Nehezen váltják vissza a visszaváltható üvegeket a szupermarketek automatái, a vásárláskor egyes borosüvegek értéke még 40 forint, ám a visszaváltáskor már csak 10 forintot fizetnek érte, a vásárlás helyén nem veszik vissza a betétdíjas üvegeket: ezek a legjellemzőbb fogyasztói panaszok az üvegvisszaváltással kapcsolatban.

Nemrégiben olyan panasz érkezett a hatósághoz, miszerint a szódagéphez tartozó patront a gyártó/forgalmazó nem vásárolja vissza a fogyasztótól. Nem árt kellő információval rendelkezni ahhoz, hogy milyen termékekkel kapcsolatban is várhatjuk el a betétdíj visszafizetését a forgalmazótól – írják a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szakemberei.

A betétdíj alkalmazásának szabályairól szóló kormányrendelet alapján betétdíjas terméknek az minősül, melyet „betétdíjas termék” megjelöléssel gyártottak, illetve forgalmaznak, s betétdíjas termékként való első forgalomba hozatalát az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi bejelentették.

Betétdíjas lehet például a sörösüveg, borosüveg, s azzal kapcsolatban a megfelelő tájékoztatást is kapja a fogyasztó vásárláskor. Nem betétdíjas csomagoló eszköz azonban a szódagép patron palackja, vagy akár a gázpalack, így azt a forgalmazó, s a gyártó sem köteles visszavásárolni a fogyasztótól.

A forgalmazó a betétdíjas termék fogyasztótól való visszaváltását a termék forgalmazásának feltételeivel azonos módon, folyamatosan, teljes nyitvatartási időben köteles biztosítani a betétdíjas termék forgalmazásának helyén, illetve az erre kijelölt helyen. A legalább 200 m2 alapterületű üzlettel rendelkező forgalmazó a forgalmazás helyén köteles a betétdíjas termék visszaváltását biztosítani.

Amennyiben a betétdíjas termék visszaváltására kijelölt hely nem azonos a forgalmazás helyével, a visszaváltásra kijelölt hely nyitvatartási idejére

  • egy forgalmazó által kijelölt hely esetén a betétdíjas terméket forgalmazó üzlet nyitvatartási ideje szerinti,
  • több forgalmazó által kijelölt hely esetén a betétdíjas terméket forgalmazó üzletek nyitvatartási idején belül, munkanapokon legalább 6 óra időtartamot kell biztosítani oly módon, hogy helyének felkeresése se okozzon jelentős nehézséget a fogyasztók számára.

A forgalmazó köteles az általa forgalmazottal azonos jellemzőkkel bíró, azonos rendeltetésű, egy terméktípusba tartozó betétdíjas termék betétdíját a termék visszaváltójának megfizetni.

A betétdíjas termék visszaváltásakor a forgalmazó köteles készpénzben visszafizetni a betétdíj összegét, vagy a fogyasztó kérésére újabb termékvásárlás esetén azt a vételárba beszámítani. A betétdíj összegét a számlán, a betétdíjas termék árától elkülönítve kell feltüntetni.

Amennyiben a gyártó felhagy a betétdíjas termék gyártásával, a változások megvalósulása előtt három hónapos időtartam lejártát követően legalább még egy hónapig köteles a forgalmazótól a betétdíjas terméket visszaváltani.

A fogyasztók tájékoztatása érdekében a forgalmazó a betétdíjas termék forgalmazásának helyén, valamint  a visszaváltásra kijelölt helyen köteles közzétenni:

  • a betétdíjas termékek megnevezését és a betétdíj mértékét,
  • a betétdíj visszafizetéséhez szükséges, a visszaváltandó betétdíjas termék állapotára vonatkozó, a gyártó által meghatározott követelményeket,
  • ha a visszaváltás nem a forgalmazás helyén történik, a visszaváltásra kijelölt hely (helyek) nevét, címét és nyitvatartási idejét, továbbá
  • a visszaváltás feltételeinek változását a változások előtt legalább három hónappal.

Amennyiben valaki a fentiekkel ellentétes forgalmazói magatartást tapasztal (pl. nem akarják készpénzben visszafizetni a betétdíjat), az NFH azt javasolja, hogy panaszát jegyezze be a helyszínen található vásárlók könyvébe, melyre a vállalkozásnak 30 napon belül írásban és érdemben válaszolnia kell. Ha ennek az üzlet nem tesz eleget, úgy panaszbejelentéssel élhet az illetékes Kormányhivatalnál, mint fogyasztóvédelmi hatáskörben elsőfokon eljáró szervezetnél.