Magyarország jelene és jövője a tisztességes magyar vállalkozásokon múlik. Hova jut ez az ország, ha az „okos megoldásokat” fogjuk előtérbe helyezni? – többek között ez hangzott el a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett sajtótájékoztatón, amelyen a szakmai érdekképviseletek az Uber ellen emelték fel szavukat.

2015. augusztus 7-én megjelent egy kormányrendelet (176/2015), ezt el kellene olvasni és be kellene tartani – hangsúlyozta Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) székházában megrendezett sajtótájékoztatón, amelyen a szakma képviselői az Uber elleni határozott fellépést sürgették.

Mint azt a nagy taxistársaságok vezetői Orbán Viktornak írt nyílt levelükben is hangsúlyozzák: a mintegy 500, főként budapesti sofőr és jármű hatósági engedélyek kiváltása nélkül, illegálisan végzik a tevékenységüket. A levélben azt kérik a miniszterelnöktől, hogy jelöljön ki egy konkrét hatóságot, amely „koordinálja a hatósági szerepeket és rendelkezik minden olyan hatósági jogkörrel, amellyel meg tudja akadályozni az Uber és társai által elkövetett törvénysértéseket”. „Ha közösen nem tudjuk felszámolni a jelenlegi állapotokat – olvasható a levélben –, a jogkövetkezmények hiányára hivatkozva egyre többen fogják választani a szürkegazdaság nyújtotta pénzkereset „Uber jellegű” lehetőségét.”

Az Uber, amely „csak azt a szabályozást fogadná el, amit maga ír”, megtéveszti a neki dolgozó gépkocsivezetőket, őket a taxisok egyébként – költségvetési csalás gyanúja miatt – az Ubert működtető céggel együtt feljelentettek. Nem a szakmai féltékenység vezet bennünket – hangsúlyozta Metál Zoltán –, de „hova jut ez az ország, ha az okos megoldásokat fogjuk előtérbe helyezni?” A szakmai szervezetek az elmúlt hat hónapban folyamatosan egyeztettek a hatóságokkal, de érdem válasz, hathatós lépés nem történt az illegális szolgáltatás visszaszorítása érdekében – tette hozzá a szövetség elnöke.

A taxisok szerint az Uber
– semmilyen jogszabálynak nem felel meg, nem is nyújthatna szolgáltatást Magyarországon,
– semmilyen olyan szolgáltatást nem nyújt, amit a meglévő taxitársaságok ne nyújtanának,
– a sofőrök nem fizetnek a végzett szolgáltatásuk után adót, így egyes becslések szerint egy évben akár 3 milliárd forint kárt okozhatnak a költségvetésnek;
– példája alapján: ha bármilyen tranzakció során két magyar magánszemély között egy nemzetközi multicég közvetít, az ezek szerint adómentes?
– sofőrjének lenni ma az egyetlen foglalkozás, amely művelőinek nem kell adót fizetnie,
– és a velük szerződött sofőrök nem rendelkeznek tevékenységi engedélyekkel;
– új munkahelyek megteremtését hirdeti, de közben egy bejelentett munkavállalója sincs, társadalombiztosítási és egyéb járulékokat nem fizet;
– illegális tevékenysége nyomán magyar kisvállalkozások, egyéni vállalkozók ezrei fognak tönkremenni;
– tehát igazi innovációja az adóelkerülés: azért tud olcsóbb lenni, mert az adókkal és a különböző szabályokkal nem kell törődnie – olvasható a sajtótájékoztatóról kiadott közleményben.

Dudás Zoltán, a BKIK Közlekedés, Szállítás, Szállítmányozás Osztályának elnöke a kamarai törvényt idézte, amely szerint „a gazdasági kamarák feladata, hogy e törvénynek, más jogszabályoknak és alapszabályuknak megfelelően, önkormányzaton alapuló működésükkel előmozdítsák a gazdaság fejlődését és szerveződését, a piaci magatartás tisztességét, a gazdasági tevékenységet folytatók általános, együttes érdekeinek érvényesülését”.

„Magyarország jelene és jövője a tisztességes magyar vállalkozásokon múlik” – hangsúlyozta Dudás Zoltán, aki szerint „az Uber egy nagyon veszélyes jelenség”. A társaság ugyan azt hirdeti, hogy szolgáltatásával mindenki jól jár, de megoldásában az az igazi innováció, hogy miként lehet az adóforintokat kipumpálni az országból. „Ha ezt a példát követjük, lesz-e pénz oktatásra, egészségügyre, nyugdíjakra?” – tette fel a kérdést Dudás Zoltán, aki szerint az Uber célja az, hogy a magyar vállalkozásokat tönkretéve egy drágább szolgáltatással jelenjen majd meg az akkorra már versenytársak nélküli piacon.

Sürgős fellépést sürgetett Tamás Miklós, a BKIK Taxis Szakmai Kollégiumának elnöke is. Elfogadhatatlan, hogy egy maximálisan szabályozott piacon több mint egy éve működhet egy, a törvényi előírásoknak meg nem felelő, illegálisan működő társaság.

Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára a román és a spanyol példát említette: keleti szomszédunknál az Uberre is szigorú szabályok vonatkoznak, Spanyolországban pedig egyenesen betiltották magát az applikációt is. A probléma megoldása az állam feladata – tette hozzá, amihez a FUVOSZ nevében a szakmai segítséget is felajánlotta. A probléma gyökere, hogy az ellenőrzésre jogosult hatóságok létszámhiánnyal küzdenek, a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak például csak néhány ellenőre van – jelezte a főtitkár, aki, mint mondta, egyet ért „az utcán fagyoskodó” kollégák által meghirdetett célokkal.

 „A tárgyalásos megoldás hívei vagyunk”

A taxis demonstrációt nem mi szerveztük, a tárgyalásos megoldás hívei vagyunk – hangsúlyozta Metál Zoltán. „Megértjük a kollégákat, ugyanakkor szeretnénk, ha nem rombolnák tovább a taxis szakma image-ét” – mondta a demonstráció résztvevői által elkövetett túlkapásokat említő újságírói kérdésre válaszolva. „Ez azoknak a felelőssége, akik kivitték őket az utcára.”