Az állásinterjú mindig stresszhelyzetet jelent egy munkakereső számára. Érdemes átgondolnunk szakmai céljainkat és preferenciáinkat, mert ez sokat segíthet az adott szituációban.

Mielőtt behívnak minket személyes állásinterjúra, gyakran előfordul, hogy előtte telefonos elbeszélgetésen kell részt vennünk – írja a CVonline.hu.

Mivel ez nem szemtől szemben történik, kevésbé tűnhet formálisnak. Előfordulhat, hogy nem vesszük elég komolyan, pedig nagy jelentőségű, hiszen az itt adott válaszaink alapján döntenek arról, hogy tovább jutunk-e a kiválasztási folyamatban.

A megkérdezett HR szakemberek azt tanácsolják, hogy ilyenkor mindig szakmai szempontból válaszoljunk a kérdésekre, ne pedig általánosságban. Legyünk őszinték, de a karrierünk alakítása legyen a cél a válaszadás során.

Ha sikerül bejutnunk az első körös interjúra, érdemes kérdésekkel is készülnünk. Általában elhangzik a HR szakembertől, hogy mi érdekel bennünket az adott pozíció kapcsán. Azok a kérdések nem ajánlottak, amelyek nem a motivációnkról árulkodnak.

Például nem szerencsés azt firtatni, hogyha valaki rövidebb ebédidőt tart, akkor elmehet-e korábban. Ez azt sugallja az interjúztatónak, hogy nem a szakmai szempontok a legfontosabbak számunkra. Ilyesmit már akkor szokás egyeztetni, amikor biztos, hogy megkaptuk az állást.

Érdemes inkább ilyesmit kérdezni: Milyenek a fejlődési lehetőségek? Van mód tréningeken részt venni? Bővül-e a cég?

Egy kisvállalkozásnál vagy egy startupnál nem feltétlenül ugyanazokat a feladatokat kell ellátni, mint egy multinacionális vállalatnál, pedig a pozíció megnevezése ugyanaz. Nem vált ki pozitív hatást, ha feljebb pozícionáljuk magunkat, mint a valóság, hiszen ezzel pont a szakmai hiányosságainkra hívjuk fel a figyelmet.

Szívesebben alkalmaznak a cégek olyan embereket, akik kevésbé tapasztaltak, de motiváltak és gyorsan tanulnak.