2016. január 1-jétől új fogalomként került be az Adózás rendjéről szóló törvénybe a megbízható adózói státusz. Az első minősítést a NAV hamarosan, az adózó 2016. első negyedéves adatai alapján, automatikusan végzi. A Mazars szakemberei összefoglalják, mit jelent ez a minősítés, milyen előnyökkel jár, ha egy társaság ilyennel rendelkezik, és hogy mit kell tenni a besorolás megszerzése érdekében.

A megbízható adózói státusz számos előnnyel jár:

  • a NAV által végzett ellenőrzés időtartama nem haladhatja meg a 180 napot (ezt az időtartamot kapcsolódó vizsgálatokkal és felettes szerv általi hosszabbítással sem lépheti túl a NAV);
  • az adóbírság felső határa az általános szabályok szerint kiszabható adóbírság felső határának 50 százalékára csökken;
  • a mulasztási bírság felső határa szintén az általános szabályok szerint kiszabható mulasztási bírság felső határának 50%-ára csökken;
  • a NAV által nyilvántartott legalább 10 ezer, de legfeljebb 500 ezer forint összegű tartozásra évente egy alkalommal a NAV kérelemre automatikus pótlékmentes részletfizetést engedélyez;
  • 2017. január 1-jétől a megbízható adózók általános forgalmi adó kiutalás iránti kérelmét az adóhatóság 45 napon belül teljesíti, míg 2018. január 1-jétől 30 napon belül (szemben a jelenlegi 75 napos határidővel);

Bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása vagy hibás teljesítése esetén a megbízható adózót a NAV mulasztási bírság kiszabása nélkül, határidő tűzésével felhívja a kötelezettség teljesítésére, vagy a hiba javítására (kivéve a foglalkoztatotti bejelentés és az EKAER bejelentés elmulasztását).

Kik lehetnek megbízható adózók?

A megbízható adózó csak a cégbejegyzésre kötelezett adózó, vagy az áfa-regisztrált adóalany lehet, a következő feltételek együttes fennállása esetén:

  • legalább 3 éve folyamatosan működik, vagy legalább 3 éve áfa-regisztrált adóalanynak minősül, ·
  • a tárgyévben és az azt megelőző öt évben a NAV által az adózó terhére megállapított összes adókülönbözet nem haladja meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 3 százalékát,
  • a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adó- és vámhatóság nem indított ellene végrehajtási eljárást (ide nem értve az átvezetést és a visszatartási jog gyakorlását),
  • a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt,
  • nem rendelkezik 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással,
  • a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll adószámfelfüggesztés, vagy adószámtörlés, illetve fokozott adóhatósági felügyelet alatt,
  • a terhére a NAV által kiszabott, a tárgyévet megelőző két évben esedékessé vált mulasztási bírság összege nem haladta meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 1 százalékát,
  • nem minősül kockázatos adózónak.

Nem kizáró ok, ha az adózó nem működött a tárgyévet megelőző öt évben, ebben az esetben az öt évre vonatkozó feltételeket a NAV a működés megkezdésétől, vagy áfa-regisztráltak esetén az adóalanyiság kezdetétől vizsgálja.

Hogyan minősít a NAV?

A minősítés kérelem nélkül, automatikusan történik minden negyedév utolsó napján fennálló állapot alapján, a negyedévet követő 30 napon belül. A minősítés a követő negyedév első napjától egy negyedéven keresztül lesz érvényes. Az első minősítésre 2016. első negyedévét követően kerül sor.

A minősítés eredményéről – amennyiben abban változás áll be – a NAV elektronikus úton értesíti az adózót. 2016. második félévétől a minősítés eredménye az ügyfélkapun keresztül is lekérdezhető lesz.

Mit tehet egy társaság a minősítés megszerzése érdekében?

A megbízható adózói minősítésnek több olyan, múltra vonatkozó kritériuma is van, amely egy adózó életében jelenleg adottságnak tekinthető, ezeken változtatni nem lehet, idővel azonban kikerülhetnek a figyelési idősávból. Ezeken túl azonban több olyan feltétel is akad, amelyek a minősítés időpontjában fennálló állapothoz köthetők, így ezek esetében még érdemes lépéseket tennünk azért, hogy ezeknek megfeleljünk. Amit még március végéig mindenképp javasolt megtenni:

Nemleges adóigazolás beszerzése

Annak érdekében, hogy tisztába kerüljünk azzal, milyen esetleges hiányosságokat tart számon a Társasággal kapcsolatban az adóhatóság, érdemes nemleges adóigazolásért folyamodnunk. Nemleges adóigazolást ugyanis a NAV nem állíthat ki abban az esetben, ha hiányzó vagy feldolgozatlan bevallást, hiányzó bejelentést, esetleg bármely adónemen adótartozást tart nyilván (esetleg téves adatok, le nem könyvelt befizetések/átvezetések, stb. alapján). A nemleges igazolás igénylése illetékmentes, és a felsorolt eltérések esetén a NAV nem tagadja meg annak kiadását, hanem hiánypótlásra szólítja fel az adózót. Így tehát „fájdalommentesen”, még a minősítési eljárás előtt pótolhatók az esetleges hiányosságok, tisztázhatóak a félreértések. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy az adóigazolás személyes ügyintézés esetén azonnal átvehető, míg elektronikus úton az eredményt akár egy hét átfutási idővel tudhatjuk csak meg.

A folyószámla átvizsgálása

Annak érdekében, hogy tisztán láthassunk a jövőben is és ne kelljen negyedévente újra és újra nemleges adóigazolást kérnünk, érdemes „rendbe tenni” az adófolyószámlánkat. Egyeztetni kell a társaság adóbevallásait, főkönyveit, kalkulációit és bérszámfejtését az adófolyószámlákon található előírásokkal és befizetésekkel. Szükség esetén kérelmezni kell az adófolyószámla valamely adónemén mutatkozó túlfizetés más adónemre történő átvezetését, érdemes intézkedéseket tenni az adó-visszaigénylés, valamint az esetleges önellenőrzések, bevalláspótlások, illetve az ezekhez szükséges dokumentációk összeállítása érdekében – hívják fel a figyelmet a Mazars szakértői.