Budapest Cake-Túra néven fogott össze hat budapesti újhullámos cukrászda. A tortatúra első állomásának a Dynamobake süteményezőt választottuk, ahol az ötletgazdával, Borogdai Beátával beszélgettünk.

Hogy épül fel a Budapest Cake-Túra?

– Minden helyen egy megvásárolt süteményért jár egy pecsét a Budapest Cake-Túra bérletre. Ha valaki összegyűjt hat pecsétet, akkor visszamehet arra a helyre, amelyik legjobban tetszett neki, és kap egy ajándék süteményt. Január 22-én, pénteken indítottuk el, és már azon a hétvégén voltak olyan vendégek, akik két pecséttel érkeztek hozzánk.

Mi adta az ötletet a túra elindítására?

– Több újhullámos kávézókba – angol nevén speciality cafe – szállítunk ki süteményt, és közöttük zajlik egy ilyen túra, ugyanezzel a módszerrel. Tudtam, hogy ezek között a kávézók között van kapcsolat, tudnak egymásról, ami a cukrászdáknál nem jellemző. Nincs egy nagy közös fórum. Emiatt szerettem volna a kapcsolatépítés első lépését megtenni.

Minek alapján választotta ki a résztvevő cukrászdákat?

– Az emberek a cukrászda szó hallatán automatikusan asszociálnak a nagy kínálatra, a habos süteményekre és a tortákra. Viszont én az újhullámos cukrászdákat kerestem, ahol nem ez az elsődleges termékcsoport. Volt a fejemben egy lista, hogy melyek azok a helyek, amelyek az újhullámos süteménykultúrát képviselik. Nem egy nagyüzemet vagy láncot kerestem, amelyik profi cukrászokkal dolgoztat a háttérben, és ez leszűkítette a kört. Ezenkívül minden hely tulajdonosa pályamódosító, de ez persze nem zárja ki, hogy képzett cukrászok lennének.

Ez cél volt?

– Tudatosan nem, inkább ösztönösen alakult így. Az ötlet bennem fogalmazódott meg, majd ketten kezdtük el csinálni egy barátnőmmel, akinek jó rálátása van a gasztronómiai világra. Mentalitásban hasonló helyeket kerestünk, így találtunk rá ezekre a cukrászdákra.

Ön mivel foglalkozott korábban?

– Idegenforgalomban dolgoztam, foglalkoztam idegenvezetéssel, programszervezéssel, dolgoztam szállodában is. Régi vágyam volt egy olyan hely létrehozása, amely egyszerre kerékpárkölcsönző és süteményező. A kerékpáros piacra volt rálátásom, a süteményező-kávézó részre már kevésbé. Magamból indultam ki, és abból, hogy szeretek édeset reggelizni. Tudtam, hogy amint találok egy olyan helyet, ahol egy fedél alá tudom hozni a kettőt, megvalósítom. Így született meg a Dynamobike&bake 2012-ben.

Mennyire tud ma megélni egy biciklikölcsönző? Nem akadályozza például a Bubizás?

– Ez nem arról szól. A Bubi elsősorban a helyi lakosoknak kínál egy olyan közlekedési lehetőséget, amivel meg lehet tenni a városban kis távokat és az autós forgalmat ki lehet kerülni, leghatékonyabb, ha kihasználják a bérletrendszert. Nekünk az elsődleges célcsoportot a turisták jelentik, akik nem csak azért bicikliznek, hogy eljussanak egyik helyről a másikra. Nekik alkalmas a biciklikölcsönzés például egy szentendrei túrára. Szerencsére Budapest el tudja tartani mindkettőt, de persze minden a szolgáltatás milyenségén múlik.

Ellentétesnek tűnhet a két szolgáltatás missziója. Hogyan lehet összehangolni a kettőt?

– Mi ezt úgy gondoltuk, hogy az ember le tudja tekerni azt a kalóriát, amit itt megevett. De nyilván nem tudunk idevonzani mindenkit. Nem minden kerékpárbérlő eszik süteményt, és olyan is van, aki csak sütizik meg kávézik. Ezenkívül volt egy időszak, amikor jöttek az emberek különböző kérésekkel, ezért kezdtünk el kialakítani egy olyan süteménykínálatot is, amely tekintetbe veszi a különböző intoleranciákat.

Marketingszempontból nem ütközik akadályba, hogy van Dynamobake (süteményező) és Dynamobike (biciklikölcsönző) is?

– Én tudatosan vettem ketté, de most már kezd összeérni. Aki kávézni jön ide, az nem valószínű, hogy bérel biciklit, fordítva már nagyobb a valószínűsége. De azért is volt szétszedve, mert előbb indult a kerékpár, és akkor még nem volt biztos, hogy lesz cukrászda is. Az indulásnál elkezdtünk írni egy a blogot, angolul és magyarul, ahova biciklizős sztorikat raktunk fel. Weboldalból csak egy van, az viszont nagyon fontos, mert ma az okostelefonok világában elengedhetetlen. A Budapest Cake-Túra ebben is segíteni fog, de nem az volt a cél, hogy ezzel a saját forgalmunkat növeljük. Csak azt tudtam, hogy ezzel mindenki nyer. Nem verseny.

Melyek a rövid és a hosszú távú tervek?

– Folyamatos cél, hogy én is és más is meg tudjon belőle élni, valamint a kereslet-kínálat optimalizálása. Szeretnénk felkészülni a szezonra, bővülni új kerékpárokkal. Sütés oldalon pedig a folyamatos megújulás. Van egy alapkínálat, de fontos, hogy mindig legyen valami új. Hosszú távú terveink közé tartozik, hogy beszerezzünk egy teherszállító bringát, hogy segítsük a sütemények folyamatos kiszállítását. Ezenkívül az együttműködés másokkal, aminek jó alapot ad a Budapest Cake-Túra. De szívesen továbbadnánk a know-how-t is és segítenénk beindítani hasonló helyeket.

Kovács Réka Fruzsina