Miért használnak az emberek hirdetésblokkolókat? Mit tehetnek a hirdetők a hirdetésblokkolók vagy az azokat használók ellen?

A hirdetésblokkolók használata egyáltalán nem új jelenség, azonban az elmúlt évtől kezdve egyre nagyobb szerepet kapott az online marketingben. A hirdetésblokkolók terjedése válaszút elé állítja a hirdetőket: harcolhatnak a hirdetésblokkolók ellen, például a Forbeshoz hasonlóan nem engedélyezik a tartalmakhoz való hozzáférést, amíg a felhasználó hirdetésblokkolót használ, választhatnak organikusabb hirdetési formákat, amelyeket nem tiltanak le a blokkolók, vagy akár annyiban is hagyhatják, mondván: nem azoknak akarnak hirdetni, akik blokkolják őket.

Nézzük először a hirdetésblokkolókat használók érveit!

A blokkolók

Miért használnak az emberek hirdetésblokkolókat? A válasz nagyon egyszerűnek tűnik, hiszen senki sem tagadja: a hirdetések könnyen bosszantóvá válhatnak, különösen akkor, ha megszakítanak egy videót, vagy ha felugranak egy érdekes cikk olvasása közben. De vajon minden hirdetést blokkolni akarnak azok, akik ilyen szoftvereket használnak? Nem minden esetben. Az Internet Advertising Bureau szerint az emberek 60 százaléka azért használ hirdetésblokkolókat, hogy minden hirdetést kiszűrjön. Mi a helyzet a többiekkel? A felhasználók 48 százaléka nem feltétlenül használna hirdetésblokkolókat, ha a hirdetések nem lennének annyira zavaróak. Ez a kérdés azért is lehet fontos, mert az Internet Advertising Bureau adatai szerint Magyarországon is nagy a hirdetésblokkolót használók aránya.

A legnépszerűbb hirdetésblokkoló, az Ad Block olyan funkciót vezetett be, amellyel kiszűrhetőek a zavaró hirdetések, azonban mégsem az összes hirdetést blokkolja a szoftver. A 2015 közepén bevezetett frissítés neve Acceptable Ads Program, amelyet több olyan oldal támogat, amelyek a hirdetésekből származó profitból tartják fenn magukat, mint például a Reddit vagy a Stack Exchange. A szoftver kiszűri a kevésbé értékes hirdetéseket a felhasználó számára, de például a keresési eredményekben továbbra is megjeleníti azokat.

Kik használnak leginkább hirdetésblokkolókat? Az átlag internet felhasználó számára vonzó lehet a lehetőség, hogy megszabaduljon a hirdetésektől – különösen igaz ez a fiatalabb korcsoportokra. Egy friss, 2016-os felmérés szerint 198 millió olyan felhasználó használ aktívan valamilyen hirdetésblokkolót. Hogy ez miért fontos adat? Mert a 2014-es évhez képest ez több mint 40 százalékos növekedést jelentett, ami a hirdetők számára egyértelműen nagy bevétel kiesést eredményezett. Vegyük például a játékoldalakat, ahol a játékosok gyakorlatilag ingyen játszhatnak online. Ezek a játékok a hirdetésekből származó bevételből tartják fenn az oldalt, azonban ha túlzásba viszik a hirdetést és a felugró ablakokkal zavarják a felhasználókat, akkor ők veszíthetik a legtöbbet a hirdetésblokkolókat használata miatt.

Készítettünk egy rövid, nem reprezentatív felmérést. Tíz megkérdezettből heten nyilatkoztak úgy, hogy használnak hirdetésblokkolót. Elsősorban a videómegosztó oldalakon tapasztalt zavaró hirdetéseket említették indoklásul, de a nem megfelelő témájú reklámok is szóba kerültek. A hét hirdetésblokkoló használó közül öten minden hirdetést blokkolni akarnak, míg a másik kettő úgy nyilatkozott, hogy csak a zavaró hirdetéseket szeretné elkerülni a programok használatával. A felhasználók azonban nem csak hirdetésblokkolók használatával kerülik el a zavaró hirdetéseket. A hirdetésblokkolót nem használó csoportban a videómegosztókkal kapcsolatban azt a választ kaptam, hogy a folyton felugró hirdetések miatt egy felhasználó egyszerűen nem néz többet videót azon az oldalon. Ha ez nagyon sok esetben előfordul egy weboldalnál, akkor akár sok felhasználót is veszíthet a hirdetések miatt.

Megoldási kísérletek

1. Harcra fel!

A weboldal a Forbeshoz hasonlóan megakadályozhatja, hogy a hirdetésblokkolókat használók hozzáférjenek az oldal tartalmához. A 2015-ös évben megugró hirdetésblokkoló használatra sok oldal válaszolt azzal, hogy 2016-tól felveszik a harcot a blokkoló szoftverek ellen. Ezt tette például a Forbes mellett a Wall Street Journal, The Telegraph és a Bild is.

A kezdeményezés sok weboldalnál még elég friss, de az bizonyos, hogy a hirdetésblokkolót használók blokkolása kétélű fegyver. A felhasználó könnyen dönthet úgy, hogy annyira nem érdekli a tartalom, hogy kikapcsolja a hirdetésblokkolóját, és inkább elhagyja az oldalt. Természetesen erős, megbízható tartalom esetén a felhasználók hajlandóak lesznek kikapcsolni a blokkoló szoftverüket, vagy fehér listára helyezni a weboldalt, amelyen el szeretnék érni a tartalmakat. Ezt a Channel 4 is tapasztalta, amely már évek óta blokkolja azokat a felhasználókat, akik hirdetésblokkolót használnak – ehhez persze szükség van a remek tartalomra.

2. Fektess organikusba!

A jelenlegi tendenciák azt mutatják, hogy a natív vagy organikus hirdetések lehetnek sikeresek, illetve ezek videókkal való kombinálása, hiszen a videók teljesen természetes terepet nyújthatnak az organikus hirdetések számára. A közeljövőben számíthatunk majd arra, hogy az ilyen hirdetések kapják majd a legnagyobb szerepet, köszönhetően például a Facebook néma videó lejátszó funkciójának, de általában véve a videó hirdetések sikerének is.

Mit jelent az a hirdetők számára, hogy a natív hirdetések terjednek? Azt jelenti, hogy most talán még fontosabb a minél jobb tartalomra való törekvés.

A natív hirdetések használata csak addig működhet, amíg azok nem válnak zavaróvá a felhasználók számára. Amint ez megtörténik, a felhasználók ezek ellen is védekezni fognak a hirdetésblokkolókkal. Mi erre a megoldás? Fontos, hogy a hirdetők hosszú távra tervezzenek, és odafigyeljenek a felhasználói élményre. Szerencsére ebben megegyezik a hirdetők és a felhasználók célja: a minél jobb felhasználói élmény elérése. Hogy ehhez szükség van-e a hirdetésblokkolókra, az már csak a hirdetőkön múlik.

Nem csak az organikus hirdetések, hanem ezek automatizálása is izgalmas terület lehet a hirdetők számára. Ma már az automatizálással javíthatjuk a felhasználói élményt, amelyhez természetesen a natív elhelyezés is hozzátartozik.

3. Válassz célcsoportot!

Ha nem akarunk küzdeni a hirdetésblokkolók ellen, nem akarunk organikus hirdetéssel próbálkozni, akkor választhatjuk azt a lehetőséget is, hogy nem törődünk a hirdetésblokkolót használókkal. Persze ebben az esetben is érdemes odafigyelni arra, hogy minél jobb felhasználói élményt biztosítsunk, és a személyes adatokat is óvatosan használjuk a hirdetés során. Mindkét említett dolog fontos szerepet kaphat abban, hogy megtartsuk azokat a felhasználókat, akik még nem blokkolják a hirdetéseinket.

Többet szeretne tudni az online marketing világáról? Kövesse online marketing blogunkat!