Az Európai Bizottság közzétette a 2017. évi közúti közlekedésbiztonsági statisztikákat. Ezekből kiderül, hogy tavaly 25 300-an vesztették életüket Európa útjain. Ez egymillió lakosra vetítve átlagosan 49 halálos kimenetelű közúti balesetet jelent, ami azt jelzi, hogy Európa útjai 2017-ben is messze a legbiztonságosabbak voltak a világon.
Az EU-n belül Svédországban a legjobb (25 haláleset/millió lakos) és Romániában a legrosszabb (98 haláleset/millió lakos) a helyzet. Magyarországon a közúti közlekedésbiztonság elmarad az uniós átlagtól: 2017-ben egymillió lakosra vetítve 64-en vesztették életüket a magyar közutakon, de pozitív fejlemény, hogy ez csökkenést jelent 2010-hez képest (74 haláleset/millió lakos).
Ha a 2017-es adatokat összevetjük a korábbi évekkel, azt látjuk, hogy a halálesetek száma uniós szinten 300-zal (2 százalékkal) kevesebb a 2016-os adatokhoz képest, 2010-hez viszonyítva pedig számottevő, 20 százalékos javulás mutatkozik, akkor ugyanis 6200-zal többen haltak meg az európai közutakon. A tendencia tehát egyértelműen biztató. Az azonban, hogy az EU teljesíteni tudja a maga elé kitűzött célt, és 2020-ra felére csökkentse a halálos kimenetelű közúti balesetek számát 2010-hez képest, nagyon kemény feladatnak ígérkezik. Ezen túlmenően tavaly becslések szerint 135 000-en szenvedtek súlyos sérülést közúti balesetben, akiknek jelentős hányada veszélyeztetett úthasználó, azaz gyalogos, kerékpáros vagy motoros volt. A halálos kimenetelű és a sérüléssel járó közúti balesetek az áldozatokon és a sérülteken kívül a társadalom egészére is súlyos csapást mérnek. A balesetek kapcsán felmerülő társadalmi-gazdasági költségek (rehabilitáció, egészségügyi ellátás, anyagi károk stb.) évente hozzávetőleg 120 milliárd eurót tesznek ki.
Minden érintettnek további erőfeszítéseket kell tehát tennie annak érdekében, hogy az európai utak biztonságosabbá váljanak. A napi szintű feladatok többségét – például a jogérvényesítés és a tudatosságnövelés terén – a tagállami és a helyi hatóságok látják el, a bizottság pedig megkezdte egy sor konkrét intézkedés kidolgozását, hogy a közúti közlekedésbiztonsági helyzet tovább javuljon. Ennek a munkának a keretében a bizottság várhatóan felül fogja vizsgálni a járműbiztonságra és a közúti infrastruktúra közlekedésbiztonsági kezelésére vonatkozó európai szabályokat, illetve kezdeményezést indít majd útnak az együttműködésen alapuló, összekapcsolt és autonóm mobilitásra való biztonságos átállás elősegítése érdekében. A szóban forgó intézkedéseket a bizottság a tervek szerint májusban fogja előterjeszteni.