A GVI által megkérdezett magyarországi kkv-k közel 90 százaléka úgy érzi, súlyos gondot jelentene a működésében, ha egy hétig nem működne az internet, de többségük az árbevétel kevesebb mint 1 százalékát fordítja számítástechnikai és távközlési eszközök beszerzésére és üzemeltetésére.

Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) a 2017. januári KKV Körkép című felmérés keretében a hazai kis- és középvállalkozások internethasználattal kapcsolatos gyakorlatát vizsgálta. A felmérés során 300, legalább húsz főt foglalkoztató hazai kis- és középvállalkozást kérdeztek meg arról, hogy működésük során hogyan használják az internetet.

Az internethasználat módjai

A megkérdezett vállalkozások mindegyike használja valamilyen formában az internetet működése során, a legáltalánosabb felhasználási módok közé pedig az ügyfelekkel történő kapcsolattartás, a saját honlap üzemeltetése és az ügyintézés tartozik. A válaszadók több mint fele az interneten tájékozódik a piaci folyamatokról és az új jogszabályokról, valamint itt keres üzleti partnereket és beszállítókat. A kis- és középvállalkozások körülbelül 40 százaléka használja az internetet új munkatársak toborzására, üzleti tanácsok keresésére, a konkurencia árainak és üzleti magatartásának figyelésére. A termékek és szolgáltatások reklámozása vagy árusítása, valamint a közösségi média használata a kevésbé elterjedt felhasználási módok közé tartozik.

Az eredményeket a GVI kutatói összehasonlították a 2010 októberében végzett hasonló felmérés eredményével. 2010-ben és 2017-ben a megkérdezett cégek ugyanakkora aránya (84 százaléka) üzemeltet saját honlapot. A hazai kkv-k körében ugyanakkor az elmúlt nyolc év alatt alapvetően változhatott az, hogy a cégek mire használják az internetet. Több területen visszaszorult az internethasználat, amit talán az magyaráz, hogy az első felmérés idejében még olyan várakozások éltek a cégeknél az internethasználat hasznosságáról, amelyek később nem teljesültek. Kevesebb cégnél használják az online értékesítést, a versenytársak árainak interneten keresztüli megfigyelését, az üzleti partnerek interneten keresztüli figyelését, mint nyolc évvel ezelőtt. Ezzel szemben 2010-hez képest nőtt az új munkatársak toborzásánál, kiválasztásánál az internetet is felhasználó cégek aránya.

A részben vagy tisztán külföldi tulajdonban lévő cégek nagyobb arányban használják az internetet működésük során, mint a hazai vállalkozások. Különösen nagy különbség figyelhető meg a tájékozódáshoz kapcsolódó felhasználási módok esetében, így például a piaci folyamatokról és jogszabályokról való tájékozódás, a beszállítók és üzleti partnerek keresése, az általános tanácsok keresése vagy az új munkatársak keresése esetében.

A kereskedelemben és a feldolgozóiparban működő cégek összességében nagyobb arányban használják az internetet, mint az építőiparban vagy az egyéb szolgáltatások területén működő vállalkozások. Az üzleti partnerek interneten történő keresését, a konkurencia magatartásának megfigyelését, vagy a termékek internetes reklámozását és árusítását a kereskedelem területén működő kis- és középvállalkozások alkalmazzák a legnagyobb arányban, míg az új munkatársak interneten történő toborzása vagy a piaci folyamatokról, jogszabályokról való tájékozódás a feldolgozóipari cégekre jellemzőbb.

Honlap-üzemeltetés, számítástechnikai eszközökre fordított költségek

A hazai kkv-k 84 százaléka rendelkezik saját honlappal, és a többi felhasználási módhoz hasonlóan a honlap-üzemeltetés is a nagyobb cégekre jellemző: míg a 100 és 249 fő közötti cégek 89 százaléka, az 50 és 99 fő közötti cégek 91 százaléka rendelkezik honlappal, ez az arány a 20–49 fő közötti kisvállalkozásoknál mindössze 74 százalék. A honlappal rendelkező vállalkozások többsége esetében – 81 százalékuknál – a működtetést informatikai szakember végzi. A saját honlappal nem rendelkező vállalkozások többsége (75 százalékuk, az összes válaszadó cég 12 százaléka) úgy véli, hogy tevékenysége szempontjából nem fontos a honlap fenntartása. A fenntartás költségességét és a technikai tudás esetleges hiányát a honlappal nem rendelkező cégek nem említették okként.

Az internethasználat elterjedtségének megfelelően a válaszadók közel 90 százaléka úgy érzi, súlyos gondot jelentene cége működésében, ha egy hétre leállna az internet. Az internethasználat fontossága ellenére azonban a megkérdezett cégek többsége (52 százalékuk) árbevétele kevesebb mint 1 százalékát fordítja számítástechnikai és távközlési eszközök vételére és üzemeltetésére.