Home Fogyasztóvédelem Black Friday és Cyber Monday: jönnek az akciók, de érdemes figyelni

Black Friday és Cyber Monday: jönnek az akciók, de érdemes figyelni

0
Black Friday és Cyber Monday: jönnek az akciók, de érdemes figyelni

Közeledik november 27., a „Black Friday” (majd 30-án a „Cyber Monday”). A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei összefoglalták, mi mindenre érdemes a vásárlóknak odafigyelniük.

Amerikából indult 1966-ban, pár éve pedig nálunk is hódít a „Black Friday” kezdeményezés. A magyarul „Fekete Péntek”-nek is nevezett akció eredetileg a karácsonyi szezon kezdetét jelző nap volt, a fogyasztók vásárlási kedvét meghozó hatalmas kedvezményekkel. Hazánkban mind megjelenési formájában, mind az akciók mértékét tekintve szolidabb eseményről beszélhetünk, mint külföldön. A „Black Friday” az idei évben 2015. november 27-én kerül megrendezésre Magyarországon. A kezdeményezés keretében számtalan üzlet kínálja igen jelentős kedvezménnyel termékeit, mind online (webáruház), mind személyes megjelenést igénylő értékesítési formában (üzletben). Az internetes kereskedelem népszerűvé válásával az elmúlt pár évben a kezdeményezés jelentős mértékű fogyasztói panaszt generált, így nem árt, ha tisztában vagyunk néhány tudnivalóval, azért, hogy a karácsonyi készülődés gondtalan és örömteli legyen – figyelmeztet az NFH közleménye.

A „Cyber Monday” is egy hasonló kezdeményezés, mint a „Black Friday” azzal a különbséggel, hogy ezen a napon kizárólag az online felületeken van lehetőség a kedvezményes termékek megvásárlására.  A „Cyber Monday” a „Fekete Péntek” után következő első hétfői napon tartják. Hazánkban ez utóbbi még nem közkeletű esemény, ugyanakkor számolnunk kell vele.

Az NFH tapasztalatai szerint sok kereskedő sajnos nem méri fel reálisan az ilyen kedvezményes napokon jelentkező érdeklődést, és a tényleges árukészletét meghaladó rendelést rögzít, melyet a későbbiekben nem, vagy csak jelentős késéssel tud teljesíteni. Minden vállalkozásnak tudatosan, előre megfontoltan kell felmérnie, hogy képes lesz-e egy ilyen akció kapcsán a megfelelő mennyiség  és minőség teljesítésre. Ellenkező esetben ugyanis a fogyasztók előnyérzete hamar haragra fordulhat.

Jó tanácsok a „Fekete Péntekre” (is)

  • Ha már konkrét terméket választottunk ki, lehetőleg nézzünk utána, hogy a hirdetett ár valóban kedvezményesnek minősül-e (mivel előfordulhat, hogy egy vállalkozás olyan árat tüntet fel eredeti árnak, melyért sosem árusította a terméket, s ezzel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat). Érdemes például ár-összehasonlító oldalakat megnézni, több üzletben is megtekinteni az árukínálatot.
  • Az akcióban részt vevő üzletek listája megtalálható például ezen az oldalon.
  • A vásárlást igazoló blokkot, számlát érdemes megőrizni, mivel minőségi kifogásunkat a későbbiekben azzal tudjuk érvényesíteni. A kedvezményes ár nem jelenti azt, hogy a termékkel kapcsolatban nem élhetünk utólag reklamációval. Minden termékre két éves szavatossági időszak biztosított, melyből jótállásos termék esetén egy év kötelező jótállás. Gyártási hiba esetén a kereskedő ezen időszakon belül helytállni köteles a termék minőségéért.
  • Egy termék kapcsán az üzletben feltüntetett kétféle ár közül a kereskedő köteles az alacsonyabbat felszámítani. Ha nem így történik, s helyben nem intézik el a panaszát, úgy a vásárlók könyvébe érdemes azt beírni, amire 30 napon belül köteles érdemben válaszolni a társaság. Ennek elmaradását az illetékes kormányhivatalnál lehet jelezni.
  • Az akciók esetében, különösen a „+25 százalék ingyen”, illetve a „2+1 ajándék” típusú akcióknál meg kell győződni arról, hogy az ingyenesen vagy ajándékba ígért termékrész, illetve termék valóban ingyen van-e. Lehet, hogy a bevásárlás hosszabb ideig fog tartani, de ezzel a körültekintéssel pénztárcánkat óvjuk.
  • Amennyiben egy termék ára valószínűtlenül alacsony (pl. LED tv 10 000, forintért), akkor számoljunk azzal, hogy a kereskedő honlapján tévesen szerepelhet a fogyasztói ár, amiért valószínűleg nem fogja tudni az adott árucikket értékesíteni.
  • A jótállási jegyet mindig töltessük ki és érvényesíttessükaz eladóval, a későbbi jogérvényesítési problémák elkerülése érdekében. Ugyanakkor a jótállási jegy szabálytalan kitöltése, vagy át nem adása miatt a fogyasztót joghátrány nem érheti.
  • Kalkuláljuk bele vásárlási szándékunkba, hogy a megnövekedett kereslet miatt nem biztos, hogy a terméket – árukészlet hiánya miatt – valóban meg tudjuk vásárolni, vagy pl. internetes rendelés esetén lehetséges, hogy a kereskedő a vállalt szállítási határidőt nem fogja tudni tartani.
  • Az elektronikus kereskedelemben a webáruház árukészletének közzététele nem ajánlattételnek, hanem ajánlatra történő felhívásnak minősül. Internetes áruházakban a szerződés a kereskedő elfogadó nyilatkozatával jön létre, nem pedig a fogyasztó megrendelésével.  Vagyis a szerződés valójában csak akkor jön létre, ha a kereskedő visszaigazolta önnek azt, hogy elfogadta a megrendelést. Ez nem tévesztendő össze azzal az automatikus elektronikus visszajelzéssel, mely arról tanúskodik csupán, hogy a megrendelése beérkezett a kereskedőhöz!
  • Amennyiben a vállalkozás visszaigazolta a rendelés elfogadását és abban közölte a teljesítés feltételeit, majd utólag arról tájékoztat, hogy a terméket mégsem tudja az adott áron értékesíteni, úgy továbbra is kérhetjük a termék meghirdetett áron való eladását, további vita esetén azonban békéltető testületi eljárásban van mód megegyezésre jutni.
  • Amennyiben a termék kifizetése már az internetes visszaigazolás kézhezvételét követően megtörtént, a kereskedő köteles haladéktalanul visszafizetni az átutalt összeget, amennyiben a termékértékesítést utólag mégis megtagadja.
  • Nem köti a vásárlót a szerződési ajánlat, ha a vállalkozás egyoldalúan megváltoztatta a feltételeket. Így például megemelt áron nem vagyunk kötelesek átvenni, kifizetni a terméket.
  • Fontos tudni, hogy személyes vásárlás esetén – a tévhittel ellentétben – nincs 8 napunk arra, hogy meggondoljuk magunkat a vásárlást illetően.
  • Ha interneten keresztül rendeltünk, vásároltunk magánszemélyként, úgy a termék kézhezvételétől számított 14 naptári nap áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy elállási szándékunkkal éljünk (akkor is, ha a weboldalon megrendelt terméket személyesen, üzletben vettük át).
  • 10 000 forint vételár feletti – jellemzően – műszaki cikkeknél 3 munkanapon belül fogyasztóként lehetőségünk van a termék kicserélését kérni, ha annak olyan hibája van, ami akadályozza a rendeltetésszerű működését.