Egyelőre várniuk kell a dízelbotrányban érintett autómárkák tulajdonosainak – mondta Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke az M1 aktuális csatornán hétfőn.

Lényegében ezt a választ kapták azok az autótulajdonosok is, akik személyesen keresték meg az érintett magyarországi forgalmazókat – mondta Kovács Kázmér. Egyelőre nem lehet tudni, hogy valamilyen kártérítés jár-e majd a gépkocsik tulajdonosainak.

Kovács Kázmér kitért arra, hogy a nitrogén-oxid kibocsátás mérésére alkalmas műszert Magyarországon a műszaki vizsgáknál nem használnak. A Magyarországon nagy szériában forgalmazott gépkocsiknál nem a hazai közlekedési hatóság mérései alapján állítják ki a típusbizonyítványt.

A környezetre káros, ha a nitrogén-oxid kibocsátás nagyobb a megengedettnél, de hogy egy autótulajdonos számára ez jár-e kézzelfogható hátránnyal, azt még nem tudni. A lehetséges hátrányok között említette, hogy a gépkocsik környezetvédelmi besorolásának jelentősége lehet a dugódíjnál vagy a szmogriadónál.

A dízelbotrányban érintett autómárkák vevői számára már elérhetők az alvázszámkereső programok, ezek segítségével csak annyi derül ki, hogy egy jármű érintett lehet-e.