Új uniós irányelv lépett hatályba május 20-án, amely megszigorítja a dohánytermékekre és kapcsolódó eszközökre vonatkozó szabályozást a tagállamokban.

Az EU-ban a dohányosok 94 százaléka 25 éves kora előtt kezd el dohányozni, akik így átlagosan 14 évet veszítenek az életükből. Az EU két évvel ezelőtt fogadott el irányelvet ennek visszaszorítására, amely pénteken lép hatályba. Minden negyedik 14–25 év közötti európai fiatal dohányzik, ezért az új szabályok fő célja az, hogy a cigaretta minél kevésbé legyen vonzó a fiatalok számára.

A magyarországi szabályozás változásáról itt olvashat.

A fontosabb változások

  • A jogszabály betiltja a cigaretta és a sodrásra szánt dohány ízesítését, amely vonzóbbá teszi a dohánytermékeket a fiatalok számára.
  • A csomagolás elejének és hátoldalának 65 százalékát egészségügyi figyelmeztetésnek kell borítania, amely képet is tartalmaz – ez a legtöbb tagállamban újdonság lesz.
  • A dohánycégeknek részletes beszámolót kell küldeniük a tagállamoknak arról, hogy pontosan milyen adalékanyagokat tartalmaz az adott dohánytermék. Az irányelv arra is kötelezi a gyártókat, hogy jelentsék, mielőtt új terméket vezetnek be a piacra.
  • Betiltják a kisebb kiszerelésű dobozokat, mert ezek olcsóbbak, így elérhetőbbek a fiatalok számára, valamint tiltanak bármilyen reklámot, vagy felhívást a dobozokon.
  • Fontos változás, hogy az irányelv lehetőséget ad a tagállamoknak arra, hogy megtiltsák a dohánytermékek interneteses árusítását.
  • A szabályozás az e-cigarettára is kiterjed, amelyet gyógyszerként kell szabályozni, ha a gyártója a dohányzásról való leszokást ígér. Ellenkező esetben a termék a dohánytermékekre vonatkozó szabályzás alá esik, és nikotintartalma nem haladhatja meg a 20 mg/ml értéket.

Komoly egészségügyi kockázatok

Évente 700 ezren halnak meg a dohányzás következtében az unióban. A dohányosok nemcsak a súlyos betegségeknek vannak kitéve, mint például a rák, vagy légzési problémák, hanem mintegy 14 évvel rövidítik meg az életüket.

„Az EU-ban mindenhol mindenki érzékelni fogja a változást, hiszen az eddig reklámfogásokkal élő gyártók termékei eltűnnek a piacról, a dobozok pedig több egészségügyi figyelmeztetést tartalmaznak majd, mint hirdetést. Az új szabályok a tagállami tiltásokkal, például a nyilvános helyeken történő dohányzás megszüntetésével karöltve segítenek megelőzni, hogy a gyártók összetoborozzák a dohányosok következő generációját. Most, hogy a dohánycégek elveszítették a pereket az Európai Unió Bíróságán, azok a tagállamok is kénytelenek lesznek átültetni az irányelvet a nemzeti jogukba, akik ezt eddig még nem tették meg” – mondta Linda Mc Avan (szocialista, brit) jelentéstevő.