
Egy számítógép, egy speciális online oktatószoftver – és kezdődhet a nyelvtanulás. Kovács Zoltán, a dombóvári székhelyű vállalkozás ügyvezetője a kezdeti nehézségek utáni sikerekről és a tervekről is beszélt a KamaraOnline újságírójának.
Kovács Zoltán 2012-ben döntött úgy, hogy az adósságokkal együtt megveszi a Weblearning Kft.-t, amelyet 2009-ben alapított egy egyetemi ismerőse. Zoltán angoltanárként dolgozott a nyelviskolában, s mint mondja, két választási lehetőséget látott: vagy bezárják a céget, vagy megveszi azt. Az utóbbi mellett döntött.
Felmérte, hogy milyen változtatások kellenek ahhoz, hogy tovább lehessen vinni a bizniszt, amely majd profitot termel. Korábban az volt az alapvető gond, hogy kevesen tanultak, a bevételi oldal nem hozta az üzleti tervben előírtakat. Az ötletgazda nem tanár volt, pedig utólag kiderült: nagyon is fontos, hogy egy menedzser a szakmai oldallal is tisztában legyen. Egy kezdő vállalkozásnál halmozott hátrány, ha nem lehet minden kapacitást hasznosítani.
Az elmúlt öt év üzleti eredményeit Kovács Zoltán vegyesen értékeli, 2013 például kimondottan jó volt, az azt megelőző év árbevételének többszörösét érték el. Aztán jött gyengébb esztendő is, amikor kicsit leült a nyelvtanulási piac. Jó néhányan ugyanis különböző pályázatok nyerteseként megelégedtek azzal, hogy 50-100 órát ingyen tanultak, és nem akartak pluszban, magánoktatásra költeni.
A pangás két évig tartott, de most ismét elindult valami pezsgés. A cég idei bevételi terve már 100 millió forint. Magyarországon egyébként nem nagyon terjedt el a hobbitanulás, amikor valaki pusztán kedvtelésből, akár egy-egy turistaútra készülve akar valamilyen szinten megbarátkozni egy idegen nyelvvel.
A PontKomnál nyelvvizsgára is felkészülnek a diákok, de náluk sokkal többen vannak azok, akik külföldi munkavállalás miatt vágnak bele. A nyelviskola akkor is biztosít tanárt, ha valaki szaknyelvet akar elsajátítani. Például, ha az illető Németországba hegesztőnek utazik, megtanulhatja a legfontosabb szakkifejezéseket.
Két éve célirányosan léptek kapcsolatba több networking céggel, rajtuk keresztül jutottak el több, kisebb-nagyobb céghez, majd egyre többen maguktól jelentkeztek. A kapcsolatépítés hozta meg a kötődést a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségéhez is. Kovács Zoltán úgy látja, hogy kimondottan hasznos részt venni a különböző rendezvényeken, megismerkedni a később esetleg ügyfelekké válókkal. Zoltán egyébként friss FIVOSZ-tag, tavaly ősszel a Fiatal Vállalkozók Hetén lépett be a szervezetbe.
Két éve dolgozik együtt egy marketing menedzserrel, akit a figyelmébe ajánlottak. A stratégia részeként célzott hirdetéseket adnak fel a Facebookon és a Google-n, s egy ideje a határon túli magyarokat is elérték. Mivel online a nyelvtanfolyam, nincsenek határok, elég egy számítógép, telepítik a programot – és lehet tanulni.
A marketingnek kimondottan fontos szerepe van a nyelviskola életében, hiszen Magyarországon azt is oktatni kell, hogy az online nyelvtanulás költség kímélőbb megoldás. A tanuló az óra alatt lehet otthon vagy a munkahelyén, de akár utazhat a világban – nincs helyhez kötve, tanterem helyett ott a virtuális osztály.
Középiskolások mellett van 60 éves tanulójuk is, a derékhadat azonban a 30-40-es korosztály adja. Ha valaki elsőre idegenkedik, hogy online van kapcsolatban a tanárral és a diáktársakkal, néhány óra alatt megtapasztalja, hogy így akár kevésbé feszélyezettebb a légkör. A tanulók – a saját, megszokott, komfortos környezetben – gyorsabban megnyílnak, kevesebb gátlással kommunikálnak.
Az eLearning technológiai része állandó, legfeljebb folyamatosan finomítani, fejleszteni kell, a tananyag pedig, mivel a beszéd-centrikusságra épül, állandóan nyomon követi az élő nyelv változásait. Az ideális csoportlétszám négy fő, de természetesen magántanfolyamra is be lehet fizetni, ami nyilván többe kerül. Utóbbi esetben viszont még nagyobb a rugalmasság, van, aki kora reggel tanul, s van, aki este 8-kor ül a gép elé. A csoportok órabeosztása viszont kötött, azt az elektronikus beiratkozáskor közlik mindenkivel. Vannak saját tananyagaik, de tanár- és célfüggő, hogy miből dolgoznak. Más ugyanis a tematika egy nyelvvizsgára felkészítéskor és más, ha valaki szaknyelvet akar tanulni.
A PontKom hozzávetőlegesen negyven tanárral áll szerződéses kapcsolatban, akik egyéb munkájuk mellett vállalkozóként dolgoznak. A legnépszerűbb az angol, a spanyol és a német, de a TOP 5-ben ott van a francia és az olasz is. Természetesen más nyelvet is lehet választani, így az oroszt és az arabot, valamint vállalják külföldieknek a magyar oktatását.
Amúgy a tanárok sem mind Magyarországon élnek, akadnak, akik Olaszországból, Angliából, Németországból vagy Spanyolországból tartanak órákat. Ennek is megvan a maga varázsa: képzeljük csak el, mennyivel hitelesebb, amikor valaki Barcelonában ülve beszélget a diákkal az ottani életről, kultúráról, szokásokról, hétköznapokról. Vannak extrém helyzetek, például az, amikor valaki egy német cég kiküldöttjeként Japánban tanult online németül egy budapesti tanárral. A technika kezelésében viszont nincs semmi extrém, a tanár és a diák is fél óra alatt profi módon képbe hozható.
A nyelviskola mellé új termékeket is behoztak, amelyhez most befektetőt keresnek. A lingedu.com nemzetközi standardok alapján működő webmagazin, illetve egy nyelvtanuló klub, amely tananyagfejlesztésén jelenleg is dolgoznak.
Tavaly novemberben részt vettek a Google szervezésében egy prezentáción, amelyen három fázisban (alfa, béta és startup) foglalkoznak vállalkozások „felfuttatásával” és finanszírozásával. Évente 1200 „alfát” hívnak meg rendezvényekre a világ minden tájáról, viszonylag sok a magyar a cég. Idén Lisszabonban lesz a találkozó, erre a PontKom már béta kategóriában kapott meghívást, a befektetésre ajánlott ötven cég közé. Ilyen státuszt magyar még nem kapott a Google által felügyelt rendezvényen. Mivel a bétában már nem induló projektek mutatkoznak be, nagyobb az esély a befektetésre. Kovács Zoltán abban bízik, hogy Lisszabonban nemzetközi szinten is felkeltik majd az érdeklődést a nyelvtanulási módszerükkel.
ELearninggel ma már rengeteg foglalkoznak a világban, Kovács Zoltán mégis optimista, mert koncepciójukat teljesen egyedinek tartja. Van egy ingyenes magazinjuk, a középső lábnak ott van havi fizetős szolgáltatással egy klub, amely az audio-vizuális oktatási formában és a kommunikáció fejlesztésében erős, a harmadik lábnak pedig megmarad a nyelviskola. Ilyen koncentrált, mindent lefedő megoldás ma nincs a piacon.
Kovács Zoltán biztos benne, hogy igazi tudás nélküli nyelvvizsga semmit sem ér. Lehet ugyan lobogtatni a papírokat, de például egy multinál a felvételi beszélgetésen azonnal kiderül, hogy valaki érti-beszéli-e a nyelvet, vagy csak dokumentum van róla. Az iskolai nyelvoktatásban sok helyen ma már adottak a technikai feltételek, a tananyagok többségével sincs baj, ám a módszereken mindenképp változtatni kellene. A magolás, szótanulás kevés, a kommunikáció felé kell elvinni az oktatást. A kezdő szint után magyarul meg sem szabadna szólalni az órákon. A külföldi filmeket pedig nem kellene szinkronizálni, így a fiatalok előbb-utóbb már más nyelvi kultúrában nőnének fel.
A PontKom egy GINOP pályázat keretében alapszintű számítógép-kezelői tanfolyam országos programjában is részt vesz idén januártól. Bár ennek semmi köze a nyelvtanításhoz, de mint Kovács Zoltán mondja: ha meglesznek a számítógépes alapok, sokkal magabiztosabban vehetnek majd részt a jelentkezők az online nyelvoktatásban is.
Szerdahelyi Csaba