Felemás a másfél éve tartó szlovák vasúti árháború végeredménye. 2014 decemberében a RegioJet magántársaság jelentősen csökkentette a Pozsonyból Kassára tartó járatok menetjegyeinek árát, múlt hét óta viszont jóval magasabbak lettek.

2014. december 12-én, a konkurencia érkezése előtti utolsó hétvégén a fővárosból Kassára tartó járatra a menetjegy 20-24 euróba került. A következő hétvégén a konkurencia nyomására a Szlovák Vasúttársaság (ZSSK) a menetjegyeket 12,90 euróért, a RegioJet magán vasúttársaság 13,30-ért árusította. Mennyiért lehet utazni szeptember 2-án a RegioJet IC járatával Pozsonyból Kassára? A jegyek ára 21,50 – 33,70 euró között mozog – írja a hirek.sk.

A RegioJet állítja, a menetjegyek még mindig legalább 30 százalékkal olcsóbbak ahhoz képest, mint amikor ők a piacra léptek. Az áremelkedés okát a 2014-ben a diákok és nyugdíjasok számára bevezetett ingyen vonatokban látják.

A 445 kilométeres távot legolcsóbban az állami támogatással közlekedő gyorsvonatokkal lehet legyőzni. Egy menetjegy ára 18,76 euró, s miután az állami vállalat IC járatait megszüntette, a gyorsvonatok kényelmesebb vasúti kocsikkal lettek ellátva. A kormány tervezi az újbóli bevezetésüket.

A magán közlekedési vállalat ígéretet tett, hogy az állami IC járatok megszüntetését követően emeli járatainak kapacitását. Hat kocsis szerelvények helyett 13 vagonból álló szerelvények indítását tervezte, ám a Szlovák Államvasutak (ŽSR) a pozsonyi főpályaudvar peronjának korlátozott befogadóképességére hivatkozva a 10 vasúti kocsinál több vagont tartalmazó szerelvényeket Pozsonyban nem fogadta.

A konkurencia megjelenése előtt a két legnagyobb szlovákiai város között közlekedő járatokra a menetjegy 20-24 euróba került. Az összeg az elővétel idejétől függően változott. Az IC járatok utasainak száma 2013-ban 70-75 százalékos kihasználtság mellett 690 ezer utas volt. A veszteség 2,8 millió euróra rúgott.

A RegioJet megjelenését követően a nevezett vasútvonalon 9 eurós jegyárat és korábban nem tapasztalt új szolgáltatásokat vezetett be. Az utasok ingyen kávét, palackozott vizet kaptak, a napi sajtó, wifi internetes kapcsolat és külön gyermekvagon is rendelkezésükre állt.

A két közlekedési vállalat közti árháborút jelentősen befolyásolták a 2014. november 17-én megjelenő ingyenvonatok is, ezeket az első évben 24 millió utas vett igénybe, az összes gyorsvonaton és személyvonaton utazók 43 százaléka.

Az államvasutak a konkurencia megjelenésére menetjegyeik árának csökkentésével reagáltak, 2015 márciusában pedig járataikat is jelentősen csökkentették. A heti 45 pár járatból  csupán 21 pár maradt. Ily módon kívánták csökkenteni a felhalmozódott veszteséget, amit mégsem sikerült 1,2 millió euró alá szorítani.

Végül a Szlovák Vasúttársaság úgy döntött, hogy 2016. január 8-val megszünteti az IC járatait. Az állam tehát megszabadult a sárga vonatok jelentette konkurenciától. Az államilag támogatott gyorsvonatok most lassabban közlekednek, több állomáson megállnak. A döntés után várható volt, hogy a konkurencia visszalépésével a társág emeli a menetjegyek árát. A legforgalmasabb vonalakon meg is tette, a menetjegyek ára 13,30 euróra emelkedett.

A következő módosításra 2016 márciusában került sor, amikor a legolcsóbb Standard osztályon utazók menetjegye 13,30-ről 18,70 euróra nőtt. A kevésbé forgalmas útszakaszokon maradt a 13,30, a legkevésbé kihasznált útvonalakon pedig a jegyenkénti 9 euró.

Az elmúlt héten történt ármódosítást követően viszont a 9 eurós menetjegyek is megszűntek, áruk 12,10-re emelkedett. A 13,30 eurós jegyek 14 euróba kerülnek, a legdrágább, a Standard osztályokra érvényes menetjegyek pedig 21,50 euróba. Ezeket elővételben annak ellenére sem lehet olcsóbban megkapni, hogy a vonatok nem teltek meg.