Jelenleg mintegy 200 kilométer gyorsforgalmi útépítés kivitelezésére irányuló közbeszerzési eljárás van folyamatban a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél, többek között az M0-M4-es Üllő-Cegléd, az M2-es Budapest-Vác, az M4-es Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár), az M44-es Tiszakürt-Kondoros gyorsforgalmi út, vagy a 21-es főút Nógrád megyei szakaszaira vonatkozóan.

Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója elmondta: a tavaly novembertől hatályos új közbeszerzési törvény értelmében már nem lehet az ár a döntő szempont az ajánlatok elbírálásnál. Az uniós irányelv előírása értelmében kötelező a környezetvédelmi szempont értékelése, így új értékelési szempontként megjelent a környezetterhelési érték a pályázati kiírásokban.

Az ajánlott ár csak 50 százalékban számít az ajánlatok pontozásánál, három további szempont teszi ki az értékelés többi részét. A szakemberek többlet szakmai tapasztalata 25 százalékban, a környezetterhelési érték 20 százalékban, további 5 százalékban pedig a hátrányos helyzetű, fogyatékkal élő munkavállalók foglalkoztatása jelenik meg az értékelési szempontok között.

A környezetterhelési értékhez az összesített szén-monoxid-kibocsátási értéket veszik figyelembe. Az összesített érték kiszámításához szükséges a szállító eszközök CO-határértékének, az aszfaltot előállító aszfaltkeverő telepnek a kivitelezés helyétől számított távolságának és a szállított aszfalt mennyiségének ismerete. Tekintettel az Európai Bizottság aszfaltkeverőtelep-előírással kapcsolatos álláspontjára, a közbeszerzési eljárásokban a szükséges engedélyekkel rendelkező keverőtelepet a szerződéskötésnél kell csak a nyertesnek igazolnia.

Jelenleg 85 kilométer gyorsforgalmi úton folynak kivitelezési munkálatok, a 33,4 kilométer hosszú M86-os Hegyfalu és Csorna közötti szakaszt az autósok október végén már birtokba vehetik. (MTI)