Alsó hangon is 25 milliárd forint hiányzik a fővárosi tömegközlekedés büdzséjéből – mondta ma Tarlós István főpolgármester.

Budapest tömegközlekedése évtizedek óta finanszírozási problémákkal küzd, folyamatosan az éppen regnáló kormány jóindulatára és dotációjára kényszerül, hogy üzemelni tudjon.

Tarlós István főpolgármester a Fővárosi Közgyűlés mai ülésének szünetében újságíróknak azt mondta, hogy az említett 25 milliárd forintból az idei hiány 15 milliárdot tesz ki.

A főpolgármester állítja, hogy a közlekedési büdzsében nincsenek dugipénzek, nem akarnak és nem is fognak semmit sem eltitkolni a kormány elől. Szerinte Orbán Viktor miniszterelnök tökéletesen tisztában van a helyzettel. Tarlós biztos abban, hogy közösen megtalálják a megoldást.

Mint mondta: Orbán Viktor miniszterelnökkel eddig is mindig szót értettünk, ezután is szót fogunk érteni, még akkor is, ha ettől nem mindenki boldog.

Tarlós István ironikusan vagy inkább keserűen úgy fogalmazott: azok, akiknél hat csuklós buszból áll a tömegközlekedés, annak súlyát nem tudják felmérni, s nekik az pusztán nagyon drága dolog.

A főpolgármester ugyanakkor kijelentette, hogy a kormány a fővárosi tömegközlekedés támogatásával nem átvállal valamit, hanem az államtól átvett kötelező feladatot finanszírozza.

Szerinte a kormánnyal folytatott megbeszélésektől függ, hogy szükség lesz-e például járatritkításokra vagy sem.

A tömegközlekedés pénzügyeit többen előszeretettel összekötik különböző alkukkal, már-már politikai mini zsarolásokkal. Felvetődött például, hogy a BKV zavartalan működtetése fejében a fővárostól kerüljön állami kézbe a Dagály fürdő, ahol a 2017-es vizes világbajnokságra készül giga beruházás. Ugyancsak az államhoz kerülhetne a Fiumei úti sírkert is.

A kormány és a fővárosi vezetők alaptalannak nevezték ezeket a híreszteléseket, szerintük nincs szó ilyesfajta árukapcsolásról.

A Közgyűlés nem mellékesen köszönetét fejezte ki, hogy az állam átvállalta a BKV 52,3 milliárd forintos adósságállományát, ugyanakkor felkérte a kormányt, hogy segítse rendezni a közlekedési cég finanszírozását. Arról is döntöttek, hogy a Dagály fürdő tulajdonjogát Budapest átadja az államnak, az indoklás szerint a vizes vb gördülékeny megrendezése érdekében.

A BKV 11 ezer alkalmazottat foglalkoztat, 2010-ben 80 milliárd forint volt az adósságállománya.