Tizenegy új autópályát nyitnának meg Romániában 2036-ig. Ezt ígérik a kormány által szerdán elfogadott infrastrukturális stratégiában, amely a következő években megvalósítandó közúti, vasúti, légi és hajózási beruházásokat tartalmazza.

A dokumentum azért fontos, mert enélkül Románia nem pályázhatna európai uniós finanszírozásra a tervezett projektek gyakorlatba ültetéséhez.

A stratégia szerint leghamarabb – már jövő évben, illetve 2018-ban – az észak-erdélyi autópálya két szakaszát építik meg. Így két év múlva elvileg már közlekedni lehet a Bors–Berettyószéplak–Magyarnádas-útvonalon. Az összesen 168 kilométeres sztráda kivitelezése papíron 1,3 milliárd euróba kerül, bizonyos részek esetében viszont a versenytárgyalást csak 2016 végén zárják le, így a végső összeg még változhat – írja a kronika.ro.

A stratégia szerint prioritásként tekintenek a Nagyszeben és Piteşti közötti autópályára is, a 116 kilométeres szakasz 2022-re készülne el. Ugyancsak hat év múlva építhetik meg a sokat vitatott, 58 kilométer hosszú Brassó–Comarnic-szakasz, amelynek becsült értéke 997 millió euró.

Az országos tervben a Nagyszeben–Brassó-autópálya is szerepel, amelyet 2020-ban nyitnának meg a forgalom előtt – a 120 kilométeres szakasz 816 millió euróba kerül. Még idén neki kellene látniuk a Marosvásárhely és a moldvai Târgu Neamţ közötti sztráda építésének, a 183 kilométeres szakaszon viszont csak 2026-ban lehet majd közlekedni, amennyiben a tervek megvalósulnak.

Cătălin Homor, az Országos Közút- és Autópálya-kezelő Társaság (CNADNR) elnöke még augusztusban úgy nyilatkozott: két év múlva Románia autópálya-hálózata 1000 kilométerre bővül – jelenleg mintegy 700 kilométeren lehet sztrádán közlekedni.

A tervek szerint még idén megnyitnának közel 66 kilométert a Szászsebes és Torda, valamint a Lugos és Déva közötti szakaszon, elképzelhető viszont, hogy ez is csak papíron valósul meg, hiszen az év során folyamatosan csökkent azon kilométerek száma, amelyek megépítésére a CNADNR, illetve a közlekedésügyi minisztérium ígéretet tett.