Az uniós tagállamok megállapodást értek el az online termékértékesítés áfaszabályainak egyszerűsítéséhez és erősítéséhez szükséges intézkedésekről, amelyek egyebek mellett biztosítják, hogy az online piacterek kivegyék a részüket az adócsalás elleni küzdelemből.

A tájékoztatás szerint az Európai Unió gazdasági és pénzügyminisztereinek brüsszeli ülésén elfogadott új szabályok elősegítik az e-kereskedelemre vonatkozó, 2017 decemberében elfogadott és 2021 januárjában hatályba lépő új áfaintézkedések zökkenőmentes bevezetését. Emellett várakozások szerint hozzájárulnak majd ahhoz is, hogy a tagállamok be tudják szedni az ágazattól azokat az adókat, amelyek elmaradása jelenleg évi 5 milliárd eurós adóbevétel-kiesést okoz, és amelyek összege 2020-ra elérheti a 7 milliárd eurót.

A hatályos intézkedések értelmében az online piacterek az adóhatóságok szempontjából értékesítőként lépnek fel, amikor a platformjukat használó nem uniós vállalkozások számára lehetővé teszik bármely, legfeljebb 150 euró (mintegy 48 ezer forint) értékű termék uniós vevőknek történő értékesítését.

Az új szabályok azt határozzák meg, hogy mely esetekben kell úgy tekinteni, hogy az online piacterek elősegítik az értékesítést, és mikor nem, attól függően, hogy ők határozzák-e meg az értékesítés feltételeit, illetve hogy milyen szerepet töltenek be a fizetésben, a megrendelésben és a szállításban. Arról is részletesen rendelkeznek, hogy milyen nyilvántartást kell vezetniük azoknak a platformoknak, amelyek elősegítik termékek vagy szolgáltatások értékesítését az uniós fogyasztóknak. Azt is biztosítják továbbá, hogy 2021-től készen álljon az online termékértékesítéssel foglalkozó vállalkozásokra vonatkozó, teljesen megújult áfarendszer.

Mint közölték, az új áfaszabályok 2021. január 1-jétől alkalmazandók, a tagállamoknak 2020 végéig kell átültetniük nemzeti jogukba. Azok a vállalkozások, amelyek igénybe kívánják venni az áfához kapcsolódó kiterjesztett egyablakos ügyintézési rendszert, 2020. október 1-jétől regisztrálhatnak a tagállamokban.

(MTI)