A DiákKÉSZ fellép a jogi, erkölcsi és etikai szabályokat sértő iskolaszövetkezetekkel szemben, és ingyenes jogsegélyszolgálatot indít – jelentette be Dr. Fiák István, a DiákÉSZ elnöke.

Magas az iskolaszövetkezetek népszerűsége a munkavállalók között. Egy friss felmérésben a hallgatók számos olyan többletszolgáltatásokat emeltek ki, amelyek másféle munkavállaláskor nem érhetők el. A két legfontosabb ilyen hozzáadott érték a munkaadóval szembeni érdekképviselet és az érdeklődésnek, tanulmányoknak, karriercéloknak megfelelő munkalehetőség.

Az iskolaszövetkezeti munkavállalás során nem jellemzőek a visszaélések a válaszadók válaszai alapján, ennek ellenére a megkérdezettek kifejezetten hasznosnak találnák, ha lenne egy a szereplőkön kívül álló jogi tanácsadó, aki képes segíteni a vitás helyzetek elrendezésében – derül ki egy, a HÖOK által készített friss elemzésből, amelyben 984 fő iskolaszövetkezeti munkavállaló válaszait összegezték.

  • Gulyás Tibor, a HÖOK elnöke: „A hallgatók élethelyzetének általános javítása kiemelt célunk. Ennek érdekében a szolgáltatások területén átfogó felmérést készítünk, amely az iskolaszövetkezeti rendszerre is kiterjed. Az iskolaszövetkezeti munkavállalók visszajelzései alapján van igény jogsegélyszolgálatra és ebben együttműködő partnerünk, a DiákÉSZ minőségi szolgáltatást tud nyújtani.”
  • Dr. Fiák István, a DiákÉSZ elnöke: „A DiákÉSZ a dolgozó diákokért van. Érdekvédelmükben fellépünk a jogi, erkölcsi és etikai szabályokat sértő iskolaszövetkezetekkel szemben. Kötelességünknek érezzük a törvénytelenül működő szervezetek ellehetetlenítését, a piac tisztítását. Ennek érdekében ingyenes jogsegélyszolgálatot indítunk.”

Az eredmények alapján az iskolaszövetkezetek népszerűsége a munkavállalók között magas, így kizárható, hogy a hallgatókat valamilyen gazdasági kényszer, például jobb adózási feltételek kényszerítik ezekhez a szereplőkhöz. Sőt, a hallgatók nagy százaléka olyan többletszolgáltatásokat emel ki elsősorban, amelyek más úton való munkavállaláskor nem érhetőek el feltétlenül. A két legfontosabb ilyen hozzáadott érték a munkaadóval szembeni érdekképviselet és az érdeklődésnek, tanulmányoknak, karriercéloknak megfelelő munkalehetőség. A motivációknál viszont a leghangsúlyosabb elem a jövedelemszerzés, ez a válaszadók 90 százalékára jellemző.

Kimagaslik a motivációk közül a munkatapasztalat-szerzés és a szakmai fejlődés, amely mutatja, hogy a hallgatóknak a diákmunka nem pusztán pénzkereset, hanem a saját munkaerő-piaci értékük növelését segítő támogatás is.

A felsorolt motivációk beteljesítésében – az adatok alapján – szignifikánsan eredményesebbek az országos hatókörű iskolaszövetkezetek. Ez azért is meglepő, mert az intézményhez kapcsolódó szereplőknek adott a lehetőség az intézmény képzési palettájához illeszkedő munkákra fókuszálni. A szakmai fejlődés és a releváns tapasztalatszerzés területén a válaszadók kétharmada ítélte hasznosnak az iskolaszövetkezeti munkavállalást. Az iskolaszövetkezeti munkavállalás során nem jellemzőek a visszaélések a válaszadók válaszai alapján. A pihenési idő, a beosztás, a kifizetés és általában minden körülmény az egyezségeket betartatva valósul meg, az ezektől eltérő esetek rendkívül ritkák. Ilyenkor a munkavállaló elsősorban az iskolaszövetkezethez tud fordulni, akik általában eredményesen segítenek. Ennek ellenére a megkérdezettek kifejezetten hasznosnak találnák, ha lenne egy, a szereplőkön kívül álló jogi tanácsadó, aki képes segíteni a vitás helyzetek elrendezésében. Erre azért is szükség lenne, mert a válaszok alapján a munkavállalók a saját munkajogi felkészültségüket nem tartják megfelelőnek, de azt a szereplőt sem látják, akihez ilyenkor érdemes fordulni.