Magyarországon elsősorban a 45-60 évesekre jellemző, hogy amikor csak tehetik, összegtől függetlenül bankkártyával fizetnek. Plasztikot a budapestiek használnak a leggyakrabban, míg ezt a fizetési módot a keleti országrészekben használják a legritkábban.

Az UniCredit saját ügyfelei körében végzett – nem reprezentatív – felmérése szerint nem a technológiai újdonságokat naponta használó Y generáció tagjai, hanem a 45 év felettiek használják legszívesebben bankkártyájukat vásárláskor. A válaszok alapján a 30 év alattiak negyede inkább fizet készpénzzel, ha elegendő van náluk. Ők a mindennapokban ritkábban használják a kártyájukat, amikor viszont igen, akkor gyakrabban vásárolnak vele az interneten.

Velük ellentétben a 45-60 évesek háromnegyede a vásárlás összegétől függetlenül, amikor csak teheti, kártyával fizet. Ez a korosztály végigkövette a bankkártyák elterjedésének időszakát, és nemcsak megszokta, de meg is szerette a használatukat. Nem véletlen, hogy az átlagnál jóval magasabb közöttük azoknak az aránya, akiknek három vagy több bankkártyájuk is van. A hatvan év felettiek is szívesen „kártyáznak”, ám ők az összegtől függően választják meg a fizetési módot: kisebb vásárlásaikat készpénzzel, a nagyobb összegűeket kártyával egyenlítik ki.

Hol, mennyiért, mit?

A válaszadók döntő többség (81 százalék) nem csupán állítja, hogy szereti használni a kártyáját, hanem valóban sok helyen és sokszor fizet vele. A megkérdezettek több mint kétharmadánál a választott fizetési mód nem függ az összegtől. Akiknél ez mégis szempont, azok tízezer forint felett fizetnek kártyával. Ezzel az adattal egybevág, hogy a megkérdezettek a szupermarketben intézett nagybevásárlásokat, a műszaki cikkeket és a benzinszámlát fizetik leggyakrabban kártyával. Kultúrára és utazásra ugyanakkor inkább készpénzt költenek: színházban, moziban, kávézóban, illetve pályaudvarokon vagy taxiban kevesebben veszik elő a plasztikot.

Budapesten kártyáznak a legtöbben

A felmérés adataiból kiderül, hogy a keleti országrészben volt a legmagasabb azoknak az aránya, akik saját bevallásuk szerint nem szeretnek kártyával fizetni. Ugyanakkor itt a megkérdezettek 15 százaléka nyilatkozta, hogy a nagy összegű vásárlásaiknál inkább a bankkártyát részesítik előnyben, míg Nyugat-Magyarországon ez az arány csak 11 százalék. Nyugaton egy kicsit többen fizetnek összegtől függetlenül bankkártyával, mint keleten. Ennek tükrében nem meglepő, hogy míg a keleti régióban átlagban 17 ezer forint felett, addig nyugaton már hétezer forint felett is a bankkártyát veszik elő. Mindkét csoport kártyahasználati gyakorisága jelentősen elmarad a budapesti és Pest megyei adatokhoz képest, amiben valószínűleg az is közrejátszik, hogy a vidéki kisebb boltokban még mindig kevesebb a kártyaterminál.

Az internetes vásárlás intenzitása az életkor növekedésével fokozatosan csökken, vagyis a különféle digitális csatornák és internetes terek használatához hozzászokott 30 alattiak fizetnek a leggyakrabban bankkártyával a netes vásárlásaik után. A hatvan felettiek közel harmada ugyanakkor soha nem vásárol az interneten. Ezzel ellentétben az érintőkártyás fizetést, vagyis a jelenleg legkorszerűbb fizetési módot már nem csak a fiatalok, hanem a középkorosztály is előszeretettel választja. Az ilyen funkcióval rendelkező kártyák birtokosainak több mint a fele használja is az érintéses fizetést a mindennapokban.

A kényelem fontosabb a gyorsaságnál

A gyorsaság mellett egyébként a kényelem is bekerült a fizetési mód megválasztásának szempontjai közé, sőt. Az érintőkártyával rendelkezők 56 százalék várja el, hogy ez a funkció kényelmesebbé tegye a vásárlásokat, ennél valamivel kevesebben (53 százalék) azt, hogy gyorsabbá. Az egyik legfontosabb kényelmi szempont pedig nem más, mint az az egyszerű, de nyilvánvaló és biztonságot adó élmény, hogy a fizetéshez nem kell kiadniuk bankkártyájukat a kezükből! Az érintéses vásárlás előnyei a megkérdezettek több mint kétharmada számára annyira meggyőzőek, hogy vagy nem is figyelik a vásárlás összegét, vagy akkor is így fizetnek, ha a vásárlás összege ötezer forint feletti.