Az Uber felelőssége, hogy sofőrjei saját egzisztenciájukat kockáztatják, hiszen nem rendelkeznek a taxiszolgáltatás nyújtásához szükséges engedélyekkel, így súlyos szankciókra számíthatnak – mondta el Dudás Zoltán, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozás Osztályának elnöke a KamaraOnline-nak.

A Parlament a jövő héten dönt arról a javaslatcsomagról, amelynek értelmében a korábbiaknál sokkal súlyosabb szankciókra számíthatnak az engedély nélkül taxizók.

A több százezer forintos bírságok mellett 9 büntetőponttal sújthatják a járművezetőt a személygépkocsis szolgáltatás engedély nélküli végzése esetén, az ismételt szabálysértés pedig újabb 9 büntetőponttal jár, ami automatikusan maga után vonja a jogosítvány visszavonását legalább hat hónapra. A „visszaesők” gépjárművét akár három évre kivonhatják a forgalomból. A törvény ráadásul nem csupán a sofőröket, de a szolgáltatást igénybe vevőket is büntetni fogja.

Magyarországon – és különösképpen Budapesten – szigorú személyi, pénzügyi és műszaki feltételeknek kell megfelelnie annak, aki taxisszolgáltatást akar nyújtani, hangsúlyozta Dudás Zoltán. Ez nem magyar specifikum, a taxitársaságok közötti verseny Nyugat-Európában is szigorúan szabályozott keretek között folyik. A 2013-as Fővárosi taxisrendeletben testet öltő szabályozásra is szükség volt, elegendő, ha arra gondolunk, hogy az 1990-es évek közepén még 14 ezer taxis dolgozott Budapesten – magyarázta az elnök.

Aki ma a fővárosban taxiszolgáltatást akar nyújtani, többek között a Budapesti Közlekedési Központ minősítésével is rendelkeznie kell. A BKK honlapján megtekinthető a minősített fuvarszervező társaságok listája, az Uber ezen nem szerepel. Az Uber bejelentett tevékenységei között a személyszállítás nem is szerepel – emlékeztetett Dudás Zoltán, aki „nagyon meglepődne”, ha a társaság magyarországi cége felvételét kérné a kamarába. Az Uber ugyanis a szakmai képviseletekkel még sohasem egyeztetett, így többek között a BKIK Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozás Osztályával vagy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Közlekedési Kollégiumával sem.

Az Uber egyetlen olyan szolgáltatást sem nyújt, amit a budapesti taxitársaságok ne nyújtanának, és a mobilalkalmazása sem nem jelent versenyelőnyt – emelte ki Dudás Zoltán. Taxis mobilalkalmazások Magyarországon már közel négy éve léteznek, a budapesti szolgáltatóknál – amelyeknél már több mint egy évtizede bankkártyával is lehet fizetni – ezeket a megrendelések 12–13 százalékánál használják az utasok. A legújabb fejlesztések egyebek mellett már megrendelés felvételekor visszaigazolják a címállomás távolságát, a várható menetidőt és megadnak egy előzetes költségkalkulációt, sőt, a szolgáltatás értékelésére is lehetőséget nyújtanak.

A kamara és a szakmai szervezetek a legális vállalkozásokkal egyetemben azt várják a szigorításoktól, hogy a piaci versenyt jelentős mértékben torzító, engedély nélküli tevékenységet végzők vagy „beállnak a sorba” és megszerzik a szükséges engedélyeket, vagy befejezik törvénysértő magatartásukat és kivonulnak a piacról.