Egyre több befektető veszi rendszeresen igénybe az MNB elektronikus egyenleglekérdező alkalmazást azért, hogy meggyőződjön a szolgáltatótól kapott kimutatások, s a jegybanknál lejelentett adatok egyezőségéről.

A befektetési szolgáltatók ügyfelei  március közepén már második alkalommal ellenőrizhetik a Magyar Nemzeti Bank (MNB) értékpapírszámla-lekérdező alkalmazásával, hogy a legutóbb kapott havi ügyfélszámla-kimutatásuk megegyezik-e a szolgáltató által az MNB részére lejelentett adatokkal. A mostani lekérdezési időszakban a felületre belépők száma tovább növekedett, a látogatottság egyes napokon akár az 1500-2000-et is eléri.

A jegybank az alkalmazás indulását követően széleskörű és felhasználóbarát technikai tájékoztatással is segítette a befektetőket. Ennek köszönhetően nem csupán a felhasználók száma növekedett, de a korábbi hibás bejelentkezések száma is érzékelhetően csökkent – olasható az MNB közleményében.

Az alkalmazás használata kapcsán az ügyfélnek mindenkor lehetősége van az esetleges eltéréseket jelezni szolgáltatója és a jegybank felé is. Ha azt tapasztalja, hogy nem egyezik a befektetési szolgáltató által küldött kivonat és az online lekérdezés adata, a probléma rendezéséhez a szolgáltatónál kell panaszt tennie. Emellett a felügyeleti munka segítése érdekében az alkalmazás felületén keresztül – döntése szerint névvel vagy anonim módon – küldhet jelzést a jegybanknak is.

Eddig négy befektetési szolgáltató esetében összesen 12 alkalommal érkezett jelzés az MNB-hez valamilyen eltérésről. Az ügyfelek legtöbbször azt kifogásolták, hogy kimutatásukban helytelenül voltak a pénzeszközök és az értékpapírok, valamint a pénzösszeg-egyenlegek feltüntetve. A problémás eseteket a szolgáltató, szükség esetén pedig az MNB is kivizsgálja.

Idén január óta a befektetési szolgáltatók minden hónapban kötelesek az MNB részére átadni az ügyfelek értékpapír- és ügyfélszámla egyenlegének adatait, s a számlákon vezetett értékpapírok listáját. Az online lekérdező felület segítségével lényegében minden kis és nagy befektető havonta összehasonlíthatja, hogy a szolgáltató jegybankkal közölt adatai megegyeznek-e az ügyfeleknek küldött számlakimutatásokkal. Az alkalmazás valamennyi értékpapírszámla, értékpapír letéti számla és ügyfélszámla tulajdonos számára elérhető, beleértve a fogyasztókat, gazdasági társaságokat és egyéb szervezeteket is.

A lekérdezéshez szükséges belépési azonosítót és a havonta változó jelszót az ügyfeleknek nem kell külön kérni, ugyanis azt a befektetési szolgáltatónak automatikusan kell megküldenie postai úton vagy elektronikus hozzáférésen keresztül. Az ÉSZLA-val kapcsolatos technikai segítségnyújtást hétköznap 8-20 óráig a 061-550-1826-os telefonszámon vagy az eszla@1818.hu e-postacímen a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala végzi.

Az online lekérdezéssel kapcsolatban gyakori kérdések és válaszok, illetve a témában készült Navigátor Extra tájékoztató füzet a jegybank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának internetes aloldalán érhetők el.