A Neatly Kft. tisztítási szolgáltatások kiszervezésére szakosodott startup-vállalkozás. A sikerekről és a jövőbeli célokról Király Mátéval, a Neatly vezetőjével beszélgettünk.

 

– Mi a Neatly alapkoncepciója?

– Az eredeti elképzelés egy nyugat-európai cégektől átvett ötlet volt. Fejlettebb nyugati országokban elkezdték a digitalizációs hullámot meglovagolni azzal, hogy háztartási szolgáltatásokat kiszerveznek. Ezzel együtt alakult ki egy fogyasztói kultúrája annak, hogy egy honlapon meg lehet rendelni háztartási tisztítással kapcsolatos szolgáltatásokat. Ezt az ötletet átvéve hoztuk létre 2015 novemberében a Neatlyt. Egy olyan honlapról van szó, ami összefogja a helyi tisztítókat, és összeköti őket a fogyasztókkal. Ha valaki függöny-, szőnyeg-, öltöny- vagy bármilyen egyéb vegytisztítással foglalkozik, akkor bejelentkezhet hozzánk partnercégnek, és szerződés után egy komplex szolgáltatást tudunk nyújtani a felhasználóknak. Így aki tisztíttatni szeretne, a honlapon keresztül egy kattintással megrendelheti. Mi begyűjtjük a megrendelőtől a tisztítandót, eljuttatjuk a különböző tisztítókhoz, majd végül a beküldött „csomagot” újra összegyűjtve visszajuttatjuk a megrendelőnek. Ez a felhasználóknak kényelmet és költségmegtakarítást biztosít. Folyamatosan ellenőrizzük a tisztítók minőségét; a megbízó azt a költséget spórolhatja meg, ami egyébként az ilyen szolgáltatók megkeresésével, tesztelésével vagy az egész tisztítási folyamattal jár. Ezenkívül, ha a felhasználónak panasza van, akkor az akaratát is jóval könnyebben tudja érvényesíteni. Ez egyszerű megrendelőként nehezebb lenne.

– Hogy sikerült ezt a fogyasztási kultúrát meghonosítani?

– Ez az alapelképzelés volt, ami működött is, de az már az elején kiderült, hogy Budapest ilyen szempontból szűkebb pénztárcájú piac, mint például az Egyesült Királyság vagy Németország piacai. Itt nincs az ilyen szolgáltatások felhasználására olyan kialakult kultúra, mint nyugaton. Magyarországon a háztartások 98 százaléka rendelkezik mosógéppel, ami európai szinten nézve az egyik legmagasabb. Ezenkívül nekünk nem csak versenyeznünk kellett a piacon, hanem a marketingkommunikációs stratégiánkat is annak megfelelően kellett kialakítani, hogy meggyőzzük a fogyasztókat a szolgáltatás hasznáról és költséghatékonyságáról. Az ember nem gondolja végig, hogy milyen költségei vannak annak, hogy otthon mos, vagy tereget, pedig jobban megéri kiszervezni. Egy idő után viszont egyre több megkeresést kaptunk airbnb-s lakásoktól, ahol nagy szükség volt a háztartási textilek gyakori tisztítására. Így felmerült egy olyan üzleti lehetőség, hogy bértextil rendszerben dolgozzunk. Logisztikailag a rövidtávú lakáskiadók, kis apartmanok, fitnesz szalonok, fodrászüzletek szintjén még nem alakult ki bértextil szolgáltatás, mert a hagyományos szereplők a hatalmas szállodaláncok, kórházak üzemméretére vannak berendezkedve. A bértextil rendszer nem csak a textilkezelésre vonatkozik, hanem a beszerzésre is. Például, egy fodrászszalon forgalma és textilfelhasználása nem lesz olyan nagy, hogy szüksége legyen akkora mennyiségű beszerzésre és tisztításra, mint egy szállodának vagy egy étteremnek. Viszont mi biztosítani tudjuk a lehetőséget kis „üzemeknek” is. Alapvetően a Neatly ezzel a két szolgáltatással foglalkozik, a bértextil rendszert 2016 áprilisában kezdtük el, akkor jutottunk el odáig is, hogy kockázati tőkét vonjunk be.

– Mennyi tisztítással foglalkozó szolgáltatóval állnak kapcsolatban?

– Körülbelül 40–50 szalonnal, ezenkívül 4–5 nagyobb beszállító partnerünk van.

– A kezdetekhez képest mennyivel bővült a felhasználók köre?

– A bértextil rendszerben körülbelül 130 lakást kezelünk most, ami egy ütemes, exponenciális növekedésen megy keresztül az üzlet elindulása óta. Amikor sok lakás megkeresett minket kis (5–10–15 kg-os) mennyiségű mosandóval, akkor nem tudtunk nekik versenyképes árat adni, mert nagy kapacitású gépekkel külön kellett kezelni a lakások kis mennyiségeit – ez nem volt költséghatékony. Megoldásként az merült fel, hogy ezeket ömlesztve kell kezelni annak érdekében, hogy olcsó legyen a mosás. Ez viszont csak akkor lehetséges, ha a textilek egységesek, nem kell szelektálni, hogy melyik textil melyik megrendelőé. Kézenfekvő volt, hogy a textileket mi szerezzük be és így legyen egységes készletünk. Annak ellenére, hogy mi adjuk a textilt – tehát még azt sem a megrendelőnek kell beszereznie – az értékesítési árat harmadára tudtuk csökkenteni. Ez tartalmazza a bérleti díjat és a mosatási, vasalási költségeket is. Jelenleg a fodrász szalonoktól kapjuk a legtöbb megkeresést, ők is felismerték, mekkora könnyebbség. Ma már a bértextil szolgáltatás képzi a bevételünk 80 százalékát. A lakossági megrendeléseknél nem volt ekkora ütemű a növekedés, arra azt tudom mondani, hogy a befektetés előtti állapothoz képest megduplázódott a felhasználók köre. Viszont abból kifolyólag, hogy Magyarországon nincs a kiszervezett tisztíttatásnak ekkora kultúrája, úgy döntöttünk, hogy a lakossági megrendeléseket elkezdjük működtetni Bécsben is, ahol ez már jóval ismertebb. Egy ideje már nem foglalkozunk hirdetéssel, de tény, hogy a lakossági megrendeléseknek jóval nagyobb szerepet szántunk a kezdetekkor, mint amennyi lett belőle. Mi is meglepődtünk, amikor a bértextil rendszer, mint mellékvonal, ilyen nagy ütemben kezdett el fejlődni. Ettől függetlenül szeretnénk, ha a két üzletág egymás mellett fejlődhetne, nem szeretnénk letenni a lakossági megrendelésekről. Az üzlet vagy a marketing szempontjából is fontos, hogy mindkét vonalat megtartsuk, ráadásul, ha a jövőben esetleges felvásárlásról lesz szó, akkor szétdarabolható lesz a cég. Az sem utolsó szempont, hogyha két üzletága van egy cégnek – aminek az árbevételt illető megoszlása lehet országonként vagy leányvállalatonként eltérő – akkor két külön bevételi forrással is számolhatunk.

– Mennyien dolgoznak a Neatlynél?

– Hatan. Van egy futárunk, van két operatív asszisztens, van egy marketinges, van egy pénzügyes/adminisztratív munkatárs és én.

– Van Magyarországon jelentős versenytársuk?

– Lakossági megrendelések szintjén van néhány. Ezeknél viszont az a tapasztalatom, hogy nem rendelkeznek futárszolgálattal. Sokkal inkább forgalmas helyeken, bevásárlóközpontokban működnek. Bértextil szolgáltatásban nem találkoztam még airbnb-s versenytárssal, nemzetközi szinten sem. Vannak természetesen olyanok, akik nagy szállodákkal dolgoznak együtt, de ha valaki például üzemeltet egy–két lakást, ami az airbnb-nél gyakori, akkor nincs lehetősége a tisztítás kiszervezésére.

– Mennyi a tisztítások „átfutási ideje”?

– A lakossági megrendeléseknél 24–36 óra, de ez is attól függ, hogy a megrendelő mit szeretne tisztíttatni. A függöny-, vagy szőnyegtisztítás napokig is eltarthat. Általában 36 órát ígérünk, ha hosszabb ideig tart, akkor pedig felvesszük a kapcsolatot a megrendelővel. A bértextil megrendeléseknél nagyon sokszor előfordul, hogy egy napon belül megtörténik az egész folyamat. Mi visszük a tisztát, és elhozzuk a szennyest, abszolút készletgazdálkodási folyamatról van szó. Most újult meg a honlapunk, ami egy jóval okosabb és átláthatóbb rendszert biztosít a megrendeléseknek.

– Mennyiben más az új honlap?

– Amikor megcsináltuk az első honlapot, az még csak egy úgynevezett MVP (Minimum Viable Product) termék volt, aminek az a célja, hogy a termékre való keresletigényt tesztelje. Nem volt kidolgozott adatbázisunk, ha valaki regisztrált a honlapon, azzal csak bekerült a neve egy rendszerbe. Így kiépítettünk mögé egy adatbázist, egy olyan felületet, ahol már mi is jobban átlátjuk a folyamatokat. Új, ügyfélközpontú megoldások születtek, amiket az elmúlt másfél év tapasztalataira építettünk. Szükség volt arra, hogy átlátható és érthető felület legyen a honlap, mert a leendő megrendelők arról tudnak tájékozódni. Így viszont több felhasználót tudunk bevonni.

– Azt olvastam, hogy készpénzmentes vállalkozásként működnek. Erre miért van szükség?

– Ezt január 1-jével vezettük be, könyvelési szempontból egyszerűbb, ha teljesen kiszűrjük a készpénzforgalmat. Minél kevesebb készpénzről kell „aggódnia” a tulajdonosnak, annál könnyebb a munkafolyamat. A bankszámlákon mozgó pénzt folyamatosan vissza tudjuk követni, mind vásárlási, mind elszámolási szempontból. A másik ok, hogy az online pénztárgép bevezetése olyan plusz adminisztratív terheket rótt volna a működésünkre, hogy ezt a plusz munkát szerettük volna kiküszöbölni.

– Milyen kapcsolatban állnak a Drukka Startup Stúdióval?

– Az alapötlet, ami a lakossági megrendelésekre vonatkozik, a Drukkáé. Én egy korábbi gyakornok helyét vettem át, aki a vállalkozás tervezési folyamatában vett részt, de a megvalósításban már nem tudott. Így Bohner Tamás (a Drukka Startup Stúdió vezetője) rám bízta a projekt fejlesztését. Nagyon sokat tanultam, és egész gyorsan beszippantott, így elkezdtem vele teljes körűen foglalkozni. Formálisan a Drukka Startup Stúdió a Neatly tulajdonosa, mert ő volt a projekt keltetője. Kevésbé formálisan van egy nagyon jó barátság és munkaviszony az itteni szakemberekkel, az ő szaktudásukat bármikor fel tudjuk használni, ami nekünk nagyon nagy segítség.

– Jelenleg melyek az elsődleges céljaik a Neatlyvel?

– A prioritás most a bécsi üzlet elindítása, amivel nagyon jó úton haladunk. Ezen kívül van középtávú tervünk, hogy bevonjunk újabb kockázati tőkét, ami által a bécsi üzletet is ki tudnánk bővíteni a bértextil rendszerrel. Ezáltal Budapesten is dominánsabb pozíciót érhetünk el. Hosszútávon szeretnénk még több európai nagyvárosba eljutni, célunk, hogy potenciális felvásárlási célpont legyünk mind a bértextil rendszer, mind a lakossági üzletág szereplőinek szempontjából.

Kovács Réka Fruzsina