Öt éven belül az egészségbiztosítási szegmensben vezető helyet kíván szerezni a MetLife Biztosító Zrt. Magyarországon – mondta dr. Zolnay Judit, a cég vezérigazgatója a KamaraOnline-nak nyilatkozva.

– Nem vagyok annak a híve, hogy sok mindent az iskola nyakába varrjunk, de nem kellene az oktatásban is többet foglalkozni az öngondoskodásra neveléssel?

– A középiskolában a diákoknak már tanítanak pénzügyi alapismereteket, melyet tovább szükséges bővíteni. Társaságunk a MetLife Alapítvány támogatásával idén indította el a Life Changer elnevezésű programját, melynek keretében közel 70 önkéntes munkatársunk támogatja országos szinten a hátrányos helyzetű gyermekek pénzügyi ismereteinek fejlesztését. Ennek első lépéseként önkénteseink ősszel egy átfogó képzésen vesznek részt, amit követően lakókörnyezetükben egy meghatározott óraszámban a kiválasztott középiskolák és pedagógusok bevonásával pénzügyi alapismereteket fognak oktatni. A családi minta nagyon fontos. Ahogyan az is, hogy minél több 14–18 éves fiatal olyan gyakorlati tudással bírjon, amely ha nem is helyettesíti, de kiegészíti az otthonról hozott ismereteket. Nekem három fiam van, a legkisebb 12 éves, azonban mindhárman már kiskoruktól szembesülnek a családunk pénzügyi tudatosságával, a tervezéssel, olyan apróbb dolgokkal is, mint például a zsebpénz beosztása. Sokkal nehezebb helyzetben vannak azok a gyerekek, akik a szülőktől nem kapnak ilyen jellegű támogatást.

– Mennyire tartják fontosnak a magyarok, hogy gondoskodjanak magukról?

– Azt tapasztalom, hogy ügyfeleink körében első helyen a gyermekükről való gondoskodás szerepel, és ezen belül is az egyik leghangsúlyosabb a taníttatásuk, amelyért áldozni is készek. Emellett egyre többen látják be, hogy a nyugdíjas éveikre szintén tudatosan készülni kell. Minden riogatás nélkül azt kell mondani, hogy a társadalom fokozatos elöregedésével belátható időn belül kevesebb lesz az aktív dolgozó, vagyis a nyugdíjkasszába befizető, ezért időben el kell kezdeni takarékoskodni annak érdekében, hogy a megszokott életszínvonalunkat fenn tudjuk tartani a nyugdíjas éveinkben is. Felmérések és saját tapasztalataink is azt mutatják, hogy az értékeinkre is figyelünk, a háztartások több mint 70 százaléka például köt lakásbiztosítást. Ugyanígy vigyázunk az autónkra, sokan áldoznak cascóra, megelőzve a nagyobb kiadást egy esetleges baj esetén. Amiben viszont óriási az elmaradás, az az emberek saját biztonságának a megteremtése, vagyis a hétköznapjainkban a kockázatok csökkentése. A személyi biztonságra 5 százalék körül költenek Magyarországon, ám ennél is jóval alacsonyabb az egészségbiztosítással rendelkezők aránya, amely csupán 0,5 százalék. Ebben társaságunk nagy lehetőséget, egyben kihívást is lát. A legtöbben elégedettek azzal, hogy a tudásukból élnek, amit a munkahelyükön kamatoztatnak. Azonban éppen abba nem gondolnak bele, hogy ez a tudás a töredékét érheti, ha valami baj éri őket, betegállományba kényszerülnek, rosszabb esetben hosszabb időre munkaképtelenné válnak. Ezekben az esetekben értékelődik fel az előregondolkodás, a tervezés, hiszen az egészség és balesetbiztosításokkal sokak élete maradhat könnyebb a bajban is. Beszédesek a statisztikai adatok is, amelyekről mindenkinek hasznos lenni tudni. Minden hetedik nő például mellrákban betegszik meg, igaz, sokan biztosak benne, hogy nem ők lesznek a hetedikek. Aki viszont többet törődik az egészségével, biztosítással másként éli meg a nehéz helyzeteket.

– Sokan erre azt mondják, azért fizetik a tb-t, hogy ne kelljen plusz pénzt egészségbiztosításra költeni.

– Ez így van, az újat nehéz befogadni. Amikor Galilei azt mondta, hogy mozog a Föld, sokaknak meg kellett halniuk az új ismeretek elfogadása miatt. A MetLife Magyarországon öt éven belül piacvezető kíván lenni az egészségbiztosítási szegmensben. Elkötelezetten dolgozunk azon, hogy ügyfeleink minél szélesebb körben megismerjék az esetleges egészségügyi kockázatokat és hosszú távra megtervezett pénzügyi stratégiával rendelkezzenek, amely biztonságot teremt számukra egy váratlan betegség vagy baleset bekövetkezése esetén is. A közel 150 éves múlttal rendelkező anyacégünk komoly nemzetközi szakmai tudásbázissal, tapasztalattal, valamint gyakorlattal rendelkezik. Hiszünk benne, hogy a nemzetközi sikerekre építve a magyar piacon is képesek leszünk piacvezető pozíciót betölteni az egészség és balesetbiztosítási üzletágban.   

– Mennyit tudnak költeni az emberek a biztosításokra?

– Nagy különbség van abban, hogy mennyit tudnak és mennyit akarnak költeni. Magyarországon statisztikai adatok szerint legalább 3 millióan vannak, akik egyik hónapról a másikra élnek. Paradox a helyzet, hiszen éppen a szegényeknek lenne nagyobb szükségük életbiztosításra, de ezt sokszor éppen ők nem tudják megfizetni. Pedig ha bajba kerülnek, legtöbbször nincs, aki segítsen, és egyáltalán nem rendelkeznek tartalékkal. Baj esetén a gazdagabbak akkor is tudnak forrásokat mozgósítani, ha nincs biztosításuk. Van egy jelentős réteg, amelyik havonta 10–15 ezer forintot költ különféle biztosításokra, és tudunk egy szűk rétegről, amelyik havonta 100, de akár 200 ezer forintot sem sajnál a biztonságra. A cél nyilván az, hogy a szerény jövedelműek is próbáljanak valamennyit áldozni a biztosításokra, hogy elkerüljék a lehetetlen helyzeteket. Ebben sokat segítenek a szakembereink, de csak akkor, ha egy család valóban tervezni akarja a jövőjét: belátják, hogy havi szinten érdemes apránként „befektetni”, hogy egy nem várt esemény miatt később ne kerüljenek nagyobb bajba. Ezért termékpalettánkon a legszélesebb megoldásokat kínáljuk a legkülönbözőbb élethelyzetekre, figyelembe véve az adott anyagi lehetőségeket.

– A magyarok nem tervezik a biztonságos jövőjüket?

– Úgy tapasztalom, hogy nagyon kevés család van, ahol leülnek, és őszintén megbeszélik, mit akarnak. Egyszerűen nem tűznek ki célokat. Például: hogyan biztosítsák, hogy a gyerek majd egyetemre menjen? Vagy: mi kell ahhoz, hogy néhány év múlva nagyobb lakásba költözzenek, esetleg családi házat vásároljanak? Szóba jöhet az is, hogy le kellene cserélni a régi autót. Mindezt meg lehet tervezni, és aszerint lehet dolgozni, élni. Ez természetesen olykor lemondásokkal is jár. Hiszen milyen jó lenne elmenni végre egy tengerparti nyaralásra, de ott a kérdés: van-e rá elég pénz? Vagy amennyit most elnyaralunk, azt tudjuk-e később pótolni? Ezeket mind meg kell beszélni, mert csak tudatos tervezéssel lehet biztonsággal megoldani a problémákat. A család egy mikrogazdaság, amely célokat tűz ki, feladatokat hajt végre, jó esetben nem sodródik. Ha van cél, kollégáim is tudnak segíteni: pénzügyi tervet készítenek. Van, aki megmosolyogja azt, aki kockás füzetben vezeti a háztartása kiadásait, pedig lehet, hogy van, akinek ez a jó módszer a pénzügyi átláthatóságra, azonnal kideríthető, hol szaladt el a családi kassza. Az lenne a legjobb, ha ezt a tudást örökölnék a generációk. Ám ha szükséges, vegyék igénybe szakemberek tudását is. Mi a férjemmel például megállapodtunk abban, hogy a gyerekeinket mindenben támogatjuk, viszont úgy élünk, hogy majdan ne kelljen a gyerekeink segítségére szorulnunk. Nekünk ez az alap családi célkitűzésünk, ehhez igazítjuk a pénzügyi gazdálkodásunkat, és nagyon megfontoljuk, ha valami el akar csábítani bennünket. Ez hagyomány, kultúra kérdése is. Emlékszem, a nagymamám a konyhában a fiókos sublótjában tartotta a pénzt, külön-külön, hogy mire, mit szán – ott volt persze a pénz az unokáknak is.

– Hogyan lehet ma új ügyfeleket szerezni? Mennyire ismert Magyarországon a MetLife?

– Magyarországon még nem olyan erős a névismertségünk, hiszen 2012-ben léptünk be a MetLife márkanevet viselő tagvállalatok sorába azonban jogelődjeink,az Ahico Biztosító 1991 óta, az Aviva Életbiztosító pedig 1996 óta volt a magyar biztosítási piac meghatározó szereplői. Névismertségünk növelését hátrány helyett inkább kihívásnak nevezném, célunk, hogy megismertessük magunkat, megértessük a filozófiánkat. Aki társaságunkat választja partneréül pénzügyi biztonságának felépítésében, az biztos lehet abban, hogy megtakarítása jó helyen van. Amerikai anyacégünk 1868-ban alakult, az élet- és egészségbiztosítási szektorban idén a világ legelismertebb vállalata lett a FORTUNE magazin által készített rangsor alapján. Tőkeerős, hatalmas cég, a világ közel 50 országában mintegy 100 millió ügyféllel, nagyon komoly ellenőrzési, felügyeleti mechanizmussal és profi munkatársakkal, valódi értéket teremtve ügyfeleink számára, a hosszú távú kölcsönös partneri együttműködés jegyében.

– Hogyan élte meg az elmúlt hónapokat, május óta immár a cég vezérigazgatójaként?

– Nagyon izgalmas időszak volt, élvezem a munkát. Olyan vezető vagyok, aki folyamatosan tanul, a mostani is nagyon izgalmas tanulási időszak, noha korábban vezérigazgató-helyettesként rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem. Nagy felelősségem, hogy a munkám által minden kollégám is kiváló munkát végezhessen. Remélem, ezt az ügyfeleink is érzékelik – ha jobban teljesítünk, ebből ők is profitálnak. Emberekkel foglalkozunk, és ez egészen más, mintha mondjuk, egy technológiát akarnánk lemásolni. Itt nem szabad másolni, hiszen minden ügyfél más és más.

– Elégedett a csapatával?

Szerencsés vagyok, mert kiváló emberekkel dolgozom együtt. Ugyanakkor kollégáim azt is tudják, hogy „gyárilag” nyolcvan százalékos elégedettséggel dolgozom. Mindig azt mondom: rendben, ezt megcsináltuk, de van, amit még jobban elvégzünk majd. Azt vallom: a világ folyamatosan változó közeg, nem szabad pusztán megelégednünk az elért eredményekkel, mindig többre kell törekednünk. Akkor tudunk versenyben maradni, ha a munkatársaink is inspirálják egymást. Szerintem a 21. század valutája az új ötlet, innováció nélkül nem lehet igazán jól teljesíteni! Az innováció elengedhetetlen ahhoz, hogy új ügyfeleket találjunk. Mindenben profi szolgáltatást akarunk nyújtani. Hiszek abban, ha egy cég folyamatosan így dolgozik, annak lesz eredménye. Akkor az emberek nem zárkóznak el, ha a kollégáim megkeresik őket, sőt, másoknak is ajánlják a szolgáltatásainkat. Ha valaki úgy látja, ma még nem engedheti meg magának, hogy biztosítást kössön, később, ha olyan helyzetbe kerül, minket válasszon. Ezért dolgozunk.

Szerdahelyi Csaba