Ha csak egy ötletet viszel haza, és azon otthon elgondolkodsz, már megérte eljönni – hangzott el hétfőn a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének rendezvényén Budapesten a Groupama Arénában.

A Fiatal Vállalkozók Hetét immár nyolcadik alkalommal tartják, hogy a leglelkesebb, legkíváncsibb fiatal vállalkozók újabb fórumot találjanak információgyűjtésre, ismerkedésre, tapasztalatcserére.

Egy nappal korábban igazán jeles esemény vezette fel a hetet, mosolyogtatta meg hallgatóságát megnyitójában a FIVOSZ alapító elnöke, dr. Kovács Patrik. Mint mondta: itt játszott a magyar foci válogatott Norvégiával, és 2-1-es győzelmével 44 év után ott lesz az Európa-bajnokságon. Az előadások alatt néha be is kúszott a kivetítőn a felirat: Irány Európa!, noha ennél távolabbi célokat is el lehet érni. Az elnök beszámolt róla, hogy Szaúd-Arábiában megalakult a Fiatal Vállalkozók Világszövetsége 65 taggal, vagyis ezentúl még több lesz a lehetőség. A kapcsolatok építéséhez a FIVOSZ ezen a téren is megadja tagjainak a segítséget.

Legyél a magad ura!

Az eleve nagy segítség, hogy alkalmanként sok száz ember hallgathat okos előadásokat, már-már egyfajta mentori program képzésben részesülve – térítés mentesen. A hét első napján a sikeres pénzügyeket és a sikeres menedzsmentet állították fókuszba. A sikeres vállalkozók közé tartozik a Rákóczi Ferencként felkonferált rádiós műsorvezető-étterem tulajdonos (a fotón), aki persze a negyedik ikszen túl is Rákóczi Feris lendülettel mesélt saját vállalkozásának indulásáról. Az idősebbek magukra ismerhettek, amikor a kényszer vállalkozói múltat emlegette – annak idején például az újságírásban „divat” volt, hogy számlára fizettek, nem díjazták az alkalmazotti munkát. Ki kellett hát váltani az ipart, igaz, a többségnek fogalma sem volt arról, hogyan kell csinálni.

Rákóczi sikeres rádiós (és tévés) karriert futott be, mégis maradt egy álma. Bár elégedett volt azzal, amit és ahogyan csinált, valami hiányzott az életéből. Két és fél éve két vendéglátós barátjával leült aztán egy csütörtök esti fröccsözésre, ami péntek hajnalba csúszott át, és kész is volt egy étterem nyitásának terve. Természetesen mást akartak, mint ami a piacon volt. Az ötlet: vissza kell hozni a hagyományos magyar konyhát, mondjuk, úgy készíteni és kínálni a töltött káposztát, ahogy anyuka tette otthon. A Liszt Ferenc téren megnyitott a Korhely (tudják, a Zeneakadémiával szemben), s fokozatosan megvalósították az eredeti ötletet, igaz, közben változtatni kellett a tulajdonosi szerkezeten.

Rákóczi Feri (bocs, Ferenc) példája a váltás lehetőségére volt kiváló, és arra, hogy elhiggyük: álmainkat valóra lehet váltani. Igaz, ehhez az kell, száz százalékosan akarjuk, amit elterveztünk, ne másokat akarjunk másolni, ne másoknak akarjunk megfelelni, hanem magunknak. S ha ez mind összejött, elég napi 24 órát dolgozni, mert ha olykor pokolian fárasztó, mégis igazán jó érzés a magad urának lenni.

Csináljon közvélemény-kutatást a FIVOSZ!

Lőrincze Péter, a TriGránit alelnöke, aki korábban a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara főtitkáraként is dolgozott nagyon fontosnak nevezte az információgyűjtést, annak megszűrését, a kapcsolatépítést. Régi, de igaz mondás: nem az a fontosabb, hogy te kit ismersz, hanem az, hogy téged kik ismernek. Lőrincze Péter szerint nyugisabb történet lehet, ha egy pályakezdő diplomás multi cégnél helyezkedik el, mintha egyből saját vállalkozásba kezdene. Tanács nincs, hogy melyik a hasznosabb, mindenkinek magának kell döntenie.

Egy valamit viszont így is, úgy is meg kell tanulni: képesnek kell lenni csapatban dolgozni, főleg akkor, ha vezetők vagyunk. Sokan kérdezik, hogy elegendő-e a vállalkozást kizárólag idehaza üzemeltetni? A válasz: szűk a magyar piac, ezért az igazán nagyra vágyóknak nyitni kell külföldre, az első lépéseket a szomszédos országokban érdemes megtenni. Lőrincze Péter azt javasolta, hogy a FIVOSZ végezzen a tagjai között közvélemény-kutatást, hogy kiderüljön, mely vállalkozások foglalkoznának exporttevékenységgel, mert a szervezet így hatékonyabban képes segíteni a munkájukat.

Legyen hiteles a főnök!

Szirmák Botond, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója azt példázta, hogyan lehet egy néhány éve még kevésbé elfogadott cégből olyan vállalkozást építeni, amely ma már a szegmensében Magyarország legjobb munkahelye, olyan vállalat, amelyben megbíznak az emberek. Szirmák Botond azt mondta, bármennyire furcsa, szerinte több figyelmet kell fordítani a munkatársakra az ügyfeleknél. Mert ha a kollégák elhivatottak, tudják, mit és hogyan akar a cég, akkor abból az ügyfelek csak hasznot húzhatnak. Nagyon fontos a menedzser szerepe, akinek hitelesnek kell lennie, mert csupán ebben az esetben várhatja el kollégáitól azt, amit ő maga is képvisel.

Pozvai Zsolt, a DEVELOR International vezérigazgatója, akkor lett főnök, amikor még csak 12 ember dolgozott a főleg üzleti tanácsadással foglalkozó cégnél. Megmosolyogták tervét, hogy Magyarországon piacvezetőnek kell lenni, és külföldön is terjeszkedni lehet. Ma 200-an dolgoznak a keze alatt, s a vállalat több mint 10 országban képviselteti magát – nem mellesleg idehaza piacvezetők lettek. Pozvai Zsolt azt vallja: aki nagyot akar álmodni, annak mindenképp határon túl is gondolkodnia kell. Szerinte egyébként nem feltétlenül csak a környező országokat lehet kiszemelni a terjeszkedéshez, mert például Nyugat-Európába gyorsabban el lehet jutni repülővel, mint Bukarestbe autóval.

Pozvai Zsolt emlékeztetett egy korábbi amerikai felmérésre. Ebben nyugdíjasokat kérdeztek, mit csinálnának másként a munkában, ha újra kezdenék. A többség azt válaszolta, hogy sokkal több kockázatot vállalnának. Pozvai szerint itthon is lehetnének többet kockáztatók a fiatal vállalkozók, helyette viszont a kényelmesség a jellemző. És az, hogy mindent kimagyarázunk, külső körülményekre fogjuk, ha valami nem jön össze. Pedig a hibákért részben vagy teljesen csakis magunkat okolhatjuk, ezért a hibákat csakis mi javíthatjuk ki.

Nem kell félteni a magyarokat!

Dr. Dunai Imre, a Danubius Hotels vezérigazgatója már 26 évesen szállodát igazgatott, Keszthelyen a Helikont, mégis abból tanulta a legtöbbet, amikor érettségi után pincérként gyakornokoskodott. A saját bőrén tapasztalta meg, mit, hogyan kell csinálni, s az életben megtapasztaltakat adta át később a beosztottainak. Szerinte nem kell félteni a magyarokat, a vendéglátásban például sokkal kreatívabbak, mint az amerikaiak. Annyira azok, hogy folyamatosan ellenőrizni kell a kiadott feladat végrehajtását, mert ahhoz néha annyit hozzátesznek, hogy már nem is hasonlít az eredeti elképzeléshez.

Dunai Imre azt tanácsolta: akinek „életre szóló” ötlete van, az legyen bátor, vágjon bele, ne halogassa a megvalósítást, mert később meg fogja bánni. Ő is hangsúlyozta, hogy legyünk őszinték magunkhoz, ne féljünk beismerni, ha hibáztunk. Mindehhez már „csak” egy megértő, türelmes feleség, illetve férj kell, akit a családdal együtt a rengeteg munka ellenére sem szabad elhanyagolni.

Az első napra rögtön jutott egy ünnepélyes esemény is, Szirmák Botond, a Menedzserszövetség elnöke és Kovács Patrik, a FIVOSZ elnöke együttműködési szerződést írt alá.

A FIVOSZ vállalkozói hét rendezvényei nem csak Budapesten, hanem több nagyvárosban is tartanak. Igazi kuriózum lesz, hogy pénteken megrendezik a Magyar Kereskedőház Zrt. közreműködésével az International Business Day-t, ahol villám export tanácsadáson is részt lehet majd venni.

Addig pedig naponta lehet hallgatni a klassz történeteket, lehet ismerkedni az esetleges új üzletfelekkel, lehet élesztgetni a terveket, amelyek megvalósítását, mint hallottuk, nem érdemes halogatni.

Szerdahelyi Csaba

Fotó: FIVOSZ/Facebook