Az Európai Bizottság új pályázati felhívást tett közzé az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz és más pénzalapok, köztük az Európai Stratégiai Beruházási Alap forrásainak igénybevételére.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásainak megpályázására kiírt és kihirdetett felhívás első ízben épül olyan konstrukcióra, amely vegyesen biztosít támogatási és finanszírozási forrásokat az Európai Stratégiai Beruházási Alap (ESBA), az Európai Beruházási Bank és nemzeti fejlesztési bankok, illetve magánberuházók jóvoltából. Ahhoz, hogy az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz forrásaiból támogatást kaphassanak, a pályázóknak igazolniuk kell, hogy projektjük pénzügyi szempontból alkalmas arra, hogy kiegészítő finanszírozásban részesüljön köz- vagy magánszektorbeli pénzintézetektől.

Olyan pályázati projektek részesülhetnek finanszírozásban, amelyek hozzájárulnak a fenntartható, innovatív és fennakadásoktól mentes közlekedési rendszerek kiépítéséhez a transzeurópai közlekedési hálózaton belül – olvasható a bizottság közleményében. Különösen azok a projektek támogathatók, amelyek a közlekedési torlódások megszüntetésére, tagországok közötti összeköttetések létrehozására és a közlekedési ágazat digitalizálásának felgyorsítására irányulnak – főként olyan térségekben, ahol a fejlesztési lehetőségek és a piaci hiányosságok nagyobbak, például a kohéziós országokban –, illetve fenntartható és hatékony közlekedési rendszerek kiépítését, továbbá a közlekedési hálózaton belüli intermodalitás és interoperabilitás fokozását célozzák.

Két külön határidőre kell benyújtani a pályázatokat: az első 2017. július 14., a második 2017. november 30.

Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz keretében 24,05 milliárd euró áll rendelkezésre az EU 2014–2020-as költségvetéséből az uniós tagállamokban induló, a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) fejlesztését célzó közös érdekű projektek megvalósításának társfinanszírozására. A 24,05 milliárd eurós keretből eddig 19,3 milliárd eurót ítéltek oda.