Három magyar cég összefogásának eredménye, hogy Budapesten az Andrássy út elején márciustól vendégeket fogad a Hotel Moments Budapest. Az üzemeltető Continental Group-nak ez a harmadik fővárosi szállodája, ám az első, amelyben étterem is üzemel. A szállodában a szállodáról beszélgettünk Flesch Tamással, a Continental Group ügyvezető igazgatójával.
Minden hotelnek, minden háznak megvan a maga története. Lehet, hogy a vendég ez alapján is választja szálláshelyéül a Hotel Moments Budapestet, mert a pazar belvárosi fekvés mellett izgatja a közel- és a régmúlt is.
Az Andrássy út 8. szám alatti egykori palotát 1880-ban építették Feszty Adolf tervei alapján. A belső udvaros épület megrendelője báró Schossberger Henrik dohány-, gabona- és cukorkereskedő nagyvállalkozó volt. A bérpalotában a 20. század elején működött mozgóképszínház, de vaskereskedés is, valamint több cég irodája. A dicső múlt után a palota a második világháborút követően nem kerülhette el sorsát, államosították. Az utóbbi évtizedekben a földszint kivételével üresen állt az épület, majd néhány éve a CD Hungary Zrt. tulajdonába került.
CD Hungary, Continental Group, Market
A Continental Group számára, a budapesti két szállodája után, ez most más típusú üzleti modell, mert ennek a hotelnek nem tulajdonosa, hanem üzemeltetője. Az épület tulajdonosa a CD Hungary Zrt., a szállodát pedig a Continental Group üzemelteti, amely egyben az étterem bérlője is. Az étterem egyik csendes zugában ülünk le Flesch Tamással, máshol nem is nagyon lenne hely, fél tíz után teltház van, több tucat vendég reggelizik.
A CD Hungary és a Continental Group mellett a harmadik magyar vállalkozás, a Market Építő Zrt. volt a kivitelező, 18 hónapos munka után az ígéreteknek megfelelően március 1-jén nyitottak. Flesch Tamás szerint idehaza általános probléma, hogy sok minden nem készül el időre. Ők viszont amit megígértek a partnereknek, azt napra pontosan teljesítették.
Az első vendég Franciaországból érkezett, s az elmúlt hat hétben a világ majdnem száz országából jöttek. Elképesztő gyorsasággal indult be az üzlet. A megcélzott szegmens az egyéni utazók köre, de a céges utazóknál is népszerűek szeretnének lenni. Maximum 80 fő részére tudnak szervezni kisebb szemináriumokat egy különteremben, már eddig is voltak céges rendezvények.
Budapesten nagyon sok műemlék épület található, amelyik még nem találta meg a funkcióját. A Continental Group szeret szép, egykori palotákat restauráltatni, átalakítani, részt venni az új funkció megvalósításában. Flesch úr azt mondja, hármas együttműködésük azt bizonyítja, hogy magyar vállalkozások is képesek magas színvonalú kivitelezői, fejlesztői munkára a szállodaiparban. Nem tartja kizártnak, hogy megfelelő projekt esetén a hármak folytatják a közös gondolkodást és munkát.
Az első hetek után már látszik, hogy elégedett vendégek viszik a világba Budapest szépségének hírét, és azt az üzenetet, hogy a magyar idegenforgalom minőségi szolgáltatásokra képes.
Ezért lett a szálló neve Moments
Az Andrássy útnak kereskedelmi szempontból legértékesebb részén, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Oktogon között a négycsillagos Momentsen kívül nincsen másik szálloda. A vendégek a hotel elhelyezkedését a maximális 10-es listán 9,9-10 pontra értékelik. Flesch Tamás azt mondja, ő is boldog lenne, ha külföldön ilyen környéken, ilyen szállodában lakhatna.
Hogy miért pont a Moments nevet választották? Úgy gondolták, hogy amikor a vendég elutazik otthonról, mindenféle hatások érik – pillanatszerűen. Ezek lehetnek reggeli, édes, mosolygós momentumok, amelyek végigkísérik budapesti napjai alatt. Vagyis a hotel ehhez az érzéshez járul hozzá a saját, meghatározó pillanataival.
A hotel az interneten is segít a fővárosba készülőknek a MyConcierge (Portás) szolgáltatással, sokan igénybe is veszik, amikor programjukat szervezik. Természetesen helyben még többen kérnek segítséget. Ezért külön figyelnek arra, hogy lendületes, fiatal csapat álljon a vendégek rendelkezésére. A személyzet tagjai sok jó tanáccsal, ötlettel szolgálnak, hogy milyen látványosságokat érdemes megnézni. A portások, a recepción dolgozók a város helyi idegenvezetői, nagyon sok múlik azon, hogy mennyire lelkiismeretesen és profi módon dolgoznak.
Nehéz szakképzett munkaerőt találni
Flesch Tamás úgy látja, ha van igazi probléma a magyarországi vendéglátásban és szállodaiparban, az ma éppen a szakképzett munkaerő megtalálásának és megtartásának kérdése. Szerinte ez nem csak felkapott sztori a sajtóban, hanem valóban komoly kérdés. Noha több évtizede dolgozik a szakmában, ebből a szempontból nem látta még ennyire nehéznek a helyzetet, mint az utóbbi egy-két évben.
A Continental Groupnál mindig prioritás volt a pályakezdők foglalkoztatása, most is sok frissen végzett diplomásuk van, a Momentsben a személyzet nagy része huszonéves. Az étteremben 20-an dolgoznak, a hotelben 15-en, alapkövetelmény több nyelv ismerete, alapelvárás az abszolút udvariasság, az örökké mosolygás. „Nem az a legnagyobb kihívás, hogy hány vendéget lehet Budapestre és Magyarországra csábítani, hanem az, hogy ki fogja őket a lehető legjobb színvonalon kiszolgálni” – állítja az ügyvezető igazgató.
A Moments a Continental Group első fővárosi szállodája, amelyikben étterem is üzemel. Flesch Tamás azt mondja, nem hagyhatták ki a ziccert, hogy egy ilyen remek környezetben található hotelben ne ülhessen le ebédelni és vacsorázni a vendég. Pedig a szállodások sokszor keseregnek, hogy egy szállóban az étterem a „szükséges rossz”, mert sokszor inkább viszi a pénzt, mint hozza.
Bistro Fine: egy igazi boros hely
A Bistro Fine amellett, hogy kiszolgálja a szálloda vendégeit, a budapestieket és az utcáról betérő külföldi turistákat is meg akarja találni. Múlt hétvégétől például 70 fős teraszt nyitottak, amely reményeik szerint hamarosan a főváros egyik jó konyhájú, laza,”beülős” étterme lesz. Amolyan igazi boros hely, hiszen több mint 130 féle bort kínálnak, amelynek fele magyar, fele külföldi márka. Saját kis bórkóstolást is lehetővé tesznek az ”Enomatic” boradagoló rendszerrel. A vendég feltölti a kártyáját, majd ízlésének megfelelően akár 0,1-0,2 dl-t is tölthet magának kóstolóként az automatából. A rendszer viszonylag kevés helyen érhető el Budapesten, de mutatkozik rá igény.
Kellemes, bisztró jellegű konyhát visznek, a koncepció kitalálója Feke Zoltán, aki egyben a napokban Bib Gourmand díjjal elismert Petrus étterem tulajdonosa és séfje. „Innovatív és kreatív kolléga, aki főleg Franciaországból meríti az ötleteit, ötvözi a magyar és francia bisztró hangulatot” – mondja Flesch Tamás.
Azokra is gondolnak, akik nem ebédre/vacsorára jönnek, hanem falatokat kóstolnának. A séf Kiripolszki István – a Kogart-házból érkezett. Az étterem vezetője Spák Rajmond három év londoni munka után jött haza, a legmagasabb sommelier minősítéssel rendelkezik. Ő abban is segít, ha valaki mondjuk, vendégségbe készül, és nem éttermi áron bort akar vásárolni náluk, akkor a legjobbat választhassa.
Flesch Tamás biztos benne, hogy vannak olyan fiatalok, akik ha a nem elhanyagolható anyagiak mellett erkölcsi megbecsülést is kapnak, szívesen jönnek haza, dolgoznak itthon és kamatoztatják a külföldön gyűjtött tapasztalataikat. Nem érdemes kerülgetni a kérdést, fontos a fizetés! A munkaadókra ez komoly terhet ró a járulékok miatt, és az ágazatra kivetett magas áfa-kulcs sem segíti a vállalkozások fejlődését. Természetesen hosszú évek óta lobbiznak a szállodások és az éttermesek a kormányzatnál, hogy javuljon a helyzet, mert ez a magyar idegenforgalom és a gazdaság érdekeit szolgálná. (Hogy úgy mondjam, a siker még várat magára…)
Kilátás a Bazilikára – plusz szolgáltatás
A Continental Group-nál a világot rengető pénzügyi válság idején is azt vallották, hogy a minőségi befektetés megtérül, igaz, kalkulálnak vele, hogy nem rövid távon jön vissza a pénz. Tudják, hogy kizárólag kitartó munkával lehet közép- és hosszú távon kiemelkedni a középszerűségből, tartós, elégedett, visszatérő vendégkört építeni. A minőségből akkor sem engednek, ha ez komoly anyagi terhet ró a vállalkozásra.
A tervekben egyébként még 100 szoba szerepelt, mégis 99 lett belőle. A legfelső emeletre tervezett, két szobából ugyanis egy 90 négyzetméteres apartmant csináltak, 30 négyzetméteres terasszal. Ez a Moments plusz szolgáltatása, gyönyörű a kilátás a Szent István Bazilikára, esténként a teraszra kiülve Budapest közepén érezheti magát a vendég. Mivel teakonyhát és gardróbot is beépítettek, az apartman alkalmas rá, hogy több hónapra Budapestre érkező külföldiek is kivegyék, ha nem akarnak lakás bérelni.
Ez a megoldás egyébként korábban sem volt idegen gyakorlat, magyar és külföldi vendégek hónapokat, sőt, éveket éltek különböző szállodákban. Most a Momentsben is megvan rá a lehetőség: a „lakás” száz százalékos szállodai szervizzel párosul.
Szerdahelyi Csaba