
Túrós palacsinta? Hortobágyi húsos palacsinta? Hát persze, ismerjük mindannyian. Hogy lehet sok más is, ami palacsinta? Tényleg? Mit szólnak például ahhoz, ha az étlapon Svejk kedvence így kelleti magát: vörösboros marhapörkölt, juhtúrós tejföllel locsolt zöldséges palacsintatekercsekkel, szalonnatepertővel.
No, igen, kitalálni és megalkotni akár egy pillanat műve is lehetett a derék katona kedvencét, de a miskolci Creppy Palacsintaház kínálatában már hosszú évek óta ez az egyik sláger. A 32 éves Oszlánczi Réka, a Creppy Franchise System alapítója, étteremtulajdonos, ügyvezető azon dolgozik, hogy a 80 tételes palacsinta kavalkádot minél többen megismerhessék – idén ezért indul be gőzerővel a franchise szisztéma.
Legutóbb egy kis faluból keresték meg, egy wellness szállodával tárgyal palacsintás pult létesítéséről, de további négy-öt érdeklődővel szintén egyeztet, fővárosival éppen úgy, mint vidékivel. A franchise rendszer a tematikus vendéglátásra épül (hol máshol beszélgethetnénk, mint egy franchise kávézóban…). Oszlánczi Réka a palacsintát választotta fő témaként, az Avas szívében a 150 vendég fogadására alkalmas Palacsintaház idén ősszel már tíz éves jubileumát ünnepli – a szülinapra parádés partival készülnek. A Palacsintaház és a Creppy név két éve forrt egybe, le is védték.
Már megfizették a tanulópénzt
A franchise gondolata több mint két éve született. Sok vendég ostromolta Debrecentől Győrön, Budapesten át Nyíregyházáig, hogy mikor lesz már az ő városukban is ilyen palacsintaház. Réka azt mondja: nagyon jól tudja, hogy a vendéglátás mivel jár, tökéletesen akkor működik, ha a tulajdonos napi személyes munkájával irányítja és ellenőrzi a csapatot. Ezért nem is akart belevágni máshol palacsintázók nyitásába. Viszont a módszert, a tudást, az általa már megfizetett tanulópénzek kockázata nélküli gyakorlatot átadja, ha ekkora igény van rá.
A jelenlegi franchise partner 2014-ben kereste meg Rékát, s azon az őszön a Rózsadombon meg is nyílt a CaféCino – ha nem is 80, de 40-es választékkal. Réka azt is tudja, hogy a jó ötlet, a piac ismerete és persze a tőke mellett türelemre szintén szükség van. Pusztán egy új étlaptól nem kezd azonnal dübörögni az étterem, a vendégeknek idő kell, hogy rákapjanak az újra, lássák a változatlan minőséget. A CaféCino jó egy éves működése azt mutatja, hogy Budapesten is bejött a vállalkozás.
A palacsinta franchise négy vonalon fut. A legdrágább változat az étterem, a kisebb, beülős, bisztró jellegű hely már olcsóbban kijön. Ha még lejjebb megyünk az üzemelési költségekkel és a beruházott tőkével, akkor a manapság rendkívül divatos StreetFood következik. Réka szerint a fesztiválok országa lettünk, a szórakozni vágyók gasztro vonalon is vevők az újdonságokra, sőt, ki vannak éhezve azokra. Ebbe a körbe tartoznak a különböző vásárok is, ahol ugyancsak van keresnivalójuk a vendéglátósoknak. Éppen most gyártják a Réka megálmodta Creppy-kocsi prototípusát: a vállalkozásra jellemző arculatú utánfutós mini palacsintázót.
Réka legújabb kedvence a Creppy sweet, amely édes palacsintákat kínál – egyfajta „palacsinta sarok” kialakításával, ilyet lehet például a szállodákban meghonosítani, természetesen a Creppy kínálat mellett, a technológia és a dizájn átvételével együtt.
A kapcsolatfelvételtől az üzemeltetésig
Mit tegyen, aki csatlakozni kíván a Creppy-szisztémához? A kapcsolatfelvétel után meghatározzák, hogy a négy irányból melyikbe fogna a vállalkozó, s annak van-e üzleti realitása az adott helyen. Meghatározzák a szükséges konyhatechnológiai felszereléseket, s ha van rá igény, a géppark beszerzésében is közreműködik a Creppy a keverőgéptől kezdve a klíma technikáig mindenben. Ezután megtervezik a hely arculatát az összes kiegészítővel. A következő fázisban betanítják a személyzetet – és az összes szükséges hatósági engedély birtokában nyithat a legújabb palacsintázó hely, amelyet rendszeresen ellenőriznek, hogy minden előírást betartanak-e az üzemeltetők.
Éttermek és bisztrók esetében a pincéreknek külön forgatókönyvet írnak a teendőkről, hiszen ők a palacsintázó közvetlen marketingesei. Mondjuk, egy 80-100 fős éttermi beruházás az ingatlanon kívül több tízmilliós forrást igényelhet, a StreetFood verzió, tökéletes minőségben, tíz millió forint alatt kihozható, a Sweet pulthoz néhány millió elegendő.
A családi vállalkozás Miskolcon ma már 15 főt foglalkoztat, a konyhában Réka édesanyja a főnök. Réka családja korábban is a vendéglátásban dolgozott, vagyis neki sem volt idegen a terep. Annyira nem, hogy az egyetemi évek alatt (angol és szociológia szakot végzett 2007-ben), Réka saját fagylaltozóval kezdte a bizniszt, majd sorban jöttek az új lépcsőfokok, egészen a Palacsintaházig.
Miskolc jó példa arra, hogy a jó ötletek kemény befektetett munkával bárhol sikeresek lehetnek. Réka sokszor hallott sajnálkozó megjegyzéseket, hogy Borsod megyében aztán nehéz lehet vállalkozni! Lám, mégis lehet. A pesszimizmus helyett az agy megmozgatása meghozza az eredményt, és Borsodban ugyanúgy meg lehet találni a piaci réseket, mint máshol.
Nyitottak a külföldi trendekre
Éppen ez a szemlélet vitte Oszlánczi Rékát a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségébe. Néhány éve a miskolci Fivosz-elnök hívta meg egy helyi rendezvényre, és tetszett, amit ott látott. Főleg az optimizmust, a segítőkészséget és az új kapcsolatokat értékelte nagyra, meg azt, hogy sok hasznosítható tanácsot kapott. Tanácsokat tavaly novembere óta szervezett formában ő is ad. A Fivosz Gasztro Bizottságának alelnökeként egyre több leendő vendéglátós hallgatja meg, mit kell tennie, hogy ezen a kimondottan kockázatos területen ne bukjon el. Nem mellékesen 2014-ben ő érdemelte ki a Fivosz Jövő Reménysége díját, amelyet a fiatal vállalkozók hetének záróünnepségén adták át.
Nagyon nyitottnak kell lennie a gasztronómiában a trendekre, figyelni kell a külföldi mozgásokat, újításokat, s azokból a saját ötleteinkkel spékelve, a másikat nem másolva, egyedit lehet alkotni. Ez Réka alapelve és receptje. És amit legalább ennyire fontosnak tart: egyszerre egy faladatra kell koncentrálni, de arra minden energiával, napi 24 órában. Ha valaki sok dologba kap, szétaprózhatja az energiáját, nem lesz biztos a siker.
Ezért nem is tervezi, hogy a palacsintás vállalkozáson kívül a közeljövőben másba kezd. Tökéletesen elégedett lenne azzal, ha a Creppy franchise szisztéma 2016-ban további partnerekkel bővülne, és a meglévő palacsintázókban ugyanolyan elégedettek lennének a vendégek, mint eddig. Ehhez kell a marketing, a különböző akciók, a törzsvendégek kényeztetése és sok minden más. Réka a miért éppen palacsinta felvetésre, kérdéssel válaszol: miért, van, aki nem szereti a palacsintát? Hiszen nagyszerű köret is, sült krumpli, rizs vagy nokedli helyett feldobja a főfogást, de előételnek, levesbe és természetesen desszertnek ugyancsak jó szívvel ajánlható.
Emlékeznek még Svejk kedvencére? Ha esetleg nem rajonganak a húsért, tessék, itt van a Las Vega: spenót zöld palacsintába töltött pikáns gomba és paradicsom, különleges tejszínes gorgonzola mártással. Aztán ellazulásként jöhet a jól ismert túrós, valahogy úgy, ahogy a nagymamánk tette elénk.
Szerdahelyi Csaba