Több mint tíz százalékkal nőtt az utóbbi időben az unión kívülről Magyarországra érkező áruk értéke. Az új selyemúton már hazánkba is közlekednek Kínából induló, több száz millió forintos értéket szállító tehervonatok.

Érdekes versenyhelyzet alakult ki a vámok kapcsán az Európai Unióban. Tavaly májusban életbe lépett az EU új vámkódexe, ennek nyomán ma már valamennyi tagország az új szabályokat alkalmazza. – A rendelkezések azonosak, de a lehetőségek eltérőek – mondta a Magyar Időknek a nemzetgazdasági tárca helyettes államtitkára. Molnár Tamás rámutatott: az uniós államok közötti rivalizálás oka éppen az, hogy nem babra megy a játék.

A vám legnagyobb része Brüsszelt illeti meg, a bevétel húsz százaléka azonban – úgynevezett bekerülési költség címén – annál az országnál marad, ahol a vámkezelést elvégezték. Vagyis érdemi összegekhez juthat egy-egy tagállam, ha olyan kereskedőket tud magához csábítani, amelyek az unió területén kívülről hoznak be árut a közösségbe.

A versengés lényegé­ben a kereskedőkért, a nagy áruforgalmat lebonyolító gazdasági szereplőkért s ezzel a vámbevételek húsz százalékáért zajlik.

– Ázsiából három közlekedési úton jöhet Európába az áru – mondta Molnár Tamás. Az egyik lehetőség a vízi út, a második a légi szállítás, a harmadik a vasút. Kína a közelmúltban új gazdasági programot hirdetett Egy övezet, egy út néven.

Ezzel lényegében felélesztették a régi selyemutat, azzal a különbséggel, hogy az ősi nyomvonalon most hatalmas és nagy értéket szállító vonatok futnak, ilyen szerelvények már Magyarországra is érkeztek.

Az első, Kínából jövő tehervonat esetében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szakemberei percek alatt elvégezték a százmilliós áru vámkezelését. Az adóhivatal és a kínai résztvevők egyeztetése nyomán a magyar hatóság már akkor megkapta a szállítmány dokumentációját, amikor a vonat még úton volt.

A rakományt gyorsan teherautóra tehették a fuvarozók, a portéka pedig – ekáer-szám, vagyis a hatósági azonosító kiadása után – elindulhatott közúton a rendeltetési helye felé.