Hamarosan megnyitja a hatodik boltját Franciaországban a Day by day nevű francia élelmiszerlánc. A boltokba betérő vásárló bármekkora mennyiséget vásárolhat – akár egy kanál kávét vagy egy csipet fűszert is –, amit saját hordozóedényében vihet haza, így nem keletkezik hulladék. A környezetbarát megoldásokon túl a szupermarketek kínálatánál jobb minőségű és árú termékek is csábíthatják a vásárlókat. David Sutrattal, a Day by day hálózat alapítójával és kommunikációs vezetőjével beszélgettünk.

– Honnan jött a hulladék nélküli élelmiszerbolt ötlete? Milyen nehézségekkel kellett szembenézniük az induláskor?

– Amellett, hogy szerettünk volna az emberek számára hasznos vállalkozásba kezdeni, több dolog befolyásolt minket az induláskor. Az elmúlt években folyamatosan csökkent a francia hipermarketek forgalma. A vásárlók egyre szívesebben vásárolnak az otthonaik közelében lévő kiskereskedésekben, ahova nem kell sokat utazni, és ahol esetleg az eladót is ismerik. A fogyasztói tudatosság évről-évre erősödik: ma az emberek többsége igényli, hogy minél többet megtudhasson a termék eredetéről, összetevőiről. Ráadásul a 2008-as gazdasági válság miatt a háztartások többsége jobban ügyel az élelmiszer-kiadásainak racionalizálására is. Végül, talán sokak számára meglepő módon, egyre többen szeretnének tenni a környezetükért: szelektíven gyűjtik a hulladékot, tudatosan vásárolnak. Számukra az, hogy nálunk nincs csomagolás, döntő jelentőségű.
2014-ben ezeknek a tényezőknek az alapján dolgoztuk ki a Day by day modellt. Természetesen minden kezdet nehéz, az első bolt indulásakor meg kellett találni a finanszírozót, a megfelelő helyszínt, a leendő ügyfeleket is, a legnehezebb azonban a szállítók megkeresése volt. Kevés olyan élelmiszer-forgalmazó van, aki alacsony árak mellett hajlandó elhagyni a nevét a termékekről és ömlesztve szállítani. Ma is ezeknek a partnereknek a felkutatása jelenti a legnehezebb feladatot.

– Hogyan kezelik az élelmiszerek tartósításának hiányából és a változó mennyiségekből fakadó kockázatokat? Segítenek ebben a meglévő beszállítók?

– Kizárólag hosszan (minimum 3 hónapig) és szobahőmérsékleten eltartható termékeket forgalmazunk, így a termékveszteségünk gyakorlatilag nulla. A vásárló által választott terméket minden esetben lemérjük a pultnál és csak annyit kell fizetnie, amennyit valójában vásárol. A beszállítóink kevéssé rugalmasak, ráadásul elég gyorsan terjeszkedünk, ezért be kellett ruháznunk egy saját raktárba és fel kellett vennünk egy munkatársat, aki kizárólag a boltok megfelelő ellátásáért felel. A tartósításból és a mennyiségből fakadó kockázatokat tehát lényegében mi viseljük.

– A hálózat egészen másként működik, mint azt általában az élelmiszerboltoktól megszokhattuk, mégis gyorsan növekszik. Melyek a legnépszerűbb szolgáltatásaik?

– Az, hogy ki, mit szeret bennünk a legjobban, változó. Akad, akinek – az eredetileg a „zászlónkra tűzött” tényezőkön túl – a családias, egyedi hangulat tetszik a legjobban. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az üzletvezetőink barátságosan és segítőkészen szolgálják ki a vevőket, és hogy a visszatérőknek lehetőleg a nevüket is megjegyezzék. Sok vásárló azt is élvezi, hogy a saját maga által hozott dobozba, edénybe, zacskóba kapja a terméket. Ettől valahogyan bensőségesebb lesz a mindennapos bevásárlás.

– Ma öt üzletük működik Franciaországban és nemsokára megnyílik a hatodik. Hogyan találják meg azokat a partnereket, akik megfelelő szellemben és minőségben képviselik a hálózatot? Hány boltot tartanak ideálisnak Franciaországban?

– Ambiciózus céljaink vannak, 2018 végére 100 üzletet szeretnénk működtetni Franciaországban. A jelentős médiaérdeklődésnek is köszönhetően havonta több mint száz franchise megkeresést kapunk. Ezekből elég jól kiszűrhetők a komolyabb partnerek, amelyek képesek lesznek képviselni minket. Az ideális boltszámra nincs becslésünk, de – mint azt a terveink is mutatják – meglehetősen bizakodóak vagyunk.

– A magyar vásárlók mikor kóstolhatják meg a termékeiket? Terveznek-e nemzetközi terjeszkedést?

– Sajnos a magyar vásárlók egyelőre csak Franciaországban kóstolhatják meg termékeinket. Elsődleges célunk, hogy Franciaországban szilárd alapokon álló hálózatot építsünk, ezt követően fogjuk kidolgozni a külföldi piacokra szánt franchise csomagunkat. Szeretnénk, ha a know-how, amely Franciaországban bevált, a szükséges átalakításokkal más európai országokban is működne, ehhez azonban még sok munkára van szükség.

Hortay Olivér