Michael Haneke Oscar-díjjal és Arany Pálmával is elismert osztrák filmrendező alkotásaiból rendeznek retrospektív vetítéssorozatot október 27. és 29. között a budapesti Kino Cafe moziban. A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal lehet megnézni.

Két alkalommal is látható lesz a 2009-es A fehér szalag, amely Észak-Németországban játszódik az első világháború előtt egy lutheránus protestáns faluban, ahol sorozatos, kitervelt balesetek és kegyetlenkedések történnek. A fekete-fehér film egy társadalmi kórrajzot tár a néző elé, megmutatva vallási terrorizmus gyökereit. Az alkotás 2009-ben elnyerte a cannes-i filmfesztiválon az Arany Pálmát és a FIPRESCI-díjat is, valamint Golden Globe díjjal és három Európai Filmdíjjal jutalmazták – közölték a szervezők.

Az 1997-es Furcsa játék című, az indíték és magyarázat nélküli erőszakot középpontba helyező Haneke-filmet vasárnap vetítik a Kino Cafe moziban. “Olyan filmet készítettem, amit csak akkor érdemes végigülni, ha szükséged van rá” – nyilatkozta a rendező 2005-ben a filmről, amelynek 2007-ben elkészítette a remake változatát is világszerte ismert színészekkel.

Szombaton és vasárnap is levetítik A zongoratanárnőt, Michael Haneke pályafutásának legismertebb filmjét. A pszichodráma főhőse Erika, aki a magas kultúra képviselőjeként egy perfekcionista konzervatóriumi tanár és Schubert-szakértő, miközben szexuális élete a pornókból merített magatartásformák elképzelésére szorítkozik.

Az Oscar-díjjal és Arany Pálmával is elismert 2012-es Szerelem című filmet pénteken és szombaton láthatják az érdeklődők. Az alkotás egy egymást kamaszként szerető idős párizsi értelmiségi házaspárról szól. Miután az asszony két egymást követő agyvérzésben megbénul és magatehetetlenné válik, férje nem hajlandó feleségét kórházba küldeni, hanem ő maga ápolja. Philemon és Baucis története az összetartozást, együtt öregedést és az elmúlás elkerülhetetlenségét mutatja be nemes egyszerűséggel és megrázó őszinteséggel.

A retrospektív programján ötödikként szerepel Michael Haneke legutóbbi filmje, a 2017-es cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában debütáló Happy end is, amelyet nemrég mutattak be a magyar mozik. A filmben a rendező szenvtelen és cinikus hattyúdalként egy Calais-ban élő, teljes széthullás állapotában lévő nagypolgári család tablóján keresztül katalogizálja a mai kor retteneteit. Az alkotásban sok hangnem keveredik, a fekete humortól az őszinte megrendülésen át a váratlan események tudósításszerű megmutatásáig. (MTI)