Közös céget alapított a fesztiválszervező Sziget Kft. és a bankfüggetlen elektronikus megoldásokat nyújtó Cardnet Zrt. A készpénzmentes fizetési megoldásokat nyújtó Festipay Zrt.-vel külföldön terjeszkednének.

A Sziget és a Cardnet szerdai sajtótájékoztatóján kiadott közlemény szerint tavaly már a legtöbb látogatót vonzó magyar fesztiválok több mint 90 százaléka készpénzmentes volt. A 2015-ös Sziget Fesztiválon több mint 2,4 millió alkalommal fizettek Festipay kártyával vagy MasterCard érintésmentes bankkártyákkal. A Festipayt 2012-ben hozta létre a Cardnet, majd 2014-ben már fizetni lehetett vele a Szigeten – számolt be az MTI.

Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte: 2010-ben vezették be először a készpénzmentes fesztiválkártyás fizetést a Sziget rendezvényein, ami akkor világújdonságnak számított. A visszajelzések jók voltak, kevesebb lett a sorban állás, többet költöttek a látogatók és egy átláthatóbb, elszámoltathatóbb rendszert hoztak létre – fejtette ki. Mára már elvárássá vált a készpénzmentes fizetési modell a magyar fesztiválpiacon, azonban ez nincs így a világ minden fesztiválján, ezért szeretnék közösen kiaknázni a lehetőségeket – tette hozzá.     

Kóka János, a Festipay Zrt. igazgatósági elnöke elmondta: a Cardnet-Cellum cégcsoport több mint 15 éve fejleszt készpénzmentes fizetési megoldásokat, kártya- és mobilalapúakat is. Tavaly két jelentős megbízást is elnyertek Romániában és Franciaországban, a következő két évben pedig legalább öt új országban szeretnének megjelenni a szolgáltatással. Távoli piacokon, Ázsiában is tárgyalnak a szolgáltatás értékesítéséről, mégpedig egy felhőalapú, távoli hozzáférést lehetővé tevő megoldással, ami ugrást jelenthet a Festipay életében – mondta.     

A kutatás-fejlesztést szeretnék Magyarországon tartani, az újdonságokat mindig lehetőség szerint Magyarországon, a Szigeten fogják bemutatni – mondta. Idén az egyik ilyen újítás, hogy egy mobiltelefonos alkalmazásból lehet a kártyát feltölteni és követni a költéseket – számolt be Kóka János. Márki László, a Cardnet Zrt. és a Festipay Zrt. vezetője elmondta: a Cardnet 2011-ben jelent meg az első jelentős fesztiválon, 2014-ben nyerték el a Sziget négy fesztiváljára szóló megbízást, így a magyar készpénzmentes szolgáltató piac legnagyobb szereplőjévé vált.     

Kóka János kérdésre válaszolva elmondta: a készpénzmentes fizetési megoldást nem terheli tranzakciós illeték, mivel nem pénzügyi szolgáltatás, előtte és utána kerül sor pénzügyi tranzakcióra. Egy zárt rendszerről van szó, nem lesz belőle a MasterCarddal vagy a bankokkal konkuráló termék – tette hozzá. Elmondta, hogy a fesztiválokon kívül szeretnének például sporteseményeken, vagy akár iskolákban is megjelenni.

Gerendai Károly hozzátette: törekednek arra, hogy a rendszer a jövőben egyre több helyen legyen elérhető, az egyenleget át lehessen vinni más fesztiválokra. Hozzátette: a rendszer alkalmas arra is, hogy növelje a fesztiválok biztonságát a személyes adatok megadásával, tárolásával, a látogatók beazonosíthatóságával. Gondolkodnak azon, hogy a jegyet „meg fogják személyesíteni”, egy azonosító eljáráson fog keresztül menni a jegyvásárló, és utána kapja meg a névre szóló karszalagját – mondta a Sziget Kft. igazgatója.     

Az MTI kérdésére elmondta, hogy a fesztiválozóknak nem kerül pénzbe a készpénzmentes fizetési rendszer, csak egy letétet kell fizetni érte, amit visszakap a látogató, amikor leadja a kártyát. A rendszer működtetése után a kereskedők fizetnek egy megadott százalékot, a bankkártya-használathoz hasonlóan – tette hozzá. Kóka János kérdésre válaszolva ismertette: a Festipayben nagyjából kétharmadban tulajdonos a Cardnet és egyharmadban a Sziget Kft. A Cardnet a cégbe apportálta a szoftver kizárólagos jogát is – tette hozzá.