Sharing economyn alapuló startup a Rendi, amely egy online platformon köti össze a takarítókat a háztartásokkal. A vállalkozás a Drukka Startup Stúdióban indult el lassan két éve, azóta is folyamatosan fejlődik. A KamaraOnline kérdéseire Csillik Timur alapító válaszolt.

– Mi a vállalkozás alapötlete?

– Azt hiszem, mindannyian elmondhatjuk, hogy az egyik legunalmasabb és legidőigényesebb házimunkák egyike a takarítás, amit gyakran bejárónővel oldanak meg a háztartások. A Rendi erre ad egy megoldást azzal, hogy egy platformon összeköti a háztartásokat a takarítókkal. A takarítók munkája során lefolytatunk egy szigorú háttérellenőrzést a megbízás elején, majd monitorozzuk őket munkájuk során. Nekünk is fontos, hogy megbízható takarítókkal dolgozzunk. Igazából a 21. századi technológiát és lehetőségeket kötöttük össze a takarítással.

– Hogy működik a platform?

– Úgy lehet elképzelni, amilyen az Uber volt. Kétoldalú, kontrollált közösségi piactér. Az ügyfél felmegy a weboldalra és megrendel egy takarítást. Ezután mi összekötjük őt az egyéni vállalkozó takarítókkal. Úgy szoktuk megkezdeni az együttműködést, hogy van egy interjú a takarítóval, csináltatunk vele több teszttakarítást, és utána kötjük össze. Végigmegy egy hosszadalmas szűrésen, mert tudjuk, hogy egy ilyen kétoldalú szolgáltatás megköveteli a jó minőséget. Fix áron dolgozunk, négyzetméter alapján van hat csomagunk: 0–65 négyzetméter, 65–90 négyzetméter, 90–115 négyzetméter és így tovább. Ehhez tudnak még extrákat rendelni, amilyen például az ablaktisztítás vagy a sütőtisztítás. Tisztítószert is lehet rendelni, azt is hozzákapcsoltuk a szolgáltatáshoz. Pont most vezettük be, hogy csak bankkártyával tudnak fizetni az ügyfelek, ez sokkal egyszerűbb és kényelmesebb nekik és nekünk is.

– Előre fizetnek az ügyfelek a szolgáltatásért?

– Egyelőre igen, most kezdtünk el azon dolgozni, hogy ne előre fizessenek az ügyfelek. Jelenleg úgy tudtuk megoldani a szolgáltatóval, hogy amikor az ügyfél megrendeli a takarítást, akkor vonja le a pénzt a bankkártyáról. A jövőben azt szeretnénk, hogy a takarítás után egy nappal történjen a fizetés. Valamilyen kauciót venne le előtte a rendszer, hogy megnézze, van-e pénz a bankkártyán.

– A takarítás folyamatát is végigköveti a rendszer?

– Annyiban követi, hogy tudja, mikor van a kezdő és a záró időpont. A megrendeléskor ellenőrzi a rendszer, hogy ki van-e egyenlítve teljességében a rendelt szolgáltatás. Miután megtörtént a takarítás, ki szoktunk küldeni egy értékelő emailt az ügyfelek, hogy elégedettek-e a szolgáltatással. Átlagosan az emberek 30 százaléka tölti ki a kérdőívet, de ezzel nem látunk rá a teljes ügyfélkörre, ezért negyedévente felhívjuk azokat az ügyfeleket, akik az adott hónapban igénybe vették a szolgáltatást, de nem töltötték ki az értékelést. Szerencsére ez növelni szokta az értékelési arányt.

– A takarítás időpontját a honlapon egyeztetik össze az ügyfelek a takarítókkal?

– Teljesen az ügyfelekre van szabva. Az ügyfél írja be, hogy mikor szeretné a takarítást, és akkor megy a takarító. Van olyan, hogy rendszeresen jár valakihez egy adott takarító. Ha esetleg az ügyfél egy másik időpontot kér, akkor lehet, hogy nem tudjuk ugyanazt a takarítót elküldeni, de igyekszünk minél rugalmasabbak lenni.

– Ön hogyan kapcsolódott be a Rendibe?

– Én vagyok az alapítója a Rendinek, én indítottam 2015 augusztusában. A Rendi a Drukka Startup Stúdión keresztül bontakozott ki. Az ötletet is én hoztam a Drukkába, és a stúdió tulajdonosának, Bohner Tamásnak megtetszett. Ő adta az erőforrásokat a tervezéshez, a grafikához és a kezdeti online marketinghez. Három hét alatt elkészítettük az oldalt, de az még prototípus-szerű volt. Megrendelni lehetett, de lemondani nem, telefonálni kellett, ha le akarta mondani az ügyfél, de akkor is kiment egy automata üzenet, hogy másnap megy a takarító. Azóta szerencsére sokat fejlődtünk. Tavaly márciusban megkaptuk a magvető tőkét – 50 millió forintot –, utána fejlesztettük az oldalt olyanra, amilyen most. Folyamatosan fejlődünk minden területen. Nemrég például Pécsen indultunk el.

– Szeretnének más városokba is terjeszkedni?

– Igen, most azt keressük, hol van igény a szolgáltatásra. Persze nem csak az igény a fontos, hanem az is, hogy hol éri meg. Szóba jöhet Miskolc, Székesfehérvár és ​Kecskemét is, de egyelőre Pécsre fókuszálunk. Ebben az a jó, hogyha nyitunk egy egységet valahol, az nem azt jelenti, hogy oda kell menni, és teljes állásban éjjel-nappal abba fektetni minden erőforrást. Ezt lehet működtetni Budapestről is. Csak annyira van szükség, hogy odamenjünk, felvételiztetjük a takarítókat, és nyitunk egy ügyfélszolgálatot. A bankkártya és az online rendszer miatt nincs szükség fizikai jelenlétre. Decemberben több, mint 1000 takarításunk volt, és ott az átlag értékelésünk 4,6 volt az 5-ből. Korábban, amikor kevesebb volt a takarítónő, rosszabb volt az értékelés. Ráálltunk arra, hogy minél effektívebben toborozzunk, és sokat dolgozzunk a minőségen. Ha rossz az értékelés, felhívjuk az ügyfelet, hogy mi nem tetszett, és annak megfelelően próbálunk javítani.

– Csak háztartásokra koncentrálnak, vagy dolgoznak más szolgáltatóval is?

– A háztartások képezik a fő irányt. Lehetne még ipari takarítást is csinálni, de oda ipari gépek kellenek, mi pedig úgy dolgozunk, hogy a háztartás adja felszerelést. Volt már rá példa, hogy iskolákba vagy hostelbe kértek minket, de ez csak úgy működik, ha adnak felszerelést. Ezenkívül próbálkoztunk már szolgáltató cégekkel is, de ők nagyon alacsonyan akarták tartani az árat, ami viszont nekünk nem érte meg. A háztartásokkal járunk a legjobban.

– Mennyien használták eddig a Rendit?

– 15 ezer ügyfelet már kiszolgáltuk. Általában a megrendeléseink fele visszatérő vásárló. Ez úgy néz ki, hogy egy részük heti, kétheti, havi takarítást kér, de van olyan visszatérő is, aki nagyobb események előtt kér takarítást.

– Mennyi a regisztrált takarítók száma?

– Száznál többen vannak. Van, aki teljes állásban, van, aki félállásban csinálja. Nem az van, hogy minden nap dolgoznia kell valakinek, hanem van egy felület, ahol ki lehet választani, hogy ki hova szeretne menni. Ki lehet választani, hogy mikor legyen a takarítás, és hogy mennyit kell fizetni érte.

– Mennyien dolgoznak a vállalkozásban?

– Öten dolgozunk teljes állásban, van egy hétvégis ügyfélszolgálatos kollégánk, és van kiszervezett erőforrásunk is. Ezek a fejlesztésre, a grafikára, az online marketingen belül a Google-hirdetésekre és hasonlókra irányulnak. Van egy egységünk Lengyelországban is, az ottani csapatban ketten dolgoznak teljes állásban, egy ember pedig hétvégi ügyfélszolgálatban.

– Jelenleg milyen kapcsolatban állnak a Drukka Startup Stúdióval?

– A Drukka Startup Stúdió tulajdonos a Rendiben, így a kapcsolat folyamatos. Egyébként, ha erőforrásokra van szükségünk, abban segítenek nekünk. Ezenkívül a Drukka Startup Stúdió tulajdonosa, Bohner Tamás tapasztalt üzletember, így ha nehézségekbe ütközünk, hasznos tanácsokkal is ellát minket.

– Van jelentős versenytársuk?

– Itthon nincsen konkurenciánk. Nyugat-Európában elég nagy versenytársak vannak, például egy német cég, a Helpling, amely 63 millió eurós befektetést kaptak az induláskor. Kelet-Közép- Európában van 2–3 cég, de ők nem olyan erősek, mint a német versenytárs. Emiatt az a legfontosabb célunk, hogy Kelet-Közép-Európában kiépítsünk egy hálózatot, és ott meghatározók legyünk. Itthon van annyi tapasztalat és know-how, amit tudunk alkalmazni.

Vannak állandó üzleti partnereik?

– A bankkártyás fizetés miatt MasterCarddal van egy premium selection együttműködésünk, ami azt jelenti, hogy ők a prémium ügyfeleknek adnak több szolgáltatást. Ezenkívül együttműködünk még a Henkellel és a DM-mel is. A DM-mel most márciusban fog egy kampányunk futni. A Habitat for Humanityvel is dolgozunk együtt, minden egyes megrendelés után 50 forintot átutalunk az alapítványnak. Ők a fő partnereink. Az elkövetkezendőkben is tisztítással foglalkozó partnerkapcsolatokat szeretnénk kiépíteni. Van még jó pár lehetőség, de a takarítás nagyon bizalmi pozíció, így okosan kell keresni a lehetőségeket. Esetleg sales-kapcsolatot is beépíthetünk a rendszerbe, de ezt még nagyon át kell gondolni, hogy ez a szolgáltatásról szóljon és ne az eladásról. Ezenkívül értéket szeretnénk teremteni az ügyfeleknek is.

– Milyen módszereket, platformokat használnak hirdetésre, kapcsolatteremtésre?

– A Google-t és a Facebookot használjuk az online hirdetésben az ügyfelek oldaláról, valamint próbálkozunk offline kampányokkal is. Rádión, szórólapokon, Gerilla-kampányokon keresztül. Ezenkívül egy blogunk is van. A takarító toborzás az „landing” oldalon megy zajlik; ezenkívül fórumokon, Facebookon, álláskereső portálokon próbálunk velük kapcsolatot építeni.

– Melyek az elsődleges céljaik?

– Szeretnénk, ha öt éven belül Kelet-Közép-Európában mi lennénk a legnagyobb szereplő a piacon, tervezünk bevonni egy nagyobb befektetést. Ha sikerül, annak az összegnek a segítségével domináns szerepet tudnánk betölteni a piacon.

Kovács Réka Fruzsina