Az Európai Bizottság beszámolt arról, hogy a Juncker elnöknek az unió helyzetéről szóló 2016. évi beszéde óta milyen fellépések történtek az EU külső határai biztonságának megerősítése, a tagállamok közötti információcsere javítása, a terroristák mozgásterének megszüntetése, valamint a radikalizálódás megelőzése érdekében.

Dimitrisz Avramopulosz, a migrációs ügyekért, az uniós belügyekért és az uniós polgárságért felelős biztos a következőket nyilatkozta: „Az elmúlt évben nagy előrelépés történt a valódi biztonsági unió kiépítése felé. Azonban az elmúlt hónapban bekövetkezett támadások maguk is arra mutatnak rá, hogy még sokat kell tennünk polgáraink biztonsága érdekében. A Juncker elnöknek az unió helyzetéről szóló 2016. évi beszédében és a bizottság 2017. évi munkaprogramjában meghatározott valamennyi intézkedést végrehajtottuk. Ezt a következő években történő további együttes fellépések szilárd alapjának kell tekinteni. Bizalommal viseltetve egymás iránt mindannyiunknak – az uniós intézményeknek és ügynökségeknek a tagállamokkal – együtt kell működnünk annak érdekében, hogy egy valódi és hatékony biztonsági uniót építsünk ki.”

Julian King biztonsági unióért felelős biztos hozzátette: „Az EU csökkenti a terroristák mozgásterét: nehezebbé téve számukra az utazást, a kiképzést, valamint azt, hogy pénzhez, fegyverekhez és robbanószerekhez jussanak. Biztonságosabbá tettük külső határainkat, javítottuk a terroristákra és más bűnözőkre vonatkozó információk cseréjét, valamint a radikalizálódás leküzdése érdekében fokoztuk együttműködésünket az internetes vállalkozásokkal és a helyi közösségekkel. Azonban – ahogy arra a közelmúlt támadásainak tragédiái is rámutatnak – ennél többet kell tennünk. A polgáraink tőlünk várják, hogy megvédjük őket és megerősítsük a biztonságot; együttműködve teljesíteni tudjuk vállalt kötelezettségeinket.”

A bizottság az elmúlt évben két fő pillér tekintetében támogatta a tagállamokat: a terrorizmus és a szervezett bűnözés elleni küzdelem, illetve az azokat támogató eszközök felszámolása; valamint az e fenyegetéssel szembeni védelmünk megerősítése és ellenálló képességünk kiépítése.

A külső határok biztonságának fokozása

  • Már zajlik a külső határokat átlépő valamennyi utas, köztük az uniós polgárok szisztematikus ellenőrzése a biztonsági adatbázisokban.
  • Politikai megállapodás született az EU külső határait átlépő harmadik országbeli állampolgárok be- és kilépési adatait rögzítő uniós határregisztrációs rendszerről.
  • Zajlik az Európába vízummentesen beutazóknak a határaink elérése előtt történő biztonsági ellenőrzését célzó Európai Utasinformációs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS) létrehozására irányuló munka.

Az információcsere javítása

  • A Bizottság jogalkotási javaslatot tett a Schengeni Információs Rendszernek (SIS) a legsikeresebb uniós bűnüldözési eszközként való megerősítése érdekében.
  • Az uniós adatgazdálkodásban mutatkozó hiányosságok kezelése érdekében a Bizottság javaslatokat terjesztett elő a harmadik országbeli állampolgárok bűnügyi nyilvántartásának az Európai Bűnügyi Nyilvántartási Információs Rendszeren (ECRIS) keresztül történő cseréjére.
  • A bizottság bemutatta a határigazgatási és biztonsági célú uniós információs rendszerek interoperabilitása elérésének új megközelítését.
  • A májusban hatályba lépett új Europol-rendelet biztosítja az ügynökség számára azokat az eszközöket, amelyek révén hatékonyabbá, eredményesebbé és elszámoltathatóbbá válhat. Az ügynökség további forrásokkal is erősödött.

A terroristák mozgásterének megszüntetése

  • terrorizmus elleni küzdelemről szóló irányelv bűncselekménynek nyilvánítja az olyan cselekményeket, mint például a terrorizmus finanszírozása, a kiképzésben való részvétel vagy utazás terrorista célokból, emellett megerősíti a terrorizmus áldozatainak jogait.
  • Elfogadták a tűzfegyverekről szóló felülvizsgált irányelvet a fegyverek megszerzésének és tartásának jobb ellenőrzése, valamint annak megelőzése céljából, hogy a bűnözők és terroristák hozzáférjenek a legveszélyesebb katonai célú fegyverekhez. A Bizottság fokozta a tiltott fegyverkereskedelem elleni küzdelmet, különösen a Nyugat-Balkánon.
  • A Bizottság megkezdte a robbanóanyag-prekurzorokról szóló rendelet felülvizsgálatát annak érdekében, hogy megerősítse a házilag készített robbanószerek előállítására alkalmas anyagok korlátozását és ellenőrzését.
  • A puha célpontokkal foglalkozó új szakpolitikai csoport platformot biztosít az iránymutatások megosztásához, valamint a közterületek védelmével kapcsolatos bevált gyakorlatok cseréjéhez.
  • terrorizmus finanszírozásának leküzdése érdekében a bizottság 3 javaslatot terjesztett elő a pénzmosás, a jogellenes pénzforgalom, illetve a vagyonbefagyasztás és -elkobzás területére vonatkozó uniós jogi keret kiegészítése érdekében.

A radikalizálódás megelőzése

  • Az Európai Uniós Internetfórum keretében a Bizottság folytatta az együttműködést az internetes platformokkal a terrorista tartalmakhoz való hozzáférés csökkentése érdekében, és az alternatív online narratívák támogatása érdekében útjára indította a civil társadalom szerepvállalását támogató programot. Az Europol keretei között működő, szélsőséges internetes tartalmakkal foglalkozó egység az elmúlt 2 évben 35 000 interneten megjelenő terrorista tartalmat jelölt meg, amelynek 80–90 százalékát eltávolították.
  • A Bizottság – különösen a radikalizálódástudatossági hálózaton (RAN) keresztül, illetve a radikalizálódással foglalkozó magas szintű szakértői csoport létrehozásával – folytatta a megelőzés és a radikalizálódás elleni munka támogatását nemzeti és helyi szinten egyaránt.

Amellett, hogy meghatározza annak részleteit, hogy az elkövetkező évben miként folytatódik a munka ezeken a területeken, a mai jelentés előzetesen értékeli a Bíróságnak a Kanada és az Európai Unió közötti, az utas-nyilvántartási adatok továbbításáról és feldolgozásáról szóló megállapodásra (PNR-megállapodás) vonatkozó véleményét követő lépéseket. A jelentés áttekinti a kiberbűnözés elleni küzdelem és a közlekedésbiztonság terén tett előrelépéseket is.