Az Accenture Technology Vision 2018 éves jelentése szerint a mesterséges intelligencia (AI) és az egyéb technológiák rohamos fejlődése az intelligens vállalkozások létrehozását is felgyorsítja és lehetővé teszi, hogy az emberek mindennapi életének részévé válhassanak.

A következő három év során a vállalatokat teljesen átalakító technológiai trendeket vizsgáló „Intelligent Enterprise Unleashed: Redefine Your Company Based on the Company You Keep” című jelentés kiemeli, hogy a technológiák – ideértve a mesterséges intelligenciát (AI), a fejlett analitikát és a felhőt – gyors fejlődése révén a vállalatok nem csak innovatív termékeket és szolgáltatásokat hozhatnak létre, hanem meg is változtathatják az emberek életét és munkafolyamatait. Ez azonban jelentősen átalakítja a vállalatok kapcsolatrendszerét ügyfeleikkel és üzleti partnereikkel.

A Technology Vision kutatás részeként az Accenture világszerte több mint 6300 üzleti és IT vezetőt kérdezett meg. A válaszadók több mint négyötöde (84 százaléka) egyetért azzal, hogy a technológia révén a vállalatok zökkenőmentesen integrálódhatnak az emberek mindennapi életébe.

Az Amazon például az Echo eszköze és az Alexa AI asszisztense révén olyan mértékben vált az emberek mindennapi életének részesévé, hogy a fejlesztők dedikált Amazon zárakat építenek be az újabb otthonokba, így amikor nincsenek otthon, az okos zárrendszer segítségével a futárok bevihetik a megrendelt árut.

Mára a technológia teljesen beépült mindennapi életünkbe, átformálva a társadalom jelentős részét” – nyilatkozta Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója. – „Ugyanúgy, ahogy régebben a városok a kikötők és a vasútvonalak mentén fejlődtek, vagy ahogy az emberek életét átátalakította az elektromosság, ma a világ a digitális innováció mentén gondolja újra önmagát – átvitt értelemben a vállalatok mentén, amelyek ezeket a szolgáltatásokat nyújtják. Ez az új típusú együttműködés a bizalomra és a személyes adatok megosztására épül.”

A jelentés szerint ez a technológiai átalakulás abban az értelemben egyedi, hogy a változás kétirányú: az emberek a vállalatok termékeit és szolgáltatásait használják, cserébe adatokat szolgáltatnak és hozzáférést biztosítanak az információkhoz. Az ilyen szintű „integrált innováció” és bizalom mélyebb kapcsolatot igényel – valódi partnerséget, amely nemcsak egy vállalat termékein, hanem a céljain és értékein is alapszik. Ez a kétirányú partnerség egyben új felelősségeket is létrehoz –, a fogyasztók és az üzleti partnerek, valamint a társadalom egésze iránt – amely megkívánja a legfelsőbb szintű vezetés elkötelezettségét is.

Az élenjáró vállalatok felismerték, hogy ezeket az új társadalmi elvárásokat a vállalkozások erősségévé lehet alakítani. A megnövekedett interakciókat arra használják, hogy partneri kapcsolatokat építsenek ki az ügyfelekkel, az alkalmazottakkal, a kormányzattal és a nyilvánossággal. Ez pedig túlmutat a kis- és nagykereskedelmen.

A Tesla például partneri együttműködést alakít ki a kormányzatokkal az önvezető járművekhez kapcsolódó szabályok kialakítása miatt. A Siemens pedig felajánlotta a MindSphere nevű – az internet of things támogatására kidolgozott operációs rendszerét –, ezzel is megalapozva új partneri együttműködéseit.

A Technology Vision öt feltörekvő technológiai trendet azonosít, amelyek fontos szerepet játszhatnak a digitális gazdaságban elérhető sikerek elérésében:

  • A mesterséges intelligencia polgárai – az AI, mint a társadalom hasznos tagja. Ahogy növekszik a mesterséges intelligencia (AI) képessége, úgy nő az emberek mindennapi életére gyakorolt hatása. Azok a vállalkozások, amelyek hasznosítani szeretnék az AI potenciálját, fel kell ismerniük ezt, és úgy kell fejleszteniük saját AI megoldásaikat, hogy felelősségteljes képviselje a vállalatot.
  • Kiterjesztett valóság – a távolság eltűnik. A virtuális és a kiterjesztett valóság technológiái átalakítják az emberek életét és munkafolyamatait, csökkentve ezzel az emberek, az adatok, valamint a tapasztalatok közötti távolságot.
  • Adatok igazságtartalma – a bizalom fontossága. Az adatok alapján működő vállalkozások most egy új problémával szembesülnek: a pontatlan, manipulált vagy részrehajló adatokkal, amelyek torz üzleti eredményekhez és elfogult döntésekhez vezethetnek. Ehhez két feladatot kell megoldaniuk: maximalizálni kell az adatok igazságtartalmát és minimalizálni kell az adatmanipulációt ösztönző tényezőket.
  • Problémamentes üzletmenet – nagy léptékű partnerségre építve. A vállalkozások a növekedés szempontjából nagyban függenek a technológián alapuló partneri kapcsolatoktól, azonban régebbi rendszereiket nem erre tervezték. A hálózatba kapcsolt intelligens vállalkozásoknak teljesítőképességük növeléséhez először újra kell tervezniük önmagukat.
  • A gondolkodás internete – intelligens osztott rendszerek létrehozása. A vállalkozások nagy energiát fordítanak az intelligens környezetekre: robotika, AI és különleges élmények. Azonban ezek életre hívása nemcsak új kulcskészségek és munkaerő képességek hozzáadását igényli majd, hanem a meglévő technológiai infrastruktúra modernizálását is.

„Az ügyfelekkel, alkalmazottakkal és együttműködő vállalkozásokkal kötött új partnerségekkel a vállalatok nagyobb bizalmat építenek, és tovább integrálják magukat a társadalomba, nélkülözhetetlenebbé válnak, és táplálják a saját növekedésüket” – tette hozzá Daugherty.