Maguk a lámpák jellemzően rendben vannak, az azokat árusító kereskedők viszont gyakran hibáznak – derült ki az NFH vizsgálatából. A boltokban gyakran felejtik el kihelyezni az izzók, lámpatestek energiahatékonysági címkéjét, pedig ez már két éve kötelező.

Lámpatesteket, izzókat vizsgált a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH). A hatóság arra volt kiváncsi, hogy az üzletekben árusított lámpatestek forgalmazási feltételei megfelelnek-e az előírásoknak, különös tekintettel arra, hogy a termékek energiafogyasztási adatait feltünteték-e a címkén. Az ellenőrzés 37 áruházlánchoz tartozó egységet és 184 kiskereskedelmi szaküzletet érintett – közölte az NFH.

A témavizsgálat során összesen 4661 fajta lámpatest energiahatékonysági címkézésének ellenőrzésére került sor. A hatóság vizsgálta például az energiahatékonysági címke meglétét, annak formai és tartalmi megfelelőségét vagy például a termékkel kapcsolatos tájékoztatásokat. Ellenőrizték a beszállító nevének, védjegyének feltüntetését, vagy például annak jelölését, hogy a lámpatest milyen energiaosztályú égőkkel tud működni, de azt is, hogy megjelölésre került-e a lehetséges energiahatékonysági osztályok összessége. 

Az ellenőrzés eredményeképpen összesen 84 üzletben (18 áruházlánchoz tartozó egységnél és 66 kiskereskedelmi szaküzletnél) állapítottak meg hiányosságot. Míg maguknál a termékeknél 294 fajta lámpa esetében volt valami probléma. A legnagyobb gondot az energiahatékonysági címkék megléte, illetve kihelyezése jelentette. Gyakori szabálytalanság volt, hogy a kereskedők – elsősorban a kiskereskedelmi egységekben – még a szállítók által mellékelt címkéket is elmulasztották kihelyezni, illetve bizonyos, 2014. március 1. után forgalomba hozott termékekhez egyáltalán nem készült energiahatékonysági címke.

 A 2014. március 1. után forgalomba hozott általános világítási célú lámpatesteket egyedi energiahatékonysági címkének kell kísérnie. Szabályozott például az, hogy ez a címke csak színes lehet, és az alkalmazható színek is meghatározottak. A címkét jól láthatóan az üzletben kiállított lámpatest közelében kell elhelyezni úgy, hogy egyértelműen érzékelhető legyen, hogy melyik termékhez tartozik.