Elérheti a százezer főt is a drónhasználók köre Magyarországon, de közülük elenyésző számban lehetnek azok, akik szabályosan, eseti légtérrel is rendelkeznek. Ez azért problémás, mert annak hiányában a drón által okozott károkat sem téríti a biztosító. A Groupama Biztosító a Drónpilóták Országos Egyesülete elnökének (DOE) segítségével gyűjtötte össze a legfontosabb tudnivalókat a felelős és biztonságos drónhasználatról.

Ma ahhoz, hogy pilóta nélküli légijárművet (azaz drónt, repülőgép-modelleket stb.) reptessen valaki Magyarországon, eseti légteret kell igényelnie, melyhez legalább 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt be kell nyújtani a kérelmet a Honvédelmi Minisztérium felé. Sokkal korábban nem is éri meg elkezdeni az ügyintézést, mert a tapasztalatok szerint a 60 napnál későbbi kezdődátummal igényelt eseti légtereket a hatóság elutasítja azzal az indoklással, hogy a légtérszerkezetre gyakorolt hatás ilyen időtávra nem vizsgálható. Amennyiben közterületen szeretnénk forgatni, képeket készíteni, a felsoroltak mellett az illetékes önkormányzattól (magánterület esetén a tulajdonostól) is szükségünk lehet hozzájárulásra. A sport-, valamint magáncélú tevékenység esetén a vállalkozásoknak még egy lépés kötelező: az eseti légtér igénylésén felül a tevékenységet be kell jelenteni az Innovációs és Technológiai Minisztérium részére.

Patthelyzetben vannak, akik munkára használnák

„A jelenlegi szabályozás kihívás elé állít mindenkit, aki drónt használna – mondta el Tuzson Gergely, a DOE elnöke. – Nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között. Ez főleg azoknak okoz nehézséget, akik munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran pár nappal a munkavégzés előtt kapnak felkérést. Ennyi idő alatt azonban esélyük sincs engedélyhez jutni.”

Jelenleg az Európai Unió minden országban más szabályok érvényesek a pilóta nélküli légijárművek működtetésére, az EU célja azonban, hogy ezekre az eszközökre egységes szabályok vonatkozzanak az Unión belül. A szabályozási keretrendszerről szóló javaslatot az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség készíti elő, amely az ügynökség honlapjáról letölthető, véleményezhető.

A biztosítási feltételek is előírják a jogszabályok betartását 

„A drónok okozta kárt a felelősségbiztosítás is csak akkor fedezi, ha azt szabályosan, minden engedélyt beszerezve használta a tulajdonosa” – világított rá Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója.

Hasonló a helyzet akkor is, ha külföldön szeretnénk reptetni drónunkat. Különösen most, a nyári időszakban sokan viszik magukkal drónjukat is, például azért, hogy még szebb felvételeket készíthessenek a nyaralásukról. „A Groupama Biztosító DOE-n keresztül elérhető drón felelősségbiztosítása például a külföldön okozott kárt is megtéríti, amennyiben az üzemeltető rendelkezik a Groupama Biztosítónál kötött utasbiztosítással. Természetesen csak abban az esetben, ha az üzemeltetők betartják az adott országban érvényes előírásokat és rendelkeznek a szükséges engedélyekkel” – hívta fel a figyelmet Kádár Péter.

Akár százezer érintett lehet itthon

Nehéz megbecsülni, pontosan hányan vannak, akiknek van drónjuk, hiszen a hatóság nem vezet nyilvántartást az eszközökről. Tuzson Gergely szerint, ha a játékboltokban és nagyáruházakban kapható apróbb eszközökkel nem számolunk, akkor is százezres nagyságrendről beszélhetünk Magyarországon. A DOE-nek jelenleg 560 magánszemély (jellemzően 25 és 59 év közötti drónpilóták) és 52 vállalkozás a tagja. Az Egyesületből szinte mindenki rendelkezik biztosítással, amellyel még egy lépést tesznek a jogszabályok betartásának irányába.