Az európai termelőket 2016-ban számos – összesen 111 millió euró értékű – program segíti az EU-n kívüli és belüli új piacok feltárásában és a fogyasztás promóciójában.

A kedden bejelentett – „Fogyassza egészséggel, európai!” fedőnevű – csomag annak az erőfeszítésnek a része, amely a promócióra használható uniós költségvetést a 2013-as 61 millió euróról (az új szabályokra vonatkozó javaslat benyújtásától) 2019-ig 200 millióra növeli.

Az új szabályok szerint az eddigi 50 százalékos uniós társfinanszírozási ráta 70–80 százalékra (Görögország és Ciprus esetében akár 85 százalékra) növekszik. Ugyanekkor eltűnik a nemzeti társfinanszírozás, ami egyenlő versenyfeltételeket teremt a tagállamok között. A projektek kiválasztási folyamata során jelentősen csökken a bürokrácia, ami megkönnyíti a pályázást.

A 2016-os program olyan harmadik országokra irányul, amelyekben a különösen nehéz piaci helyzetben lévő uniós ágazatok (például a tejipar és a sertéshúságazat) termékeinek forgalma a legnagyobb növekedési potenciál elé néz. A teljes összegből 30 millió eurót kifejezetten az e két ágazat promóciós intézkedéseit támogató csomagra különítettek el.

Phil Hogan mezőgazdasági és vidékfejlesztési biztos emlékeztetett: „A globális piacon Európa agrár-élelmiszeripari termelése világelső. A 110 milliárd euró értékű uniós export Európa-szerte munkahelyeket és növekedést teremt a vidéki térségekben.”

További részletek – többek között a költségvetés felosztása a társfinanszírozott programok között – az Európai Bizottság (magyarul is olvasható) közleményében.