Magyarországon tízből hat ember ajánlja a munkahelyét a barátainak, az elkötelezettek aránya 2005 óta folyamatosan növekszik – olvasható az Aon Hewitt kutatásában.

A friss dolgozói trendeket 164 országban vizsgálta az Aon Hewitt, az eredményeket a Trendek a munkavállalók elkötlezettségében című kutatásban publikálta, amelyet megküldött a KamaraOnline szerkesztőségének.

Az Aon Hewitt, a világ első számú humánerőforrás tanácsadója  több mint 1000 vállalat 9 millió munkavállalóját kérdezte arról, hogy hogyan vélekednek munkahelyükről.

A riport szerint a globális munkavállalói elkötelezettség 62 százalékot ért el, ami enyhe emelkedést jelent az előző évhez képest.

Latin-Amerika az élen

Latin-Amerika továbbra is a legstabilabb és legmagasabban elkötelezett régió, 10 munkavállalóból 7 vallja magát elkötelezettnek. Afrika és Közép-Kelet fejlődött a legjobban: 2012-ben egy átlagos cégnél még csak 53 százalék volt elkötelezett, most már 67 százalék.

Észak-Amerikában az elkötelezettség majdnem elérte a recesszió előtti 66 százalékos szintet. A sort Európa zárja; a lelassult gazdaságban a dolgozók kicsit több mint fele (57 százalék) kötődik vállalatához.

Feljövőben Magyarország

„Magyarországon az elkötelezettség 2005 óta folyamatosan növekszik. Pillanatnyilag egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 60 százaléka elkötelezett a cég felé” – mondja Bakos Réka, az Aon Hewitt szakértője. Ők azok a munkavállalók, akik ajánlják a szervezetet, mint potenciális munkahelyet, nem terveznek állást változtatni és elvárásokon felül teljesítenek a vállalat céljainakérdekében.

Bakos Réka szerint ez kissé meghaladja az európai szintet, azonban némileg elmarad a globális értéktől. Itthon a dolgozók leginkább közvetlen felettesükkel és munkatársaikkal elégedettek, míg legkritikusabban fizetésükről és előrelépési lehetőségeikről nyilatkoznak.

Annak ellenére, hogy globálisan az elkötelezettség enyhe növekedést mutat, figyelmeztető jel, hogy a munkavállalók munkaélményekkel való elégedettsége 28 százalékkal esett az előző évhez képest. Ez főként a munkaeszközök, a humán gyakorlatok és a felsővezetés embeközpontúsága terén jelent negatív elmozdulást.

Mindez még hangsúlyosabban jelenik meg Európában, ahol az alacsony GDP növekedés, stagnáló elkötelezettséggel és nagymértékben romló dolgozói elégedettséggel párosul. Ez utóbbi azért különösen veszélyes, mert ha a dolgozók nem érzik, hogy rendelkezésükre állnak a munkavégzéshez szükséges feltételek, hamar frusztrálódnak és ez alááshatja elkötelzettségüket és motivációjukat is.

„Az utóbbi években a vállalatok nagy része hangsúlyt fektetett az elkötelezettség növelésére, azonban számos esetben inkább a mérésekre koncentráltak ahelyett, hogy az üzleti és HR stratégiával összehangolva, holisztikusan közelítenék meg a kérdést” – állítja Bakos Réka.

Javítható a vállalati kultúra

Az alacsony elkötelezettségi szint látványosan és jelentősen javítható, ha olyan vállalati kultúrát alakítunk ki, amely elkötelezett és elkötelező vezetőket épít.

A kutatás adataiból kiderül, hogy a felsővezetők megkerülhetetlenek az elkötelezettség formálásában, hiszen ők azok, akik valódi célokat és határozott jövőképet mutatnak  a csapatnak, és alakítani tudják a vállalatot annak érdekében, hogy egyre jobb munkahellyé váljon.