Évek óta több közúti baleset és töréskár baleset történik az őszi hónapokban: az éves átlaghoz képest öt-kilenc százalékkal több, mint az év többi hónapjaiban.

2015 utolsó negyedévére vonatkozó friss adatok ugyan még nem állnak a rendelkezésünkre, de az elmúlt évek tapasztalatai alapján sajnos az várható, hogy az éves átlaghoz képest szeptember-október-november időszakban több közúti baleset történik – olvasható a Genertel közleményében.

A KSH személyisérüléses közúti közlekedési baleseti statisztikái szerint például 2013 szeptember-október-novemberében átlagosan 9-, míg 2014-ben ugyanebben az időszakban átlagosan 5 százalékkal több személysérüléses közúti közlekedési baleset történt, mint az év többi hónapjában.

A Genertel saját adatai megerősítik ezt; az adatokból jól látszik, hogy az őszi hónapok minősülnek a legveszélyesebbnek, ilyenkor ugyanis sokan nem készítik fel autójukat a hideg hónapokra és vezetés közben nem veszik figyelembe a megváltozott időjárási körülményeket.

Ebben az időszakban a legtöbb problémát a köd, csúszós utak és a romló látási viszonyok okozzák, és gyakran előfordul, hogy a járművezetők nem az időjárási, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezetik járműveiket.

Mi okozza a baleseteket és mitől félnek a gépjárművezetők?

A KSH 2014-es adataiból kiderül, hogy tavaly ősszel összesen 4172 személysérüléses közúti közlekedési balesetet regisztráltak. Mind a három hónapban átlagosan 90 százalékban a járművezetők voltak a hibásak a balesetért, mintegy 7 százalékban a gyalogosok; alig 1 százalék körüli a pályahiba és egyéb okok.

Ezzel egybecseng a Genertel által megkérdezett autósok félelme is; közel 40 százalékuk ugyanis más közlekedő autósok szabálytalanságától tart, de az útakadályok-és hibák (32 százalék) és az autó elé kerülő személyek (15 százalék) által képviselt veszélyt is sokan megemlítették, mint olyan baleseti tényezőt, amelytől fölöttébb tartanak

A megkérdezett autósok 30 százalékánál történt baleset 2010–2015 közötti időszakban, az esetek közel felénél a másik autó okozta a kárt, azaz az ő kötelező biztosítása térítette a kárt.

A saját hibás károk döntő részét (83 százalék) biztosítás híján saját zsebből kellett kifizetni, a fennmaradó 17 százalékot a teljes körű casco, illetve minicasco biztosítás térítette.