tudom.

– Az is elképzelhető, hogy az interneten idén jobban nyomult a „rózsa lobbi”. Persze csak viccelek…

– Egyáltalán nem viccel! Rengeteget számít külföldön, de már itthon is, hogy mondjuk, egy celeb milyen virággal fotóztatja magát és mit posztol ki. Ha egy ismert embert például rózsával látnak, annak biztos van hatása.

– Hol szerzik be a virágot?

– Jellemzően a budapesti nagybani virágpiacok valamelyikén. Lehetne persze Hollandiából online is rendelni, de olyan nagy tételekben kellene vásárolni, hogy az nekünk nem lenne kifizetődő. A virág nagykereskedők köre ugyan időről időre változik, ám mi jó ideje stabil háttérrel, megbízható partnerekkel dolgozunk. Nálunk mindenképp igaz a mondás, hogy az olcsóbb sokszor drágább. Mi korrekt áron a lehető legjobb minőséget szerezzük be.

– A virágon kívül mit lehet még az üzletükben vásárolni?

– Itt is mindig figyeljük a kereslet-kínálat változásait. Öt éve még el tudtunk adni néhány ezer forintos Swarovski-ékszereket, fülbevalókat, nyakláncokat, gyűrűket, de mára csillapodott a Swarovski-láz. A kézzel készített, Isten hozott, Boldog névnapot feliratú kis táblák viszont változatlanul nagyon kapósak. Éppen ezekben a napokban készülünk szerződni egy aromagyertyákat készítő vállalkozással – szerintem a virággal együtt ez kimondottan kedves ajándék. A gyertyák majd a webshopunk kínálatába is bekerülnek. A vevőink szeretik még az asztaldíszeinket, a kopogtatókat. A kiegészítőknél is folyamatosan meg kell újulni. Itt is egyediségre törekszünk, tucat termékeket nálunk nem fognak találni.

– Eltelt öt év. A következő öt mit hozhat a vállalkozás életében?

– Remélem, hogy nagyon sok mindent! Folyamatosan fejlődünk, jönnek az újabbnál újabb ötletek, csak válogatni kell, hogy melyiket valósítsuk meg előbb. A webáruház kibővítése az első helyen szerepel: az a cél, hogy a karácsony előtti szezonig stabil vásárlókört érjünk el. A legfontosabbnak azonban azt tartom, hogy a következő öt évben is megmaradjunk olyannak, amilyenek most vagyunk. A munkánk minősége, a vásárlók iránti szeretetünk nem fog változni. Az egyetlen szál virágért betérő vevőt ugyanolyan figyelmesen kívánjuk kiszolgálni ezután is, mint az ünnepi rendezvényre készülő, sok virágot rendelő multit. Azért dolgozunk a kollégáimmal, hogy megmaradjon a remek hangulat, szeressenek bejárni hozzánk, és még többen ismerjék meg A Virágüzletet.

Szerdahelyi Csaba

Fotók: A Virágüzlet