Több mint 7700 új munkahely jön létre az összesen 637 milliárd forintot kitevő, 2015/16-os évben megvalósult, folyamatban lévő, illetve bejelentett 20 legjelentősebb autóipari beruházás révén. Idén a Mercedes-Benz kecskeméti fejlesztése lesz a legnagyobb projekt, az új üzem létrehozása 185 milliárd forintba kerül.
Az Óbuda Group alábbi összeállítása a 20 legnagyobb magyarországi autóipari beruházást veszi számba a 2015/16-os évben. A listát a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. vezeti, amely a tervek szerint 2018-ig Magyarország egyik legjelentősebb beruházását bonyolítja le.
A német vállalat 185 milliárd forint befektetésével bővíti Magyarországon tevékenységét, épülő új karosszériacsarnokában új generációs kompakt autókat fognak gyártani. A Mercedes magyarországi telephelye a fejlesztés során innovatív, hatékony berendezésekkel bővül, a mintegy 100 ezer négyzetméter alapterületű, csúcstechnológiával ellátott új üzem létrehozása mellett a meglévő üzemek kapacitását is bővítik.
A második legnagyobb beruházóként mintegy 146 milliárd forintos befektetéssel az indiai Apollo Tyres következik, a gumiabroncsgyártó gyöngyöshalászi zöldmezős beruházásával 975 új munkahely jön létre. Az Apollo Tyrest 36 milliárdos beruházásával a Robert Bosch Automotive Steering Kft. követi, 130 új munkahely létrehozásával. A Thyssenkrupp 33,5 milliárd forintos új csarnoka 2018-ra készül el Jászfényszarun, a debreceni FAG Magyarország Ipari Kft. 510 munkahelyet teremtő gyárbővítése 25 milliárdos befektetés keretében valósul meg.
„A technológiai fejlődés felgyorsulása révén az ipari termelési módozatok robbanásszerű változás előtt állnak. Ezt a szakaszt külföldön az ipari forradalom új szakaszának, „Industry 4.0”-nak nevezik. Ezek a változások magukkal hozzák azt is, hogy a nagy termelő cégek bővítik a helyi beszállítói hálózatukat. Egyre több magyar vállalat nő fel a feladathoz, hogy TIR1, TIR2 beszállítóvá váljon. A beruházók a profiljukba nem eső építés-beruházási, lebonyolítói és tervezői feladatokat egyre nagyobb mértékben szervezik ki külsős partnereiknek, így a hazai vállalatok is mind több ilyen projektben tudnak közreműködni” – mondta Kálmán Péter, az Óbuda-Újlak Zrt. vezérigazgatója.
Az Óbuda Group az elmúlt másfél év kiemelt projektjei közül számos munkálataiban szerepet vállalt. A cégcsoport a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. új üzemének létrehozása, a maklári Robert Bosch Automotive Steering Kft., az FAG Magyarország Ipari Kft. és az Autoliv Kft. bővítése, valamint az Audi Hungaria Motor Kft. új logisztikai csarnokának kialakítása során projektmenedzseri, lebonyolítói, tervezési feladatokat látott el.
Az Otto Fuchs csoport 12,8 milliárd forintos bővítése nyomán 180 új munkahely születik Tatabányán és környékén. A többek között az Audinak, BMW-nek és Mercedesnek beszállító, alumínium keréktárcsákat gyártó német vállalat megduplázza magyarországi gyártókapacitását.
A Valeo Auto-Electric Magyarország Kft. veszprémi fejlesztését szintén idén jelentették be, a mintegy 10,4 milliárdos beruházással 180 új munkahelyet hoz létre az autóipari alkatrészgyártó. Az exportra termelő Yanfeng Automotive Interiors tavasszal bejelentett 7,4 milliárd forintos bővítése a személyautók utasterének prémium kategóriás alkatrészeit előállító pápai üzemét érinti.
2015-ben Magyarországon az autóipari termelés 7833 milliárd forintot tett ki, ez az érték 17,6 százalékkal haladta meg a 2014-est, a legyártott kocsik száma tavaly lépte át először Magyarországon a félmilliót. Az előállított autóipari termelési érték döntő többségét, 92,8 százalékát exportálták. A tavalyi évben a teljes feldolgozóipari kibocsátás 30 százalékát tudhatta magáénak a járműipar, a járműgyártásban dolgozók száma 13 százalékkal nőtt a megelőző évhez képest, a 2015-ös év végén mintegy 150 ezer ember dolgozott az autóiparban.