A brókerbotrányok miatt az ügyfelek elsősorban olyan megbízható pénzügyi és befektetési partnert keresnek, amelyik garantálja, hogy megtakarításuk biztonságban van – mondta Kardos Miklós, a Magyar Posta Befektetési Zrt. vezérigazgatója a KamaraOnline-nak adott interjúban.

A brókerbotrányok a mai napig éreztetik hatásukat. Önöknek milyen a tapasztalatuk az elmúlt hónapok alapján, vissza lehetett szerezni az ügyfelek bizalmát?

– Úgy gondolom, az ügyfelek bizalmáért folyamatosan és keményen meg kell dolgozni, függetlenül az elmúlt hónapokban tapasztalt sajnálatos visszaélésektől. A piacon egyértelműen érezhető egy általános bizonytalanság a befektetési szolgáltatók biztonságát illetően. A brókerbotrányok miatt az ügyfelek elsősorban olyan megbízható pénzügyi és befektetési partnert keresnek, amelyik garantálja, hogy megtakarításuk biztonságban van. A Magyar Posta Befektetési Zrt. és közvetítője, a közel 150 éves Magyar Posta nemcsak ennek az elvárásnak felel meg maximálisan, hanem egyedülálló értékesítési hálózatával a kisebb településeken élők számára is könnyen elérhetővé teszi a modern pénzügyi és befektetési szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Éppen ezért elmondhatom, hogy mi nem érzékeltünk bizalomvesztést ügyfeleink részéről, sőt az elmúlt időszakban egyre többen választanak minket, azonban időről időre meg kell erősíteni az ügyfeleink felé, hogy a Magyar Posta és partnerei egyik legfontosabb célja, hogy biztonságos, megbízható megtakarítási és befektetési lehetőségeket kínáljon, közvetítsen.

Mennyire csábítóak a kisebb kockázatú, ám kevesebb hozamot eredményező befektetések olyan országban, ahol sokan a nagy haszon reményében fektetnének be? Milyennek tartja a magyar emberek pénzügyi ismereteit és kultúráját?

– Azt tapasztaljuk, hogy az emberek manapság már nagyon óvatosan kezelik a kiugróan magas hozamot ígérő befektetéseket. A brókerbotrányoknak is „köszönhetően” a biztonság lett a legfontosabb szempont a megtakarítások kezelése esetén, legalábbis a tipikus magyar lakossági kisbefektetők körében, ezért egyre többen választják azokat a mérsékelt kockázatú befektetéseket, melyeknek elmarad ugyan a hozama a kockázatos befektetésekétől, de például a jegybanki alapkamathoz viszonyítva jelentős többlethozamot biztosítanak. A slágertermékek a magányszemélyek körében egyértelműen a lakossági magyar állampapírok, amelyek hozama, amellett, hogy mentes az EHO fizetési kötelezettség alól, versenyképes is. A pénzügyi kultúrával kapcsolatban azt gondolom, hogy a magyarok nagyon konzervatívak, nehezen mozdulnak ki a komfortzónájukból, például a lakosság rekord mennyiségű készpénzt tart otthon a „párnába” rejtve.

A Magyar Posta Befektetési Zrt. portfóliójában milyen arányban értékesítenek állampapírokat, s ezek mellett melyek a legkedveltebb befektetési lehetőségek?

– Mivel az elmúlt években, különösen a legutóbbi időszakban a magyar állampapírok iránt jelentősen megnőtt a kereslet, ezért ennek a mi üzleti volumeneinkre is jelentős hatása volt. Ügyfeleink értékpapír portfoliójában egyértelműen túlsúlyban vannak a lakossági állampapírok, ezek közül a Kincstári Takarékjegy Plusz a sláger termék, mely jelenleg egy évre 2,75 százalék (EHM: 2,75 százalék) kamatot biztosít. Az állampapírok mellett a forgalmazott befektetési alapok közül Magyar Posta Takarék Ingatlan Alapot választják a legtöbben.

A Magyar Posta országos hálózata kiváló elérhetőséget jelent a befektetni szándékozóknak is. Mennyit áldoznak a postai szakemberek képzésére? Van-e visszajelzés, hogy a postákon ügyet intézők milyen arányban válnak befektetőké? Egyszerűen fogalmazva: egy csekket befizető ügyfelet rá lehet beszélni másra is?

– A Magyar Postával együtt nagy hangsúlyt fektetünk a rendszeres oktatásra, hiszen a magas színvonalú ügyfélkiszolgálást csak akkor tudjuk biztosítani, ha a postai dolgozók és az ügyfelek között már eleve meglévő bizalmat munkatársaink tovább mélyítik azzal, hogy a megfelelő pénzügyi ismeretek birtokában az adott érdeklődőnek teljes körű tájékoztatást tudnak nyújtani a különböző megtakarítási formákról. Ennek természetesen jelentős költségei vannak, de ez a „befektetés” elengedhetetlen az értékesítési hálózatban. Nyilvánvalóan az a célunk, hogy a postákon megforduló ügyfelek minél nagyobb arányban vegyék igénybe a közvetített befektetési szolgáltatásokat is, és a 2013. őszi indulásunk óta eltelt időszak tapasztalatai alapján elmondható, hogy a postai ügyfelek nyitottak és szívesen hozzák ide a megtakarításaikat, mivel jó minőségű, megbízható szolgáltatást versenyképes kondíciókkal kínálunk, így sikeresen tudjuk megszólítani például a csekket befizetőket is.

Terveznek az év második felében új akciókat?

– Ősztől tervezünk új ügyfél akciókat és kampányokat, minden részletet akkor fogunk közzé tenni.

Évszakhoz köthető-e a befektetési kedv, mondjuk, a nyári szabadságolások idején visszaesik-e az ügyfélforgalmuk?

– Igen, jellemzően van szezonalitás a befektetéseket illetően: általában nyáron jelentősen visszaesik a forgalom a szabadságolások miatt, de ez idén nem így történt, feltehetően azért mert folyamatosan egyre több ügyfél választ minket, így a tavalyi évvel nem feltétlenül összehasonlíthatóak az idei statisztikáink, illetve az OBA és BEVA kifizetésekben érintettek közül sokan most választanak új pénzügyi vagy befektetési szolgáltatót. Tehát a forgalmi adataink alapján az látszik, hogy az ügyfelek júliusban is meglehetősen aktívak voltak, de egyébként a legnagyobb ügyfélállomány-növekedést majd idén őszre és télre várjuk. A Postán általában a december számít a legforgalmasabb időszaknak.

Tudható, hogy nőből vagy férfiból van több befektető?

– A felmérések alapján azt tudom mondani, hogy a postai ügyfélkörben, emiatt nálunk is, a hölgyek vannak nagyobb arányban.

Az Önök által kínált befektetési lehetőségek mennyire népszerűek a kis és középvállalkozók körében?

– Mi elsősorban magánszemélyek kiszolgálására fókuszálunk, és például a lakossági állampapírjaink esetén az Államadósság Kezelő Központ Zrt. mint kibocsátó, nem is teszi lehetővé, hogy vállalatok vásároljanak, így nem igazán van rálátásunk a kis és középvállalkozók befektetési szokásaira. Ettől függetlenül a tapasztalataim szerint a cégek – a működésükből fakadóan – jellemzően nem befektetési céllal vásárolnak értékpapírokat, hanem a rövid és középtávú likviditáskezelés a legfontosabb számukra, erre a célra a pénzpiaci és likviditási alapok jelenthetnek jó megoldást. A nálunk is megvásárolható Magyar Posta Takarék Pénzpiaci Alapot forgalmazza még az FHB Bank és Takarékbank is, akiknél kiemelt szempont a vállalati ügyfelek kiszolgálása is. Szeretném kiemelni, hogy az Alap 2015-ben megnyerte a privátbankár.hu Klasszis Gáláján „Az Év legígéretesebb Likviditási Alapja” díját is.

Kardos Úr, Ön mibe fekteti a pénzét?

– Olyan befektetési lehetőségek közül szeretek választani, melyeknek belátható a kockázata, relatíve jó a hozama. A szélesebb és rugalmasabb termékpaletta miatt – és természetesen a szakmámból adódóan – alapvetően az értékpapírokat preferálom. Fontosnak tartom a portfolió szemléletet, azaz a több termék és futamidő közötti megosztást.

Szerdahelyi Csaba